Hej!
Sitter här och funderar inför vårens trädgårdsarbete och hur det kan förenklas.
Då tänkte jag en robotgräsklippare.
Vilken tror ni blir bra för min gräsmatta? Har en solgrop....se bild. Det finns ju såna som inte klarar någon lutning så behöver ha en sådan men samtidigt inte för dyr.
Tacksam för hjälp
 
  • En trädgård med gräsmatta, häck, träd, en vit stol och ett bord med en rosa matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Har en Gardena, tillverkas av Husqvarna, rekommenderas. Klarar brantare lutningar änman tror.
 
  • Gilla
Annicaekdahl
  • Laddar…
Ser ut som en normal gräsmattan, skulle säga att alla robotklippare ska klara detta.
Gardena är ett bra budgetval.
 
Min HQ klipper rätt branta sluttningar. Bekymret är bara att den hamnar längst ned oftare än längst upp. Men detta gäller bara branta sluttningar. Orkar du pressa en motorklipparebuppför släkten så klarar en robotklippare av den utan bekymmer. Jag skaffade min första robot för över tio år sedan just för att det var för jobbigt att klippa i backarna på min tomt.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Klarar jag en på 500kvm? Har tänkt ha den på den gräsmattan.
 
Annicaekdahl Annicaekdahl skrev:
Klarar jag en på 500kvm? Har tänkt ha den på den gräsmattan.
Hur stor tomt har du?

Tidigare var det prat om att köpa en som var specad för samma storlek som tomten trots att byggnader på tomten minskar gräsmattans yta.
 
Annicaekdahl Annicaekdahl skrev:
Klarar jag en på 500kvm? Har tänkt ha den på den gräsmattan.
Man bör ha minst dubbelt så stor kapacitet på gräsklipparen som gräsmattan är stor. Man vill nämligen inte köra den dygnet runt. Tänk även på nattaktiva djur som igelkottar (även om en HQ klarar dessa rätt bra).
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hur stor tomt har du?

Tidigare var det prat om att köpa en som var specad för samma storlek som tomten trots att byggnader på tomten minskar gräsmattans yta.
Jag kanske ska mäta. Hela tomten är 1000 inkl framsida och sidor som ej syns.
pacman42 pacman42 skrev:
Min HQ klipper rätt branta sluttningar. Bekymret är bara att den hamnar längst ned oftare än längst upp. Men detta gäller bara branta sluttningar. Orkar du pressa en motorklipparebuppför släkten så klarar en robotklippare av den utan bekymmer. Jag skaffade min första robot för över tio år sedan just för att det var för jobbigt att klippa i backarna på min tomt.
Första sommaren
 
Hur mycket en robotklippare klarar av hänger även samman med hur komplex gräsmattan är och hur mycket gödning och vattning som sker, därför brukar klippkapaciteten anges som -+ 20%
Vattnar och gödslar du mycket under gräsmattans största tillväxtperiod under kanske maj/juni så kan klipptiden ibland inte räcka till.

Från bilden tycks gräsmattan vara ganska enkel.
 
M
Min gräsmatta är 80% av klipparens spec. Jag gödslar frekvent, vattnar vid torka och har ingen mossa. Kör klipparen 2ggr i veckan, 3tim effektiv klippning varje gång. Den håller mattan välklippt utan större problem. Min matta består av 2 ytor med en smal (4m lång och 1,5m bred) passage emellan och en backe (ca.20gr lutning) ned till den ena ytan. Guiden går såklart genom passagen och jag kör korridorklippning där på 20%, fungerar kanon.
 
Annicaekdahl Annicaekdahl skrev:
Hej!
Sitter här och funderar inför vårens trädgårdsarbete och hur det kan förenklas.
Då tänkte jag en robotgräsklippare.
Vilken tror ni blir bra för min gräsmatta? Har en solgrop....se bild. Det finns ju såna som inte klarar någon lutning så behöver ha en sådan men samtidigt inte för dyr.
Tacksam för hjälp
Du bör ligga lågt till framåt nästa säsongs modeller presenteras, troligen under Mars hos alla stora handlare..
Stenhård konkurrens och vill man undvika dyra Husqvarna (som jag själv) så finns det bra alternativ men nya modeller kommer säkert.
 
Tack så mycket:)
 
Till skillnad från många andra så tycker jag att HQvär värda vartenda öre. Men jag har en extremt svår gräsmatta och jag har löpande lagat mina gräsklippare själv ned deras reservdelar. Jag har även byggt om dem (tagit hjul från en annan modell, byggt om stopp-brytaren, kopplat in i hemautomatiseringen mm).

Men för en enkel platt gräsmatta som på bilden så duger nog enklare klippare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Till skillnad från många andra så tycker jag att HQvär värda vartenda öre. Men jag har en extremt svår gräsmatta och jag har löpande lagat mina gräsklippare själv ned deras reservdelar.
Husqvarnatillverkade Gardena verkar hålla väldigt bra kvalitet. Har haft min i 4 år och inte gjort nånting öht. Jämför man dessutom Sileno city 500 med HQ 105 så är den förstnämnda både tystare, klarar brantare lutningar, har längre garanti och kostar mindre, trots att det verkar vara samma maskin i grund o botten. Mjukvaran med algoritmer ska tydligen vara exakt samma.
 
Annicaekdahl Annicaekdahl skrev:
Tack så mycket:)
Här har du en början för att se hur det såg ut 2022.
Kostar en slant men kan vara värt pengarna, sen hur det ser ut i år vet vi inte än.
Men budgetmaskiner kan mycket väl konkurrera med en dyr maskin som tex Husqvarna.
https://www.radron.se/tester/boende-tradgard/robotgrasklippare/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.