Fast så gör man ju i princip inte heller.

Elpriset styrs verkligen till stor del av efterfrågan och utbud. marginalprissättningen gör ju att det spelar ingen roll om ett enstaka bolag inte har någon el alls som kraver utsläppsrätt, priset på nordpool sätts ju av priskorset och där är det marginalelens koldioxidpåverkan som är relevant.

I motsats vad många icke insatta påstår så fungerar den marknaden rätt bra (vi har tex njutit av det i år i år med otroligt låga spotpriser, och vi led av det tidigare med bristen som var efter blandannt Barsebäck 2s stängning), tyvärr kommer det sabbas efter nyår pga osäkerheten på de nya utsläppsrätterna.

Även terminsmarknaden har undersökts med mycket gott resultat..

Summa summarum så betyder det ju bara:

att bolag som kan producera stora kvantiteter el med låg koldioxidpåverkan (främst kärnkraft och vattenkraft om man vill ha lite volym) kommer att tjäna mer eftersom deras produktionskostnad är nästan oberoende av utsläppsrättspriset, däremot förändras intäkterna..Däremot komemr priset även i framtiden styras av marginalel (främst kraftvärme eller tom kolkraft beroende på elsituation). Vindkraft kan man i princip helt ignorera eftersom den är så försvinnande liten. Dessutom inte så priskänslig pga de subventioner som den får via certifikaten.
 
Jo, jag vet att man kallar det fastighetsskatt respektive effektskatt, senaste jag såg var att det motsvarade ~4 öre för vattenkraften..

Men produktionskostnaden har ju i princip väldigt litet med slutpriset att göra, (annat än att man såklart slutar producera när priset långvarigt blir för lågt så man inte kan täcka sina kostnader). Idag kostar nog vattenkraft säkert totalt 10 örekWh att producera. Men det spelar mindre roll, skall man ha marginalprissättning så blir det ju viktigare att ha tillräckligt MYCKET lågkostnadsel. Så länge den räcker till så kommer man naturligtvis inte starta el som produceras med högre kostnad....
 
Hur det fungerar idag är jag medveten om, och jag tycker det fungerar åsneballe. T.ex. så envisas elbolagen med att debitera det rörliga priset som ett genomsnitt under en månad. Det betyder att om jag stänger av huvudbrytaren till elen i huset under dagar då det är riktigt svinkallt och elpriset är högt, så spelar det ingen roll för mig. Jag får vara med och betala i alla fall då även dessa timmar beräknas in i debiteringen, trots att jag under de timmarna inte använt något.

Alla elproducenter berättar ständigt om hur enormt dyra de extra kilowatten är dessa dagar, och min åsikt är att detta skulle kunna byggas bort genom att man införde effekttaxor istället, där jag får mina första 5kW relativt billigt, men vill jag ha 8kW för att hålla kåken varm en dag så betalar jag marginaltaxa för det.

Att elen i år varit billig beror faktiskt mest på vattendomar som tvingar vattenkraftsproducenterna att hålla ett visst flöde i vattendragen. De kunde inte spara all nederbörd som kom i sina magasin utan "tvingades" producera el som sänkte priserna. Å andra sidan är som bekant vattenkraften billig att producera, så det är inte alls synd om dem.
 
Iofs intressant tanke med effekttaxa, men kommer nog bara vara en utopi. Jag tycker iofs dagens system är ok om man bara ser till att man har tillräcklig elproduktion i tid, idag laggar investeringana ett par år men det blir bättre iaf. Vi har ju inte alls lika stor risk för elbrist som för två år sen trots högre maximalt effektuuttag..

Jag vet inte vilken elleverantör du har men jag nog tror jag kan läsa av varenda dag om jag skulle vilja det och rapportera via nätet (vilket jag inte gör, priset rör sig normalt så lite från dag till dag).

Ett förslag som har nämts som får ungefär samma effekt är att man separerar baskraft (vatten + kärnkraft) mot toppkraft... Bå så sätt kan man köpa in baskraften billigt och sen får man betala mer just när man verkligen behöver toppkraften.
 
Jag tror inte det är någon utopi.Det fanns en utredning på svenskakraftnäts hemsida om just detta.
Jag hittar naturligtvis inte den nu....
 
Det finns en sån "globe" (lampa) i USA som kollar spotpriset (på nätet), så när det är lågt så lyser den grönt och när det blir dyrare så "dimmar" den mera åt rött för att till slut pulsera i rött.
Då kan man låta bli att starta torktummlaren när priset är som högst, oftast sätts ju månadspriset för de tre gångerna då priset var som högst (d.v.s tre "toppar" agerar som pris-bas > vattenfall)

.Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.