Hej!

Jag har ett hus på 80kvm som har gamla el-element ala brödrost typen.

jag funderar på att installera en luft/luft vp och sätta oljefyllda elradiatorer i badrum och sovrum.

annars är planlösningen hall/vardagsrum/kök öppet där vp kommer att sitta.

Hur vet man vilken modell man ska ha?
 
Köp inga oljefylda element dom har inga fördelar men några nackdelar bla. högre pris för motsvarande kvalitet, betydligt "trögare" värme vilket gör att man får mindre exakt temperatur i rummet och därmed lite högre energiförbrukning, det händer att dom läcker olja = förstörda golv, dom är tunga. Köp element av hög kvalitet typ Nobö, Adax, naturligtvis med elektronisk styrning, och se till att dom har tillräckligt hög effekt (min 60 watt/m² rumsyta). I badrum ska man ha speciella våtrumselement som tål väta och har lägre yttemperatur.
 
sätter du in värmepump så går elementen ändast om det blir riktigt kallt. har skälv gort som du funderar på att göra med bra resultat. Tror därimot på olje element för oljan funkar som acumolator av värmen så de är värma längre och går inte lika mycket= lägre förbrukning. de ger även inte så torr värme utan är mer behagliga och mindre brandfarliga. luktar inte bränt damm när de går i gång.
 
Olje element tar längre tid på sig att bli varma så i början värmer slingan i elementet bara oljan för att sedan när rummet har uppnått önskad temperatur och elementet fortsätter att lämna värme får man en "övertemperatur" man får alltså STÖRRE temperaturpendling med ett oljeelement och därmed något STÖRRE elförbrukning skulle "följsamheten" i styrningen vara lika kommer förbrukningen att vara lika det krävs en viss energi att värma ett visst utrymme oavsett vilken värmekällan är. Luftfuktigheten kan inte förändras i ett rum pga. en lokal temperaturhöjning , ett modernt el element blir aldrig så varmt att det blir brandfarligt, blir det överhuvud taget så varmt att det känns obehagligt att ta i är det (om det inte är felande) feldimensionerat, dvs för litet. Och jag tror att många jämför olje element med den gamla typen av element men det är lika stor skillnad i funktion på nya och gamla element oavsett om dom innehåller olja eller ej.
Och jag upprepar det finns ingen orsak till att lägga pengar på olefyllda element
 
köp element med elektronisk termostat. det blir väll mer damm i ett element utan olja?
 
Den mängd damm som ansamlas beror nog på annat än elementet och varför skulle ett oljefyllt bli mindre dammigt?
 
man kan köpa elektroniska termostater till dom el-radiatorer du redan har, då finns möjlighet att plasera termostaten lite mer centralt o samköra flera radiatorer mot smma termostat, vilket gör att systemet blir mindre energi rävande.
 
Ett oljefyllt element är tätt ett ej oljefyllt är i håligt där det samlas damm.....
 
I miljöer där damm orsakar problem skall man naturligtvis använda radiatorer som är avsedda för sådana utrymmen och det är den enda gång som oljefylda element är lika bra eller bättre. Men i dammiga lokaler använder man inte öppna genomstömmare.
Bostäder har, förhoppningsvis, inte den mängd damm som orsakar några bekymmer.
 
Tack för alla svar!

har funderingar på att endast sätta in el element nu och kanske satsa på en luft/luft nästa år.

men vart hittar man ett bra el element då?
 
Jag rekommenderar två olika fabrikat som jag har goda erfarenheter av och det är Nobö samt Adax bägge är av hög kvalitet och säljs kanske i första hand av elinstallatörer och kanske fackhandel, när du beräknar effekt så räkna med minst 60 Watt/m² då blir elementen bara varma och inte heta (normalt).
 
Adax säljs av Clas O. Vet inte hur priserna är men jag köpte ett till badrummet där ifrån.
Funkar bra
 
Observera bara att även Adax har några "ekonomi" modeller, om det är dom eller "dom bästa" Classe har vet jag inte
 
CarMan skrev:
man kan köpa elektroniska termostater till dom el-radiatorer du redan har, då finns möjlighet att plasera termostaten lite mer centralt o samköra flera radiatorer mot smma termostat, vilket gör att systemet blir mindre energi rävande.
Snälla, har du något tips på vilka ?
Jag verkar bara hitta insatser till nya (siemens etc)

.Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.