Hej! Nu har fukt tagit över i källaren. Ca 1-2cm ut från väggen mot golvet och ca 5 cm på väggen. Man ser på golvet att det är "blött" och känner man med vingrarna mot väggen är det likaså blött där. Har fukt fläckar på andra ställen där det INTE är blött. Så, till min fråga.

1. Hur åtgärdar jag fuktfläckarna som är torra?
2. Hur åtgärdar jag fukten där det är blött? Tacksam för svar
 
Du behöver börja med att minska mängden vatten/fukt som kan tränga in.

- Se till att vatten från hängrännorna leds bort från huset
- Rensa hängrännor och utkastare så att vatten inte spiller över på fel ställe
- Se till att marken lutar bort från husgrunden, så att regn, smältande snö m.m. inte rinner in mot huset
- Dränera om kring huset om inget av ovanstående hjälper

När det inte längre kommer in ny fukt kan du börja titta på att reparera fuktskador i väggar och golv :)
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Dags att kolla dräneringen.
 
  • Gilla
Denimhead
  • Laddar…
inget klår att göra saker ordentligt, mitt råd är att dränera om huset. Om ni ändå gör det, montera minst 200mm isolering på utsidan av väggen. Då kommer lukten, fuktvärdena och värmevärdena bli mycket bättre i källaren.
 
  • Gilla
Denimhead
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
inget klår att göra saker ordentligt, mitt råd är att dränera om huset. Om ni ändå gör det, montera minst 200mm isolering på utsidan av väggen. Då kommer lukten, fuktvärdena och värmevärdena bli mycket bättre ii källaren.
Luktar inget unket. Dränering är gjord för 2ÅR; sedan när vi köpte huset.
 
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
Är det ett problem att källarväggarna och -golvet är fuktiga? Finns det något som tar skada? Är källaren inredd som boyta, eller är den tvättstuga/pannrum/matkällare/garage?

Gör som de första 3 tipsen från @mrsnhp så får du se om det blir bättre.p

Just nu är det ingen tjäle i södra Sverige samtidigt som det kommer massvis med nederbörd, så det är blött i marken hos många.
 
E
N Nino92 skrev:
Luktar inget unket. Dränering är gjord för 2ÅR; sedan när vi köpte huset.
Då skulle jag kontaktar den som gjort dräneringen och bett dom om ett utlåtande.
 
Har du några bilder från när dräneringen gjordes? Så att vi kan se hur entreprenören har utfört dräneringen. Antingen är det det jobbet som behöver åtgärdas eller så läcker typ inkommande vatten, eller någon annan trycksatt ledning vatten som gör att det blir blött.
 
Kolla även om det finns inspektionsbrunnar på dräneringen. Eventuellt går den att spola då, men det känns osannolikt att den skulle ha satt igen på två år.

Men börja som sagt med att kolla att det inte rinner in dagvatten mot huset. Dränering är till för markfukten och klarar inte att ta hand om stora mängder vatten från tex ett stuprör som släpper ut vattnet direkt vid husknuten för att renssilen är full med löv, eller från hastig snösmältning när det är tjäle och marken sluttar mot huset.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Kolla även om det finns inspektionsbrunnar på dräneringen. Eventuellt går den att spola då, men det känns osannolikt att den skulle ha satt igen på två år.

Men börja som sagt med att kolla att det inte rinner in dagvatten mot huset. Dränering är till för markfukten och klarar inte att ta hand om stora mängder vatten från tex ett stuprör som släpper ut vattnet direkt vid husknuten för att renssilen är full med löv, eller från hastig snösmältning när det är tjäle och marken sluttar mot huset.
Tack för tipset! Sist jag skrev ett inlägg här fick jag en hatstorm flr folk kritisierade hur jag kunde köpa ett hus när jag har 0 koll på alla dessa små saker husägare vet. Hur som helst, vänder jag mig hit igen. Dräneringen gjordes av förra ägaren tyvärr vet jag inte var pappret tog vägen där det stod vem som utfört dräneringen. Har inga rör som släpper ut vatten i närheten.

