Tjena,

Jag och min sambo går i tankarna att köpa ett 50-tals hus med ca 1000m2 tomt där vi primärt förälskat oss i tomten men så klart även ser potential i huset.

Huset är inte ett totalt renoveringsobjekt utan går absolut att bo i, men alla ytskick är riktigt tråkiga samt att vi även vill göra en tillbyggnad.

För att få ett hum om vad hela renoveringskalaset kan tänkas kosta tänkte jag att jag ställer frågan på forumet här då här finns gott om kompetenta människor med stor erfarenhet kring liknande projekt! (Håller tummarna)

Så till det vi vill göra initialt (innan vi ger oss på allt där som vi känner att vi kan hantera själva) är:

1. Det primära och förmodligen dyraste. En tillbyggnad (med putsad fasad) på ca 40m2 där ca 30m2 är bodel (sovrum + walk-in closet) och 10m2 blir förråd. Från tillbyggnaden är tanken även att vi ska bygga ut en förlängning som blir carport (Mer om den i punkt 2). För att ge en bättre bild av vad vi tänker med tillbyggnaden så har jag bifogat en skiss som vi gjort (ska så klart vara fönster på tillbyggnaden också).

2. Idag finns där ett garage i källaren med en brant garagenedfart som förmodligen inte använts på denna sidan 00 talet. Vi tänker att garageporten ska muras igen och att garagenedfarten ska fyllas igen för att kunna anlägga ny uppfart över vilken vi bygger carporten som sitter ihop med tillbyggnaden.

3. Dränering runt huset ca 30-40 löpmeter. (Görs i samband med punkt 2 är tanken).

4. Putsa teglad fasad på hela huset (2 våningar + tillbyggnaden).

5. Byta 13 fönster samt mura igen 1 och göra om 2 "vanliga" fönster till fönster från golv till tak.


Vad bör man räkna med i totala kostnader för att göra allt ovan? Någon som har något hum mellan tummen och pekfingret?

Förstår att det så klart inte är helt lätt att estimera. Men pratar vi t.ex. 1 miljon för tillbyggnaden eller 1.5? eller än mer? Har själv väldigt dålig koll och lite erfarenhet kring större renoveringsprojekt då vi tidigare bara bott i nyproduktion.

Tack på förhand!
 
  • 3D-modellerad byggnad, två våningar, lutande tak, carport, vita väggar, tegeltak, SketchUp, design, enkel, digital illustration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nilsson9208 Nilsson9208 skrev:
1. Det primära och förmodligen dyraste. En tillbyggnad (med putsad fasad) på ca 40m2 där ca 30m2 är bodel (sovrum + walk-in closet) och 10m2 blir förråd. Från tillbyggnaden är tanken även att vi ska bygga ut en förlängning som blir carport (Mer om den i punkt 2). För att ge en bättre bild av vad vi tänker med tillbyggnaden så har jag bifogat en skiss som vi gjort (ska så klart vara fönster på tillbyggnaden också).

2. Idag finns där ett garage i källaren med en brant garagenedfart som förmodligen inte använts på denna sidan 00 talet. Vi tänker att garageporten ska muras igen och att garagenedfarten ska fyllas igen för att kunna anlägga ny uppfart över vilken vi bygger carporten som sitter ihop med tillbyggnaden.

3. Dränering runt huset ca 30-40 löpmeter. (Görs i samband med punkt 2 är tanken).

4. Putsa teglad fasad på hela huset (2 våningar + tillbyggnaden).

5. Byta 13 fönster samt mura igen 1 och göra om 2 "vanliga" fönster till fönster från golv till tak.


Vad bör man räkna med i totala kostnader för att göra allt ovan? Någon som har något hum mellan tummen och pekfingret?

Förstår att det så klart inte är helt lätt att estimera. Men pratar vi t.ex. 1 miljon för tillbyggnaden eller 1.5? eller än mer? Har själv väldigt dålig koll och lite erfarenhet kring större renoveringsprojekt då vi tidigare bara bott i nyproduktion.

Tack på förhand!
Svår fråga att svara på och såklart skiljer sig priser mycket mellan exempelvis Bromma och Bromölla, alla byggen är unika etc etc. En kvalificerad grov höftning nedan.

1. 40m2 utbyggnad. Räkna med ca 25.000:-/m2 = 1milj. I detta skulle jag kunna tänka mig att du möjligen kan klämma in carporten pga att utbyggnaden saknar fördyrande saker som kök och badrum samt att jag tolkar din ritning som att ni inte tänkt ha källare under utbyggnaden?

