Jag råkade kolla i minireningsverkets säkerhetsbrytare och såg att elektrikern kopplat in fas, nolla och jord i säkerhetsbrytaren med resultatet att även jordningen bryts då man slår av brytaren. Jag trodde att jorden borde ligga på blecket bredvid och alltid vara inkopplad. Är det fel? Vad kan i så fall hända?
Säkerhetsbrytare med felaktigt anslutna kablar, fas, nolla och jord i en minireningsverksinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det ser fel ut.
Det är ingen garanti för att kontakten med jord går till först, och bryter sist.
Det är bara vid stickpropp och 3 Fas kontakt där jordstiftet är längre.
 
Undrar vilken elektriker som gjort det där.
 
Jag är med på att det är fel men förstår inte riktigt det farliga i felet. Om vi bortser från det ögonblick då brytaren vrids om och jorden teoretiskt kan brytas strax före fas/nolla så borde det inte medföra några risker, eller? Vad är det som gör felet allvarligt?
 
Mikael_L
Det ÄR fel.

Risken är varierande beroende på anläggning och omgivning.
Det kan vara så att man bryter skyddsutjämningen till en främmande ledande del samtidigt, t.ex.

Men det är inte så svårt, inte dumt heller, och det finns typ aldrig något skäl eller orsak att börja manövrera i gråzonen, ty det är en enkel regel, PE ska aldrig anordnas så den bryts.
Det ska krävas verktyg för att bryta PE ... eller, naturligtvis, olika stickproppsförbindelser där PE självklart bryts.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
E
L Lennart Degerblom skrev:
Jag råkade kolla i minireningsverkets säkerhetsbrytare och såg att elektrikern kopplat in fas, nolla och jord i säkerhetsbrytaren med resultatet att även jordningen bryts då man slår av brytaren. Jag trodde att jorden borde ligga på blecket bredvid och alltid vara inkopplad. Är det fel? Vad kan i så fall hända?
[bild]
ABSOLUT FEL att bryta skyddsledare!
Förutom att det är lagvidrigt finns risken med för dålig kontakt vilket ger en potentiellt livsfarlig apparat.
 
Mikael_L
Hepp.
Nu vaknade en äldre tråd till liv.

Och jag ser att i mitt tidigare inlägg har jag inte varit så glasklar som jag borde varit.

Den enkla regeln är att jordförbindelsen (gäller PEN också, naturligtvis) aldrig får vara anordnad på annat sätt än att det krävs verktyg eller motsvarande ingrepp för att bryta.
Det är både lag och praxis.


Sen kan man för skojs skull diskutera i vilka fall det kunde vara farligare osv, men DEN regeln bryter man ändå inte emot.

När man drar ur en stickpropp så bryter man förvisso jorden, men det fattar ju alla ... att det är så ... och är OK.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Och man ser då även brytstället klart och tydligt, så att det inte råder den minsta tvekan.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hepp.
Nu vaknade en äldre tråd till liv.

Och jag ser att i mitt tidigare inlägg har jag inte varit så glasklar som jag borde varit.

Den enkla regeln är att jordförbindelsen (gäller PEN också, naturligtvis) aldrig får vara anordnad på annat sätt än att det krävs verktyg eller motsvarande ingrepp för att bryta.
Det är både lag och praxis.


Sen kan man för skojs skull diskutera i vilka fall det kunde vara farligare osv, men DEN regeln bryter man ändå inte emot.

När man drar ur en stickpropp så bryter man förvisso jorden, men det fattar ju alla ... att det är så ... och är OK.
Är det då fel att använda wago 221, snäppwagos att ansluta flera skyddsledare, där behöver du ju inte verktyg för att koppla bort, har du sen en kopplingsdosa med klicklock. Nu är väl min fråga ytterligheter men ändå.
 
Mikael_L
Nä, handbromswago är godkänt.
Just därför valde jag att skriva
"att det krävs verktyg eller motsvarande ingrepp för att bryta."
Dvs, att det är uppenbart att det är isärkoppling av ledare som ska vara ihopkopplade man håller på med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.