Jag renoverar massor med fönster och har stått och svurit över värdelösheten hos maskeringstejp. Först fastnar den inte på glaset när man vill, sen går den inte att ta bort. Den blå är väl lite bättre, men fortfarande värdelös.
Till slut började jag använda eltejp, och det är tusen gånger bättre.

1. Den fastnar som den ska och krullar inte upp sig, vilket leder till minimering av arbetet med rakblad.
2. Det fastnar inget klister på glaset - glasytan är renare än innan man satte på tejpen!
3. Det blir inte dyrare, eftersom den blå mindre värdelösa är svindyr.
4. Den är fantastisk enkel att skära av med rakblad - perfekt om man målat krånglig spröjs med romber o dyl. bara att lägga ut tejpen och skära av den exakt där man vill det.

Innan jag inledde det här experimentet trodde jag att det måste finnas något krux, jag tänke som att om eltejp är bättre så borde väl folk använda det? Men döm om min förvåning när eltejpen var som en dröm att arbeta med.

Därför kommer jag fram till att det handlar om en konspiration, alternativ att "det ska vara så", precis som att byggjobbare börjar klockan fem på morgonen trots varken de eller kunderna vill det. :D

Någon har en kommentar?
 
Jag har använt en gul, lite randig tejp för att maskera kring fönster och så och den har funkat jättebra.
Finns till lågt pris på Överskottsbolaget för den ekonomiske och till kraftigt överpris hos fackhandeln för den som är stadd i kassan. :D
 
Är den pappersbaserad? Isådana fall råder jag dig att lämna mörkret och komma över till den ljusa sidan och testa Äkta Eltejp. Du kommer aldrig vända tillbaka.

Skämt åtsido, vad använder fackmän? De kan ju knappast använda den totalt värdelösa pappersbaserade (Smutsvit/ljusblå) papperstejpen som fackhandeln säljer till oss dödliga till överpris? Den blå kostade typ 40 kronor för en fjuttrulle vad jag minns.
 
Alla fackmän jag har sett målar fönster utan att maskera. Man använder en rund liten pensel som snurras medan man stryker på färgen.
 
Den gula tejpen känns som plast, men inte lika seg som eltejp.
Jag använde den för att UNDVIKA att måla på fönstren när vi målade fasaden. :)
 
Finns olika kvalitér på maskeringstejp. Den varianten som ni klagar över går tex inte använda i industrin och värmeugnar. Då sitter det som berg.
Den tejp som som vi har i industrimålning fungerar 100%-igt hemma :D Och så mycket dyrare är den inte. Kanske dubbla priset.

Editerat:
Riktiga färgaffärer har oftast den riktiga maskeringstejpen. Märks direkt skillnad på kvalité. Betydligt tjockare.
 
Svart Eltejp 20 m 12:-
Fönstermaskeringstape (blå) 25 m 29:-

Clas Ohlson båda två.

Testa eltejp säger jag bara. Den är såå mycket bättre. Det handar inte bara om att den ska lossna, utan det är ju en fördel om den fastnar också. :D

Nästa steg är att konstatera att eltejp funkar bättre på alla andra applikationer också.
 
Roger Spontare skrev:
Testa eltejp säger jag bara. Den är såå mycket bättre. Det handar inte bara om att den ska lossna, utan det är ju en fördel om den fastnar också. :D
Jupp. Välj kvalitetstejp så löses även det problemet.

Titta på billackerare och industrimålare. De använder vanlig maskeringstejp där det behövs... och det fungera om man inte tar det billigaste på byggmax eller vad man nu köper det. Kvalitets tejp är betydligt kraftigare och har helt annat klister.
 
Ja, men om en tejp som kostar 30 spänn för en liten rulle (över 40 i färghandeln till och med) är mycket sämre än eltejp för 12 spänn när jag målar fönster vore jag väl dum om jag köpte en ännu dyrare?

Du kan ju berätta vart man får tag på den här magiska maskeringstejpen finns så ska jag testa. Fackhandeln finns den ju inte i. Bauhaus i Tyskland? Litauiska maffian? Måste man ha "känningar" i tejpbranschen eller? :D


Editerat: Linnex, har du uppfattat att jag pratar om fönstermålning, och inte målning allmänt? Alltså att tejpa PÅ glaset. Det är där jag haft svåra problem att få tejpen att fästa nämligen, även med dyr specialtejp från fackhandeln avsedd just för fönster. Den släpper och det kommer in färg under, och det blir ett jädrans skrapande med rakbladet efteråt.
 
  • Gilla
Crissmaster
  • Laddar…
Vet inte om jag har erfarenhet på glas, Minns inte. Jag har treglas med gummilist mot träkarm och maskerar aldrig glasen när jag målar fönstren hemma.

Tejpen jag använder är ... host.. host... löneförmån och köps till företaget genom färgleverantören, Och då är det industrilackering.
Fabrikat vet jag inte men det finns säkert flera. Kan tänka mig att 3M är en.
Tejpen är kraftigare och segare vilket gör att man måste använda båda händerna när man river av den och då blir den lite töjd i änden. Skall man maskera runt föremål med lite större radie som tex ett hjulhus på bil så är det inga problem att dra och töja ut en sida utan att riskera att dra av den vilket gör att den blir bananformad. Och som jag sa så tål klistret värme och tejpen kan sitta uppe länge utan att fastna "permanent" som är typiskt för de enklare varianterna
Tejpen är oxå helt jämn i kanterna när man drar ut den och inte som de billigare som lätt blir vågig vilket jag antog var ett av problemen med att du fick in färg under.

Om den är bättre eller sämre att skydda än eltejp vet jag inte men min allmäna erfarenhet av eltejp är att den kan lämnar spår kvar när man tar bort den och man måste på med T-sprit eller motsvarande efteråt. I alla fall så är det stor skillnad på maskeringstejp och maskeringstejp
 
Roger Spontare skrev:
Svart Eltejp 20 m 12:-
Fönstermaskeringstape (blå) 25 m 29:-

Clas Ohlson båda två.

Testa eltejp säger jag bara. Den är såå mycket bättre. Det handar inte bara om att den ska lossna, utan det är ju en fördel om den fastnar också. :D

Nästa steg är att konstatera att eltejp funkar bättre på alla andra applikationer också.
STOR TACK för tipset :) ska garanterat prova vid närmaste tillfälle. Hoppas det sparar några svårdomar vid på- och avtagning :)
gaia
 
Roger Spontare skrev:
Editerat: Linnex, har du uppfattat att jag pratar om fönstermålning, och inte målning allmänt? Alltså att tejpa PÅ glaset. Det är där jag haft svåra problem att få tejpen att fästa nämligen, även med dyr specialtejp från fackhandeln avsedd just för fönster. Den släpper och det kommer in färg under, och det blir ett jädrans skrapande med rakbladet efteråt.
Om du använder en spröjspensel så behöver du inte maskera. Du ska ju ändå måla någon mm ut över kittkanten på glaset så att färgen tätar mellan kitt o glas. Med maskeringstejp antar jag att du riskerar dra bort färg från glaset. Samma med rakblad som riskerar skapa glipa mellan färg o fönster. Bättre måla på frihand. och sedan torka bort färgstänk på glaset med trasa med lacknafta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.