hsd
En skärmbild av en webbutik som visar en svart metallgrind, prisinformation och storleksalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
M
Att spärra eller blockera uppfarten borde vara det som ger bäst resultat och det behöver inte kosta så mycket om man kan tänka sig att göra det själv samt att det blir lättare för sig själv om man lägger till lite automatik så att man slipper gå ur bilen varje gång.
Man kan driva grinden med en kedja och kuggdrev, en vajer, en kolv osv och styra det med en enkel fjärrkontroll.

Lite exempel
HTB1U83wJxjaK1RjSZKzq6xVwXXaT.jpg_960x960.jpg
multigate_2.png
61Sz3gGvR9L._AC_SL1001_.jpg
parklio-barrier.jpg
telescopic-sliding-gates.png
124299_dsc900_huge-600x450.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
Plutus och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
[bild]

Den grinden har rostiga skruvar efter ett tag. Låset hänger sig. Mitt exemplar var till och med felborrad så hundarna kan krypa under grinden då stängerna slutar för högt upp. Och det var dem som skulle hindras från att komma ut. Du får vad du betalar för.

Bättre att köpa en armeringsmatta, dela den på längden och få två grindhalvor som ni enkelt fäster med 2 x 2 bitar vattenslang som gångjärn med snöre inuti och knyter runt två stolpar. De är ju redan rostiga och "fina"kan ev. dekoreras med trädgårds-plåtfigurer. Bara att låta dem gå omlott och stänga med en gummerad ståltråd typ den man binder runt stänger för att staga buskar. Det blir för mycket jobb för grannen att lyfta och dra. Men inte svårt att göra själv.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Gammal pickup lastbil parkerad vid privat område med skylt "Ingen jävla vändzon". Rustik, utomhus, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M Madd19 skrev:
Hej!jag har en granne som är lika ointlligent. Om du har sagt till henne 1 gång å hon fortsätter så har du din fulla lagliga rätt att göra en polisanmälan om olaga intrång . Annars finns det en suverän firma som gör skyltar på beställning å företaget heter Happyprint. Se . Skickar en bild på min skylt å den har funkat över förväntan .

Våran granne använder ständigt våran uppfart/parkering att köra upp på för att backa in till sin parkering. Och hade det varit så att vi hade haft en ”normal” granne som inte var en sån fruktansvärd besserwisser så hade vi aldrig ens brytt oss om detta. Men nu har vi börjat tröttna på hur grannen hela tiden kör upp hos oss men vi får absolut inte köra upp på hennes parkering.

Vill bara sätta ett stopp på våran parkering när vi inte har bilarna där så hon inte längre kan köra upp och ta sig friheten att göra som hon vill så fort det finns möjlighet för henne.

Vi tänker inte prata med henne om detta. Det går inte. Vi har tagit bort all kontakt med henne pga hur hon är. Men det är en annan historia. Vill bara sätta nån form av stopp eller skylt så får hon fatta själv vad vi tycker :crysmile:

tacksam för alla tips och idéer :D
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
hsd
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Den grinden har rostiga skruvar efter ett tag. Låset hänger sig. Mitt exemplar var till och med felborrad så hundarna kan krypa under grinden då stängerna slutar för högt upp. Och det var dem som skulle hindras från att komma ut. Du får vad du betalar för.

Bättre att köpa en armeringsmatta, dela den på längden och få två grindhalvor som ni enkelt fäster med 2 x 2 bitar vattenslang som gångjärn med snöre inuti och knyter runt två stolpar. De är ju redan rostiga och "fina"kan ev. dekoreras med trädgårds-plåtfigurer. Bara att låta dem gå omlott och stänga med en gummerad ståltråd typ den man binder runt stänger för att staga buskar. Det blir för mycket jobb för grannen att lyfta och dra. Men inte svårt att göra själv.
Asså de va bar ett exempel Helge ;)

Det finns många färdiga grindar att välja, bara att gräva 2 hål, passa in stolparna å hälla i plintbetong...
plantera häck eller sätta staket om det inte redan finns
Är det för stora glipor så småhundar kommer emellan går det att sätta galvat hönsnät på insidan, syns knappt
 
Redigerat:
  • Gilla
Plätt Fia
  • Laddar…
Läste ett inlägg på fb tidigare idag om en kvinna som hade samma problem med att folk vänder på hennes infart. Och utav över 200 kommentarer så var majoriteten av dem hånfulla och elaka där man kom med förslag på att hon skulle flytta, sluta bry sig, släppa det, skämmas över att ens skriva något dylikt, förstår inte problemet… vill du inte hjälpa andra, du överdriver, skaffa dig ett liv osv. Listan kunde göras lång och dessutom så hade många av de hånfulla kommentarerna mängder med likes.

