A
Du säger ju själv att du har upp till 85rf och +5grader då ligger du i intervallet
 
En del bra info här från Ljungby (min TV-vind funkar fortfarande bra 20 år senare)........men 60 inlägg för något som detta....

1. Du har ju nästan inget mögel alls på vinden, ser toppenfint ut förutom att du har ett hål på ventilationsröret.
2. När du har fixat ventilationsröret kommer möglet dö av sig självt. Hade du haft något annat underliggande problem skulle råspont osv se mycket värre ut. Ser ju ut som nytt förutom den små nya prickarna.

Den enklaste lösningen är att bara byta ventilationsslangen och sedan somna om. Kolla vinden då och då för att se hu påväxten ändrar sig).

Är det jobbigt att det sitter lite mögel där, spraya på en omgång med Jape Mögelfri så dör det direkt. Det kommer sitta kvar men torka bort under sommaren.

Ändra inget annat, du verkar ju ha en frisk kallvind bortsett från ditt nya problem med ventilationsröret. När det gäller vindar ändrar man inte på fungerande koncept.....
 
  • Gilla
LisaLusa och 3 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Du säger ju själv att du har upp till 85rf och +5grader då ligger du i intervallet
Fast det gör jag ju inte. Det ska ju vara 85% vid +5 i minst 8 veckor. Förra veckan var det minusgrader.
 
A
L micke880 skrev:
Fast det gör jag ju inte. Det ska ju vara 85% vid +5 i minst 8 veckor. Förra veckan var det minusgrader.
men snälla nån

du skrev +5 och 85%, jag har väl ingen aning om övriga förutsättningar på din vind och hur länge olika temperatur eller rf pågår.

men med dom förutsättningarna kan du få påväxt.

dessutom säger grafen att RF ska vara i 8veckor inte temperaturen
 
L micke880 skrev:
Fast det gör jag ju inte. Det ska ju vara 85% vid +5 i minst 8 veckor. Förra veckan var det minusgrader.
Men var det minusgrader på vinden?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men snälla nån

du skrev +5 och 85%, jag har väl ingen aning om övriga förutsättningar på din vind och hur länge olika temperatur eller rf pågår.

men med dom förutsättningarna kan du få påväxt.

dessutom säger grafen att RF ska vara i 8veckor inte temperaturen
Diskuterar jag verkligen med någon som inte ens kan läsa grafer?
 
A
A Aunty skrev:
men snälla nån

du skrev +5 och 85%, jag har väl ingen aning om övriga förutsättningar på din vind och hur länge olika temperatur eller rf pågår.

men med dom förutsättningarna kan du få påväxt.
L micke880 skrev:
Diskuterar jag verkligen med någon som inte ens kan läsa grafer?
förklara gärna
 
A Aunty skrev:
förklara gärna
Enligt grafen ska det vara 85% RF och +5 i minst 8 veckor sammanhängande för att det ska finnas risk för mögel.

Det har den senaste månaden vid flertalet tillfällen varit minusgrader på min vind vilket borde utesluta risken för mögel på min vind, om man ska utgå från grafen.
 
Min kallvind är från mitten 70 tal med ryggåstak och kraftigt ventilerad takfot i alla riktningar. Enda mögel jag fått på snart 50 år är mellan 2 takstolar där fuktig luft trycktes ned pga igensatta myggnät i ventilations huven. Luften från badrum som skall ut där, men pressades ned och kondenserade med lite svartmögel som resultat (finns lite bilder på detta i min profil ) Tog bort myggnäten, problem solved.

Törs nästa sätta en slant på att om jag sätter igen ventilationen helt så får jag mögel. Av vilken anledning har det annars gjorts en rejäl ventilation från början ?

Har väl varit en hel del trådar under åren om igensatt takfotsventilation i kombination med möglig vind.

Håller med sign MathiasS att TS vind ser inte så illa ut. Fixa slangen, isolera den och fota jämför om nåt år.
 
  • Gilla
Augen81
  • Laddar…
A Aunty skrev:
absolut, det gäller även på vintern.
Ofta beror det på att man ventilerar med kall luft som har hög rf och där med tillför fukt till vinden.
Säger du att rf 75% leder till mögel oavsett vilken temperatur luften har? Det matchar inte vad studierna säger. Det är ju tom helt ok med 95% luftfuktighet vid 0 grader? Och 100% vid -1? Trodde 75% gällde när luften är över10 grader. har du källa?
 
  • Gilla
ByggareNic och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Men var det minusgrader på vinden?
Ja, är det -5 ute så är det ca -3 på min vind.
 
A
L micke880 skrev:
Enligt grafen ska det vara 85% RF och +5 i minst 8 veckor sammanhängande för att det ska finnas risk för mögel.

Det har den senaste månaden vid flertalet tillfällen varit minusgrader på min vind vilket borde utesluta risken för mögel på min vind, om man ska utgå från grafen.
nej den säger inget om tid för temperaturen

den säger att RF måste vara längre än 8 veckor säger inget om tid för temperaturen.

måste jag lära dig läsa en graf?

sedan att det ger sig själv att vid just den RF så är det 5 grader som gäller (ungefär) är ju en helt annan sak.
Men det enda som har någon koppling till tid i grafen är RF
 
A
V Viktorbyggahus skrev:
Säger du att rf 75% leder till mögel oavsett vilken temperatur luften har? Det matchar inte vad studierna säger. Det är ju tom helt ok med 95% luftfuktighet vid 0 grader? Och 100% vid -1? Trodde 75% gällde när luften är över10 grader. har du källa?
har jag väl aldrig sagt??

bara att det även gäller på vintern, vilket det gör
 
A Aunty skrev:
nej den säger inget om tid för temperaturen

den säger att RF måste vara längre än 8 veckor säger inget om tid för temperaturen.

måste jag lära dig läsa en graf?

sedan att det ger sig själv att vid just den RF så är det 5 grader som gäller (ungefär) är ju en helt annan sak.
Men det enda som har någon koppling till tid i grafen är RF
Förstår ingenting av det du skriver. Kan någon förklara det här?
 
A
L micke880 skrev:
Förstår ingenting av det du skriver. Kan någon förklara det här?
erkänn bara att du har fel.
Står inget om tid för temperatur i grafen endast tid för Rf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.