Hejsan.

Någon som har lite tips om hur man ska tänka med reglagen på en sådan här?
Jag har svårt att få igång elden i den, och även hålla igång den sedan.
Det är inte kallpropp i skorstenen och draget som är problem. Jag brukar använda tändblock som brinner en stund och får igång draget, och ingen fläkt som stör.

När jag tänder den andra kaminen, Morsö 1510 har jag aldrig samma problem.

/Höghus
 
  • En öppen gammal vedspis, med märkningen "JØTUL NR. 453", inuti en köksmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Höghus Höghus skrev:
Hejsan.

Någon som har lite tips om hur man ska tänka med reglagen på en sådan här?
Jag har svårt att få igång elden i den, och även hålla igång den sedan.
Det är inte kallpropp i skorstenen och draget som är problem. Jag brukar använda tändblock som brinner en stund och får igång draget, och ingen fläkt som stör.

När jag tänder den andra kaminen, Morsö 1510 har jag aldrig samma problem.

/Höghus

Mina tips om att få bra eld i den är högst generiska (tillse god syretillförsel, använda torr ved, kolla rökkanalen efter kajbon, bisamhällen, mm - det kan ju vara en annan rökkanal än den som Morsökaminen). Annars är kanske denna bok en bra början: https://www.adlibris.com/se/bok/eld...d-koksspis-kamin-eller-kakelugn-9789188699770

Det där var en smidig liten köksspis! Vad är det för bredd, djup och höjd på den?
Ledsnar du på den så kan jag tänka mig att ta över den :)
 
K KR74 skrev:
Mina tips om att få bra eld i den är högst generiska (tillse god syretillförsel, använda torr ved, kolla rökkanalen efter kajbon, bisamhällen, mm - det kan ju vara en annan rökkanal än den som Morsökaminen). Annars är kanske denna bok en bra början: [länk]

Det där var en smidig liten köksspis! Vad är det för bredd, djup och höjd på den?
Ledsnar du på den så kan jag tänka mig att ta över den :)
Ja, det är olika pipor. Jag har börjat använda lite klenare vedträn och då gick det bättre.
Det jag undrar är hur man skall använda de tre ventilerna när man eldar.
Jag renoverade köket för ett tag sedan och det fanns då inte på kartan att slänga ut spisen. Den får hänga med länge till. Det är något visst med att dricka morgonkaffet när köksspisen knastrar.

/Höghus
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Ser ut som en riktig kamin. Du får testa och öppna upp lite tilluft och börja med riktigt torr ved, borde vara möjligt att få bra drag. Eller är huset väldigt förtätat? Kanske prova tända med öppet fönster, se om det går bättre.
 
Vad är det för mått på den där Jøtul 453?
Höjden antar jag att man kan anpassa med sockel, men bredd och djup är jag nyfiken på. Har inte plats riktigt i köket med en bred fullstor vedspis, men en smalspis kan vara ett alternativ.
 
Några grundtips från Peder Edvinsson:


 
Norrtull Norrtull skrev:
Ser ut som en riktig kamin. Du får testa och öppna upp lite tilluft och börja med riktigt torr ved, borde vara möjligt att få bra drag. Eller är huset väldigt förtätat? Kanske prova tända med öppet fönster, se om det går bättre.
Det är inte problem med draget. Jag tänder med tändblock och jag måste begränsa draget för annars brinner blocket upp för fort och hinner inte få fjutt på veden.

/Höghus
 
K KR74 skrev:
Vad är det för mått på den där Jøtul 453?
Höjden antar jag att man kan anpassa med sockel, men bredd och djup är jag nyfiken på. Har inte plats riktigt i köket med en bred fullstor vedspis, men en smalspis kan vara ett alternativ.
Är 50 mil bort så jag kan inte mäta men ca 35cm bred skulle jag gissa på. Höjd och djup som elspisen bredvid.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Det är inte problem med draget. Jag tänder med tändblock och jag måste begränsa draget för annars brinner blocket upp för fort och hinner inte få fjutt på veden.

/Höghus
Men brinner det för fort, då är det bara testa strypa tilluften. Eller jag kanske inte förstår vad du vill ändra på. Elda optimalt?
 
K KR74 skrev:
Några grundtips från Peder Edvinsson:

[media]
[media]
Lite skumt att lägga tändblocken ovanpå veden, men har man rejält torr ved funkar det säkert. I Jøtulen behöver man ställa veden upp, det är som att elda i en trång hink.
Jag har börjat spara undan den klenare veden till köksspisen och då funkar det bättre. Morsøn sväljer allt jag kastar in i den.

/Höghus
 
Norrtull Norrtull skrev:
Men brinner det för fort, då är det bara testa strypa tilluften. Eller jag kanske inte förstår vad du vill ändra på. Elda optimalt?
Jag har problem med att få igång brasan.
Med klenare vedträn går det bättre. Det är lite svårare att stapla stående vedträn så att tändblocket kommer åt tillräckligt stor yta.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Jag har problem med att få igång brasan.
Med klenare vedträn går det bättre.
Hur lyckas du ens få igång brasan utan "klenare vedträn"? Lägger du in fullstora klabbar från början?
 
J Jaggatagga skrev:
Hur lyckas du ens få igång brasan utan "klenare vedträn"? Lägger du in fullstora klabbar från början?
Funkar bra i Morsøn. Staplar man med torr ved och ser till att ha en trång snirklig labyrint för lågan från tändblocket uppåt så är det inga problem.

/Höghus
 
  • Gilla
Urvik
  • Laddar…
Tälja fjäderstickor att tända med är en god praktik jag begagnar mig av. Man har nytta av att kunna tälja fjäderstickor även ute i fält och det är trevligt att kunna lämna ett knippe med fjäderstickor i fjällstugan när man är på vandring så att nästa vandrare som kanske är nedkyld och trött snabbt kan få igång en eld.

Hur man gör fjäderstickor demonstreras bl a i denna video av Ray Mears:
@49:20
och här
@04:59

Jag tror också att en smalspis har större massa i förhållande till eldstadens storlek än vad Morsökaminen har så det tar längre tid och mer jobb att få upp allt järn i kaminen i temperatur.

Använd torr och rumstempererad ved.

Det brinner tydligen effektivare om man tänder ovanifrån, men jag håller med om att det känns lite avigt.

Jag lägger också alltid en liten plattform av pinnar underst för att inte den första elden ska ligga direkt på det kalla järnet (eller på den kalla och blöta marken om man eldar utomhus).
Även här ger Ray Mears grunderna:
 
K KR74 skrev:
Vad är det för mått på den där Jøtul 453?
Höjden antar jag att man kan anpassa med sockel, men bredd och djup är jag nyfiken på. Har inte plats riktigt i köket med en bred fullstor vedspis, men en smalspis kan vara ett alternativ.
Hällen, som är störst, är 35x57cm. Höjden är 85,5cm. Hur pass justerbar sockeln är har jag inte koll på.

/Höghus
 
  • Gilla
KR74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.