Va fan hände här tänkte jag? Är det såhär det ska vara om man söker hjälp på en fråga så kommer jag aldrig våga fråga någonting.

Klimatet är dock bättre här och självklart ska ingen annan ta ens mark i anspråk utan ens tillåtelse. Jag undrar vad mobben hade tyckt själva om det plötsligt kom en bil var 30:e min och vände hos dem. Man backar tillbaka om möjligt eller så kör man vidare till en vändplats. Det lär man ut på körskolan (hoppas jag, min gjorde det iaf -01)

Det kom dock ett bra tips och det var att ställa ut två vägkoner så tätt att din bil precis kommer emellan in och ut. Ställ de långt ut i tomtgräns, då blir det svårt för grannen att vrida upp sin bil utan att konorna ställer till det.

Men först håller jag med som någon annan tidigare skrivit, lämna en lapp i brevlådan där det tydligt framgår att ni inte vill att någon använder er infart som en vändplats. Respekteras inte det så är det hjärndött på kontoret hos grannen, så ut med konor.

Jag kan också förstå det om dialogen mellan grannar är död så är den. Oftast är man själv glad över att det är så för då slipper man samtala och vara trevlig mot någon som det inte går att vara överens med. Dessa typer av personer vill oftast bli smekta medhårs och när det inte händer så blir man riktigt chockad över vilket beteende som kan komma fram. Är själv i den sitsen och noll-dialog är helt underbart.

Hoppas det löser sig för dig! Posta gärna uppföljningen i tråden så vi vet hur det går.
 
  • Gilla
  • Haha
Saxdaling och 4 till
  • Laddar…
Lämna din egen bil längst ner på infarten så bör det väl lösa problemet utan att orsaka för stora energikrävande åtgärder för er.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
M Madd19 skrev:
Vad många bra förslag det kommit! Rolig läsning :rofl:
Väldigt rolig tråd! Alltid härligt med ett gott skratt! ;))
 
Mikmag Mikmag skrev:
Lämna din egen bil längst ner på infarten så bör det väl lösa problemet utan att orsaka för stora energikrävande åtgärder för er.
detta är ju den enklaste lösningen (y)
 
A Albireo skrev:
;)Imponerande så många förslag.
Vissa är bättre andra är olagliga.

Mitt första (bästa) råd till TS är att försöka närma sig grannen på något sätt.
Det kan vara att underlätta för henne att kunna köra in på hennes parkering utan att behöva nyttja TS uppfart. Eller bjuda på fika, eller en kaka :cool:
Men vill man inte mötas, kan ett annat alternativ vara att ge henne 1000kr / år om hon inte använder TS-uppfart (förmodligen billigare än att sätta upp en motorstyrd grind.)

Det som har slagit mig när jag åkt runt - speciellt i vissa länder - Är att de som tycks vara mer betydelsefull än andra, har de högsta staketen och murarna (och i flera fall minst utsikt).
Medan de utan staket har bättre relation med grannarna.
Kan låta enkelt, men relationer är ibland svårt att hantera.

Lycka till i din kamp...
TS har avbrutit kontakterna sedan tidigare händelser för att det är lönlöst att prata med eller skriva till henne.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
M
Anna_H Anna_H skrev:
Förstår faktiskt inte problemet. Jag tänker att grannen backar in på er uppfart när hon ska in/ut för att hon sett att ni gör så. Hon gillar inte att ni gör det men gör samma sak för att "ge igen".

Bara att rycka på axlarna och antingen låta bli att backa in på hennes uppfart om ni inte behöver, så kommer hon också att sluta snart. Eller fortsätta använda hennes uppfart oh låta henne använda er.
Du bör nog lägga några h på att läsa igenom trådis inlägg igen...
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
[bild]
Det är väl så att spjuttoppar på staket är förbjudet sedan minst 30 år. Någon i gruppen som vet säkert?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
M
M Madd19 skrev:
det är samma granne :crysmile:
Ja det är helt klart hon som är problemet och absolut inte ni... :rofl::rofl:
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.