Ær en relativt nybliven ægare av en jordbruksfastighet som består av ett (93kvm + biarea) 1 1/2 planshus byggt 1909 med kællare, ekonomibyggnad på ca 100kvm, friggebod och 2,89 Ha mark som grænsar emot sjøn fryken med 75m strandrætt (som ær en ganska brant slænt vid sjøn.

Stugan ligger ca 500m från sjøn med fin utsikt.

Stugan ær i renoveringsbehov. Vi har lagt nytt tegeltak i sommar, ska alldeles strax børja drænera, køpa fønster, byta till jordværme mm...

Ær nu uppe i ca 1milj men ræknar med att landa på ca 1,5.

Mitt dilemma ær att jag hela tiden drømt om ett nytt hus, mark ner till sjøn æger jag så bara jag får bygglov kostar ju inte det værst mycket... Læget ær før mig perfekt...

Frågan ær om jag ska gøra iordning det gamla huset først & sedan bygga nytt? Eller om jag ska gå på nybygge direkt?
Jag trivs i det gamla men frågan ær om det ær vær alla påkostningar?
Det blir ju trots allt inget annat æn ett gamalt hus hur jag æn renoverar...

Hur ær det med strandskyddslagen?
Finns det några planer på att avskaffa den och av det skælet vænta.
 
Kommer du iframtiden kunna/vilja sälja det gamla huset och lite tomt till någon annan?
Om inte låter det i mina öron lite dumt att lägga ut mycket pengar på ett hus som du vet att du bara ska bo i ett tag för att sedan bygga nytt.
Kan du sälja huset med en tomt till så kanske jag kan tycka att det är en bra idé att först renovera och bo där för att sedan bygga ett nytt hus när man känner att ekonomin tillåter.
 
Alla gamla hus har 1909 som byggnadsår i papprena, vilket betyder att ditt hus kan vara betydligt äldre. Om det inte redan har förstörts genom hårdhänta renoveringar genom åren kan det vara värt att vårdas. Du har rätt i att ett gammalt hus inte kan bli nytt hur mycket du än renoverar, men det är också lätt att förstöra ett gammalt hus genom hårdhänt renovering. En tumregel vad gäller gamla hus är att inte göra förändringar som inte enkelt kan återställas. Sitter det gamla fönster i så är dom värda att renovera i stället för att byta ut.

Vad hade du tänkt göra med huset om du i framtiden bygger nytt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.