Funderar på att sätta ihop två fläktar rygg mot rygg för att få en stor frihängande fläkt.
Någon som sett nåt liknade?
Är tacksam för synpunkter........av alla de slag.:rolleyes:
 
Då skulle jag nog hellre satsa på en "äkta" stor frihängade fläkt!
 
Blir billigare med två vägghängda som sätts ihop och dessutom så får man en rätt bra effekt.
 
Det där såg jag i senaste Plaza tror jag det var. Snyggt!
 
Norrbo skrev:
Blir billigare med två vägghängda som sätts ihop och dessutom så får man en rätt bra effekt.
Man stirrar sig ofta blind på effekt (m3/t) fast det ofta är tillgången på tilluft i köket som bestämmer hur effektivt fläkten fungerar
 
Vägghängda fläktar har ju ingen baksida på skorstenen, kräver lite händighet för att man ska få det så stabilt att man kan hänga upp ekipaget i den.
 
Intressant ide, borde faktiskt gå! Jag tror dock man få be ngn händig plåtslagare att göra en ny trumma, kan aldrig bli snyggt o försöka få ihop det rygg mot rygg.
Angående upphängning i tak så borde det enkelt gå att svetsa ihop en konstruktion.
Stora problemet är nog styrningen för att få igång båda samtidigt, tror inte elektroniken i en fläkt är anpassad för dubbla effekten, det är dock säkert enkelt att koppla ihop allt så det styrs av en av reglagen för fläktens elektronik.

Jag tror tex att min billigvariant av fläkt skulle gå o göra detta med, förbehållet just effekten på elektroniken.
http://www.siba.se/product/product.aspx?Identifier=SE91661
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.