Jag har två laster på 600 kW som ska anslutas till en existerande 10kV anslutning.
Jag försöker förstå vad som kommer behövas.
Lasterna använder sig av 0,4kV anslutning så det blir väll någon form av transformator där?
Hur svårt är det att få tag på det?

Stämmer det att 600 kW med 400V kräver 866A?

P=U*I*1,73

Och isåfall hur grov kabel behövs. Det har pratats om 240 mm² x 4 st. Hur räknar man ut det?
 
Ja givetvis behövs transformator, eller kanske 2. Det är inget tvärenkelt jobb. Finns det ingen på företaget med bättre koll på el? Annars bör ni hyra in någon firma som brukar jobba mot eldistribution eller industri.
 
Jag tror att det är ägaren av elnätet som vill skaffa och installera transformatorn sedan får man dimensionera ledningen efter transformatorn med hänsyn till spänningsfall och vad kabeln tål för ström. Vid parallellkoppling tillåter man inte lika hög ström i varje kabel som om kabeln vore ensam.

Inget litet projekt, inget hempul hoppas jag.
Tål Gotlandskablarna denna last?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Jag tror att det är ägaren av elnätet som vill skaffa och installera transformatorn sedan får man dimensionera ledningen efter transformatorn med hänsyn till spänningsfall och vad kabeln tål för ström. Vid parallellkoppling tillåter man inte lika hög ström i varje kabel som om kabeln vore ensam.

Inget litet projekt, inget hempul hoppas jag.
Tål Gotlandskablarna denna last?

Protte
Tack för svaren.

Det är inget hemma pul och inte heller på Gotland den här gången.

Jag vill vara förberedd när jag pratar med inblandade så jag förstår vad dom säger.
 
Hur är förutsättningarna? Representerar du ett företag som är kund på 10kV-sidan, eller gäller det en ny anslutning? Oavsett kommer det behövas nätstation med antingen 2st 800kVA trafos eller en 1250 kVA, grova kablar, eventuellt ett par kabelskåp.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi är ett företag som söker en plats att etablera våra två 600 kW laster. Vi har inlett samtal med en markägare till en nerlagd såg som har 10kV anslutning till en egen transformator. Och jag försöker skapa mig en bild över vad som behövs. Om vi behöver en transformator kan det ta 8-14 månader att få leverans. Så det är inte första hands valet.
 
Vad är det för last?
 
Attitudeswe
R Ragnar Olofsson skrev:
Vi är ett företag som söker en plats att etablera våra två 600 kW laster. Vi har inlett samtal med en markägare till en nerlagd såg som har 10kV anslutning till en egen transformator. Och jag försöker skapa mig en bild över vad som behövs. Om vi behöver en transformator kan det ta 8-14 månader att få leverans. Så det är inte första hands valet.
Du kommer förbruka 0.004% av sveriges elproduktion. Hoppas du förlägger din förbrukning till SE1 där du också kan få lägre energiskatt :)
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Du kommer förbruka 0.004% av sveriges elproduktion. Hoppas du förlägger din förbrukning till SE1 där du också kan få lägre energiskatt :)
Nja. Jag tror du tappade några siffror.

Sverige producerar idag ca 16 000 000 kW beroende på tid på dagen. Mina 1 200 är inte så mycket i sammanhanget.
Enkelt bråk som visar division med ett mycket litet resultat.
 
Attitudeswe
R Ragnar Olofsson skrev:
Nja. Jag tror du tappade några siffror.

Sverige producerar idag ca 16 000 000 kW beroende på tid på dagen. Mina 1 200 är inte så mycket i sammanhanget.
[bild]
Räknade inte fel

Skärmdump av en smartphone som visar en miniräknarapp med en procentberäkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hjälp TS räkna på sina ursprungliga frågeställningar istället och räkna rätt där också.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Räknade inte fel

[bild]
2 st a 600kW blir 1200 kW till att börja med.
 
  • Gilla
Ragnar Olofsson
  • Laddar…
Hur många kVA är den befintliga trafon på ?
Hur grova kablar som behövs beror också på avståndet mellan trafo och förbrukaren.
 
nisse123 nisse123 skrev:
Hur många kVA är den befintliga trafon på ?
Hur grova kablar som behövs beror också på avståndet mellan trafo och förbrukaren.
E.on har sin transformator 15 meter från det ställverk med olika gamla transformatorer som vi tittar på. Därifrån är det 10-15 meter till lasterna.

Jag är väldigt osäker på stabil existerande utrustning är. Bifogar lite bilder som vitnar om ålder. En slitagen ASEA metallskylt med teknisk information fäst på elektrisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre smutsig elektrisk komponent med märkningen "SNU3 630A", tålig för industriellt bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för last som förbrukar 600 kW trefas 400 Volt? Resistiv last eller frågan om elmotor? Det är ju en ohemul ström vid 400 V tre-fas 866 A. Man brukar väl inom industrin ha 6000 V för stora elförbrukare, motorer. Då fås kabeldimensionerna ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.