Jag har en brunn (?) I badrummet bredvid det rum som har fuktfläckar. Har öppnat den en gång för aldrig fattat vad den är till för. Det finns litr vatten i den? Är det okej? Är meningen att man ska tömma den? Har ingen aning vad det är faktiskt
 
N Nino92 skrev:
Tack för tipset! Sist jag skrev ett inlägg här fick jag en hatstorm flr folk kritisierade hur jag kunde köpa ett hus när jag har 0 koll på alla dessa små saker husägare vet. Hur som helst, vänder jag mig hit igen. Dräneringen gjordes av förra ägaren tyvärr vet jag inte var pappret tog vägen där det stod vem som utfört dräneringen. Har inga rör som släpper ut vatten i närheten.

Jag har en brunn (?) I badrummet bredvid det rum som har fuktfläckar. Har öppnat den en gång för aldrig fattat vad den är till för. Det finns litr vatten i den? Är det okej? Är meningen att man ska tömma den? Har ingen aning vad det är faktiskt
Är det alltså bara ett hål in under huset? Inte tex en inspektionslucka för avloppet (i så fall går avloppsröret där)? Det skulle kunna vara en pumpgrop för tillfällen när det blir för mycket vatten i marken, tex när det regnar mer än vanligt. Jag vågar inte uttala mig om ifall det är dåligt att det är lite vatten i den, men om den fylls kan man sänka ner en pump och leda ut vattnet någonstans. Kika in i den lite då och då så ser du om det alltid är vatten i den eller bara samtidigt som du får fuktfläckar på golv och väggar, och om vattennivån ändras. När vårt förra hus dränerades om satte dom en pumpgrop ute i trädgården, och i den var det alltid ett par-tre cm vatten på botten.

Att äga hus är ett ständigt lärande, speciellt om det är ett lite äldre hus :) Vi har bott i hus sedan 2005 och stöter hela tiden på något nytt att ta reda på :D Så fortsätt att fråga, ha överseende med att svaren kan verka lite tvära ibland (ofta oavsiktligt), och strunta i ohyfsade surgubbar :)
 
M mrsnhp skrev:
Är det alltså bara ett hål in under huset? Inte tex en inspektionslucka för avloppet (i så fall går avloppsröret där)? Det skulle kunna vara en pumpgrop för tillfällen när det blir för mycket vatten i marken, tex när det regnar mer än vanligt. Jag vågar inte uttala mig om ifall det är dåligt att det är lite vatten i den, men om den fylls kan man sänka ner en pump och leda ut vattnet någonstans. Kika in i den lite då och då så ser du om det alltid är vatten i den eller bara samtidigt som du får fuktfläckar på golv och väggar, och om vattennivån ändras. När vårt förra hus dränerades om satte dom en pumpgrop ute i trädgården, och i den var det alltid ett par-tre cm vatten på botten.

Att äga hus är ett ständigt lärande, speciellt om det är ett lite äldre hus :) Vi har bott i hus sedan 2005 och stöter hela tiden på något nytt att ta reda på :D Så fortsätt att fråga, ha överseende med att svaren kan verka lite tvära ibland (ofta oavsiktligt), och strunta i ohyfsade surgubbar :)
Tusen tack för din hjälp! Uppskattas verkligen!! Nej det är liksom en lucka på ca 40x40. Öppnar man det är det liksom en "brunn 2m ner i marken" med lite vatten. Minns något att förra ägaren lämnade en vatten pump och sa att man kan tömma om det skulle behövas. Kanske är det detta jag ska börja titta på bärjar nog där
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
J
N Nino92 skrev:
Hej! Nu har fukt tagit över i källaren. Ca 1-2cm ut från väggen mot golvet och ca 5 cm på väggen. Man ser på golvet att det är "blött" och känner man med vingrarna mot väggen är det likaså blött där. Har fukt fläckar på andra ställen där det INTE är blött. Så, till min fråga.

1. Hur åtgärdar jag fuktfläckarna som är torra?
2. Hur åtgärdar jag fukten där det är blött? Tacksam för svar
Fukt brukar bli kvar om man har en kallställd källare. Har du radiatorer- ha dessa på för att värma och torka ut, håll luft cirkulationen god. Tänk långsiktigt. Torr och vältempererat klimat i hela kåken är alltid bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.