Har en inte allt för stor tvättstuga i källaren, där jag behöver mer förvaring. Samtidigt vill jag ha möjlighet till en bänk att arbeta vid. Har därför kommit på en idé som jag inte riktigt vet hur jag ska förverkliga.

Tänker mig en rad underskåp/bänkskåp (60 djupa) - 3 st. Ovanpå dem en rad 90 höga skåp, men emellan en utdragbar bänkskiva. Dvs. till vardags är den inskjuten, och utrymmet på underskåpen blir då 23 cm djupt. När jag vill jobba drar jag ut en bänkskiva som vilar på bänkskåpen, och som då ger mig det arbetsdjup jag behöver. Kan ev tänka mig att överskåpen blir av typen jalusi, så att jag kan ha saker stående på den lilla bänk som blir och ändå komma åt innehållet i överskåpen.

Frågan är, hur ska jag göra för att 1) stödja bänkskivan när den är utdragen 2) sätta en stopp så att den inte kan åka ut helt och trilla ner på barnen om de skulle dra i den.

Andra tips och idéer på motsvarande tema emottages!!

/alacs
 
ok, ingen som har synpunkter?? Eller bättre idéer? Jag är i stort behov av både förvaring och arbetsbänk i tvättstugan!

/alacs
 
Vet inte om jag fattat dig rätt men du tänkte ha grundare 90 överskåp som jag fattar det? I så fall borde det gå att helt enkelt montera dessa på lagom höjd från underskåpet så att skivan kan glida in och ut. Sen sätter du någon form av stopp på skivan så att den bara går att dra ut nästan lika långt som ovanskåpet. Stoppet kan bestå av en rem fäst i väggen, en skruv på strategiskt ställe på kanten av skivan eller vad sjutton du vill. När du då drar ut skivan fullt glider den på underskåpen stannar ca 5 cm innan den kommer ut lika långt som överskåpen. Då kommer skivan att förhindras att vicka ner genom att den tar stöd mot undesidan av överskåpen (de 5 cm du har kvar) Då behövs inget stödben eller liknande. Dock bör du fästa överskåpet bättre än vanligt i väggen bakom eftersom skivan kommer att vilja lyfta överskåpet uppåt när du trycker neråt på skivan.

Lycka till!
 
Jag har också kommit till projekt renovera tvättstugan. Har ett futtigt utrymme som mäter 2.30 * 2.30. På ena sidan står ett städskåp och ett linneskåp som åker ut och ersätts av fyra 60-bänkskåp på rad med en träbänkskiva på som arbetsyta. Möjligen ett par hyllor på väggen. Samlar gärna på mig grejor så för mycket yta inbjuder till samlande i onödan.. ::)

Det du frågar efter kanske kan vara en idé är att ha en fällbar hylla under överskåpet, förankrad i en list på väggen med gångjärn. I arbetsläge kan den fällas upp, fästas i tex kedja eller någon slags hake som är fäst under skåpet eller tnågon typ av stöd som finns under fällbord? djupet på hyllan är beroende på höjden mellan skåpet och bänken.

Det jag saknar är bänkyta som inte hindras av överskåp som är i vägen, därav endast samala hyllor. Fri arbetshöjd är en bristvara i hus från 70-talet. Kan tänka mig någon typ av skåp efter taket.
 
Mullvaden: Inte riktigt säker på vad du menar. Om jag har en skiva som till vardags är uppfälld mot väggen mellan över- och underskåp så kan jag ju lika gärna ha skivan på underskåpen?!

Tanken var att ha överskåpen så gott som direkt ovanför bänkskåpen, och i en glipa ha bänkskiva, som då normalt sett skulle ligga ovanpå bänkskåpen, men när jag behöver den kunna dras ut. Frågan var då eg hur jag ser till att den inte kan dras ut helt och därmed trilla ner. Skogstomten nedan gav bra tips om hur jag skulle kunna göra denna säkring.

/alacs
 
"Mullvaden: Inte riktigt säker på vad du menar. Om jag har en skiva som till vardags är uppfälld mot väggen mellan över- och underskåp så kan jag ju lika gärna ha skivan på underskåpen?!"

Motnerad strax under överskåpen och nedfälld i oanvänt läge ,uttryckte mig lite otydligt. Om du inte har så mycket utrymme mellan skåpen är min idé inge bra...
 
Mullvaden: Nej, vitsen med min idé var att eliminera mellanrummet mellan bänk- och överskåp (för att få in två rader överskåp), och bara dra ut skivan vid behov.

/alacs
 
Kom på ett annat enkelt sätt. Såga ett spår i i överdelen (taket) på underskåpet tex. Sen fäster du en skruv genom spåret och upp i skivan underifrån. Då löper alltså skruven (som sitter fast i skivan) i spåret du sågat upp och när spåret tar slut så går det inte att dra ut skivan längre. Vill du montera bort skivan så är det bara att skruva ur skruven då går skivan att dra lös helt.
 
Det borde gå att lösa med sådana skenor i ändarna på bänkskivan som bla.sitter på sidorna på kösutdragslådor?

Jag vet att Biltema bla. säljer dessa. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.