Vi har försökt att få bygglov på våran tomt utan att lyckas, huset rymms inom ramarna som finns för tomten.

Det började med att vi var uppe på kontoret hos dom och överlämnade alla papper, vi frågade då om det var något som saknades för att vi skulle kunna komplettera snarast. Vi fick då svaret att alla papper var ok.

Efter 1,5 vecka så ringer vi för att höra hur det går, får då svaret att ritningarna på huset skulle vara i A3 format och dom tyckte att vi skulle vrida huset lite. Vi gjorde då som dom bett oss om men då kunde inte dom låsa fast huset på kartan.
En av dom tyckte att vår altan var för stor och att vi skulle minska den, in med nya paper på det.

Ny träff med dom om hur vi skulle placera huset så dom kunde låsa det, fick lite förslag om hur vi skulle göra och jag informerade dom om hur vi inte vile ha det.

Fick mejl av dom nästa dag där huset var placerat precis som vi inte ville ha det.suck!!!! Nytt möte nya förslag.

Fick nästan nya placeringen godkänd saknades ett mått för att kunna låsa huset.

Husförsäljaren ringde då direkt till dom och frågade vilket mått han ville ha så skulle han få det, efter lång funderande så gav husförsäljaren ett förslag och det kunde ju funka. Fick det inritat och mejlat till kommun.

Allt frid och fröjd trodde vi, då ville han ha höjden på garaget oxså. Vi ordnade det måttet till honom men han tyckte att vi skulle ändra den höjden för grannens garage låg på xxx höjden. Våran tomt ligger 90 cm lägre vid tomtgränsen varför ska vi bry oss om hans garage????

Alla tomterna ligger i en sluttning, vilk gör att vi får höjdskillnader mellan tomterna.

Har säkert glömt några turer.

Ska det vara så här????

Uppgiven:(:(:(:(
 
Verkar vara en kinkig handläggare det där.
Har ni haft ett personligt möte med honom ? Kanske kan vara ngåot så ni kan gå igenom hur han tycker det skall vara vs hur ni vill ha det och kunna kompromissa direkt istället för att "brevväxla"

Det där verkar variera från kommun till kommun /fall till fall dock. Mina handläggare (2 st) var helt ok, även om jag i efterhand konstaterat att dom kunnat godkänna en brantare takvinkel än dom gjorde (ville ha 37 gr men fick bara 30 trots att en del grannar har uppåt 40)

/K
 
Det bästa sättet med trilsaknde händläggare är att:

1: Ta med en bandspelare och ställ på bordet vid mötet med dem. Motivera med att det är svårt att hinna med att anteckna allt som sägs. Jag kan lova att handläggarna på en gång blir mycket mer tydliga i sina svar, därför att de tänker på vad de säger.

2: Begär ett skriftligt beslut som kan överklagas. I slutänden är en handläggare inte gud fader själv, utan det finns lagar och regler som t.ex. länsrätt och kammarrätt brukar rätta sig efter.

Det här gäller i princip alla kontakt med kommunala myndighetsutövare, vare sig det handlar om t.ex. bygglov, nyttjande av socialtjänsten eller möten om utbyggd fjärrvärme.
 
Tjejen har haft telefonsamtal med honom nu och efter att hon förklarat för honom att genom hans förslag att höja garaget 0,5 meter som han ville så skulle vi få en höjdskillnad ner till huset på 70 centimeter.

Så som det lät på honom då så kan dom godkänna husplaceringen nu, dom vil bara ha marknivån inritad på fasadritningen.

Anledningen till att vi vill ha klart bygglovet nu är att vi haft byggstartsmöte idag och lovet måste vara klart för att dom ska kunna hålla leveransdatumet.

Huset vi bor i nu är sålt så vi står utan hus vid nyår om detta drar ut på tiden.

Så funkar allt nu så kommer det nya huset 18/10 och vi får tillträde v 48, då räknar jag med att fixa övervåningen (tapet och golv)+ inflytt på 3 veckor.

Nu känns livet lite lättare


L-G
Kaske snart ägare till ett Hjältevadshus
 
Då får vi hålla tummarna. Rent allmänt så är det aldrig bra att bygga med så tight schema för inflyttning. Risken är överhängande att det kommer att få er att gå med på diverse fel i bygget bara ni får flytta in.

Jag vet att det kan vara mycket lättare sagt än gjort att få en god marginal.
 
::D:D:D:D äntligen godkänt!
 
Grattis!!!
 
Bara en undran, då även jag funderar på att bygga i V-götaland. Vilken kommun gäller det?
 
Åh herregud vilken snabb byggtid!!!! Vår kommun var HEMSKA när det gällde bygglovet, det tog 6 månader att få igenom det men det slutade med att vi fick som vi ville.......... Vårt hus levererades 4/7 men vi kan inte flytta in förrän v.50, vilken skillnad!! Grattis i alla fall, det är en enormt "skön" dag när man får det beviljat!!!
 
Låter som en viss handläggare (CC) i Skövde. Många som haft problem med honom utan att få vettiga svar på hur man skall ändra. :(
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.