Hej,
Nu är det på gång med offerter för solpaneler.
Svea solar, vet ni vart tillverkas panelerna? Huawei-växelriktare.
Samma fråga om Sesol.
Freebo har hälsat på och jag har fått ett muntlig offert, kampanj så svara snabbt...
Nordic solar verkar ha mycket att göra så de svarar inte.
Sun4Energi, är det någon som känner till företaget?
Samma med Svensk takteknik. De monterar paneler från Windon Effecta 370+ mono eller kinesiska Longi mono all black 405W. Växelriktare Growatt Mod 12KTL3-X
Många företag man hittar är bara nåt år gammal.

Rätt nybörjare i branschen så tips tar jag gärna emot!
 
O ollefisk skrev:
Hej,
Nu är det på gång med offerter för solpaneler.
Svea solar, vet ni vart tillverkas panelerna? Huawei-växelriktare.
Samma fråga om Sesol.
Freebo har hälsat på och jag har fått ett muntlig offert, kampanj så svara snabbt...
Nordic solar verkar ha mycket att göra så de svarar inte.
Sun4Energi, är det någon som känner till företaget?
Samma med Svensk takteknik. De monterar paneler från Windon Effecta 370+ mono eller kinesiska Longi mono all black 405W. Växelriktare Growatt Mod 12KTL3-X
Många företag man hittar är bara nåt år gammal.

Rätt nybörjare i branschen så tips tar jag gärna emot!
Ett gott råd i all välmening.. stressa inte iväg med att godkänna första bästa offert om du inte läst på vad som är rätt för dig. Det är oftast en stor investering och det finns som du själv skriver många nystartade lycksökarföretag i denna branschen.

Kanske inte svar på din fråga men vad har du för hus och förutsättningar?
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Ett gott råd i all välmening.. stressa inte iväg med att godkänna första bästa offert om du inte läst på vad som är rätt för dig.

Kanske inte svar på din fråga men vad har du för hus och förutsättningar?
Nej vi har inte bråttom så vi skriver inte under nåt direkt...
Alla vi känner har köpt från Nordic solar.

Huset vi har är en Smålandsvilla Värnamo. Stort tak 45 grader. Men huset har gaveln mot syd så panelerna får sitta väst o öst.
 
O ollefisk skrev:
Nej vi har inte bråttom så vi skriver inte under nåt direkt...
Alla vi känner har köpt från Nordic solar.

Huset vi har är en Smålandsvilla Värnamo. Stort tak 45 grader. Men huset har gaveln mot syd så panelerna får sitta väst o öst.
Hälften åt väst resp. hälften år öst så får du produktion förmiddag och eftermiddag men mindre mitt på dagen. Tumme upp där.
 
Hur långt har du till Ljungsbro ?
 
M mortimer skrev:
Hur långt har du till Ljungsbro ?
Hurså? Runt 20 mil ifrån.
 
O ollefisk skrev:
Hurså? Runt 20 mil ifrån.
Be www.ppam.se om offert isåfall. De har bra produkter, bra villkor och priser. 6mån leveranstid var det i höstas iallafall.
 
Som lite svar på din ursprungliga fråga.
Mer eller mindre alla paneler tillverkas i kina, vet inte någon på rak arm som har tillverkning någon annanstans.
SeSol går att läsa om i par olika trådar härinne.
Sveasolar är stora och har varit med länge men är inte bäst, billigast eller bra villkor.
Nordicsolar ser seriösa ut från hemsidan och har påvisar att de har bra produkter också.
Har företaget inte tid för att ge dig offert nu eller ens svara så är det mest troligt lika illa när du får problem, brukar vara så iallafall.
Kolla företaget hos allabolag.se när du kommer så långt också.
 
M mortimer skrev:
Mer eller mindre alla paneler tillverkas i kina, vet inte någon på rak arm som har tillverkning någon annanstans.
Jag har Solarwatt, de tillverkas i Tyskland
 
MaxHugo
A Avarell_Dalton skrev:
Jag har Solarwatt, de tillverkas i Tyskland
Monteras i Tyskland, tillverkas i Kina.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Monteras i Tyskland, tillverkas i Kina.
Aldrig får man vara glad :)
 
MaxHugo
A Avarell_Dalton skrev:
Aldrig får man vara glad :)
Gick på samma nitlott när jag köpte min cykel "från England". Dom satt bara på kablaget och sånt. Tex som monark och crescent. Resten görs i Asien

Tror nog det gäller så med allt vi köper
 
Avarell dalton och maxHugo,

Själva de enskilda solcellswafersarna(finns ca 60 st i en panel) i en SolarWatt-panel kan nog vara tillverkade i Asien, men den mycket viktiga sammansättningen, lödning av solceller, täckglas, rammontering görs i Tyskland. Det är alls inget simpelt jobb, utan det viktigaste.

Mycket solcellspaneler tillverkas i KIna, men är nog mest för kinesiska hemmamarknaden.
Vi har själva tysktillverkade Heckert-paneler sedan ca 6 år.

Tyska solcellspaneltillverkare SolarWatt, Aleo Solar, AxSun, Meyer Burger, Solar-Fabrik, Sonnenstromfabrik, Heckert, Algatec Solar, Antec Solar, Calyxo, Si Module, Solara m fl. Sedan finns det solcellspaneltillverkare i övriga Europa också. Astroenergy, REC Norge.
https://echtsolar.de/deutsche-solarmodule-hersteller/

Många asiatiska solcellspaneltillverkare har försäljningskontor i Tyskland och vill därmed få köpare att tro att det är frågan om tysk-tillverkade paneler. De kan till och med sätta tysk flagga på produktbladet.
 
Redigerat:
Nu minns jag inte exakt hur snacket gick när man sålde in min anläggning men jag fick absolut känslan att det var tyska paneler och ur ett miljöperspektiv är det ju viktigt vilket energislag som användes. Utan något som helst kunnande från min sida så är känslan att i Kina görs dom med smutsig kol-el men frågan är ju vad tyskarna använde just när mina tillverkades, kärnkraft var det väl inte om nu wafers faktiskt görs i Tyskland.

Mikrosprickor talades det om i alla fall vilket billiga kinaceller kunde drabbas av under transporten men det var väl kanske ett sätt att få mig att tro att de faktiskt var tillverkade i Europa. Kanske kontaktar jag Ecokraft för ett tydliggörande eller så struntar jag i det, inget förändrar varken mina celler eller hur de marknadsförs av Ecokraft och faktiskt hela internet. Jag sökte lite i natt på det, hittade inte en stavelse om Kina och Solarwatt i samma mening, tror till och med att Tyskland angavs som "ursprungsland" någonstans
 
Om du tittar på länken i inlägg Nr. 13, så ser du SolarWatt där och att de har tillverkning i Tyskland.
Då menas tillverkningen av solcellspanelen. Själva solcellswafer köper SolarWatt in på världsmarknaden och är förmodligen inte tillverkade i Tyskland, utan i Asien.

Här bild på solcellwafers. Det sitter 60 st (ibland 72 eller fler) sådana wafers i en solcellpanel.
 
  • Hand med blå handske håller flera lager genomskinligt grafenmaterial i laboratorium.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell över solmoduler från Tyskland med specifikationer som tillverkare, typ, plats, produktion, effekt och maximal verkningsgrad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Avarell_Dalton
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.