2. Murning och putsning av garagehål i samband med dränering och övrig putsning, ca 10K

3. Dränering. Räkna med ca 3000:-/m vilket i ditt fall blir ca 105K. (35 löpmeter)

4. Putsning. Vi antar att du har ca 125m2 fasad om vi räknar bort fönster & dörrar samt att putsning ingår i m2 priset för utbyggnaden på den delen. Putsning kan du räkna med kostar ca mellan 1500 - 2500:-/m2. Vi räknar på 1750/m2 så hamnar du på ca 220K

5. Fönster 13st + kanske 1 helglasad dörr hos en fönsterfirma. runt 100K

Summa, Ca 1,4milj (väldigt grov uppskattning)

Med lite dyrare materialval, ev komplicerad dränering samt lite annat ÄTA jobb drar det iväg en bit, men använder du en totalentreprenör för hela projektet kanske du kan pruta lite. Lägg på 10% i buffert och du hamnar på ca 1,55milj.

Sen tillkommer såklart pool, omläggning av tak, fet altan och ny gräsmatta. Där har du 800K till ;)
 
Redigerat:
Nilsson9208 Nilsson9208 skrev:
Tjena,

Jag och min sambo går i tankarna att köpa ett 50-tals hus med ca 1000m2 tomt där vi primärt förälskat oss i tomten men så klart även ser potential i huset.

Huset är inte ett totalt renoveringsobjekt utan går absolut att bo i, men alla ytskick är riktigt tråkiga samt att vi även vill göra en tillbyggnad.

För att få ett hum om vad hela renoveringskalaset kan tänkas kosta tänkte jag att jag ställer frågan på forumet här då här finns gott om kompetenta människor med stor erfarenhet kring liknande projekt! (Håller tummarna)

Så till det vi vill göra initialt (innan vi ger oss på allt där som vi känner att vi kan hantera själva) är:

1. Det primära och förmodligen dyraste. En tillbyggnad (med putsad fasad) på ca 40m2 där ca 30m2 är bodel (sovrum + walk-in closet) och 10m2 blir förråd. Från tillbyggnaden är tanken även att vi ska bygga ut en förlängning som blir carport (Mer om den i punkt 2). För att ge en bättre bild av vad vi tänker med tillbyggnaden så har jag bifogat en skiss som vi gjort (ska så klart vara fönster på tillbyggnaden också).

2. Idag finns där ett garage i källaren med en brant garagenedfart som förmodligen inte använts på denna sidan 00 talet. Vi tänker att garageporten ska muras igen och att garagenedfarten ska fyllas igen för att kunna anlägga ny uppfart över vilken vi bygger carporten som sitter ihop med tillbyggnaden.

3. Dränering runt huset ca 30-40 löpmeter. (Görs i samband med punkt 2 är tanken).

4. Putsa teglad fasad på hela huset (2 våningar + tillbyggnaden).

5. Byta 13 fönster samt mura igen 1 och göra om 2 "vanliga" fönster till fönster från golv till tak.


Vad bör man räkna med i totala kostnader för att göra allt ovan? Någon som har något hum mellan tummen och pekfingret?

Förstår att det så klart inte är helt lätt att estimera. Men pratar vi t.ex. 1 miljon för tillbyggnaden eller 1.5? eller än mer? Har själv väldigt dålig koll och lite erfarenhet kring större renoveringsprojekt då vi tidigare bara bott i nyproduktion.

Tack på förhand!

Ursäkta tryckfelsnisse i rubriken... Fick hjärnsläpp.

Omfattande ska det så klart vara och inte omgående... @Admin får gärna justera.
 
Semiproffset Thiger skrev:
Svår fråga att svara på och såklart skiljer sig priser mycket mellan exempelvis Bromma och Bromölla, alla byggen är unika etc etc. En kvalificerad grov höftning nedan.

1. 40m2 utbyggnad. Räkna med ca 25.000:-/m2 = 1milj. I detta skulle jag kunna tänka mig att du möjligen kan klämma in carporten pga att utbyggnaden saknar fördyrande saker som kök och badrum samt att jag tolkar din ritning som att ni inte tänkt ha källare under utbyggnaden?

2. Murning och putsning av garagehål i samband med dränering och övrig putsning, ca 10K

3. Dränering. Räkna med ca 3000:-/m vilket i ditt fall blir ca 105K. (35 löpmeter)

4. Putsning. Vi antar att du har ca 125m2 fasad om vi räknar bort fönster & dörrar samt att putsning ingår i m2 priset för utbyggnaden på den delen. Putsning kan du räkna med kostar ca mellan 1500 - 2500:-/m2. Vi räknar på 1750/m2 så hamnar du på ca 220K

5. Fönster 13st + kanske 1 helglasad dörr hos en fönsterfirma. runt 100K

Summa, Ca 1,4milj (väldigt grov uppskattning)

Med lite dyrare materialval, ev komplicerad dränering samt lite annat ÄTA jobb drar det iväg en bit, men använder du en totalentreprenör för hela projektet kanske du kan pruta lite. Lägg på 10% i buffert och du hamnar på ca 1,55milj.

Sen tillkommer såklart pool, omläggning av tak, fet altan och ny gräsmatta. Där har du 800K till ;)

Tack för grymt snabbt svar!

Korrekt tänker inte källare eller så i utbyggnaden just pga kostnadsskäl samt att vi inte behöver det extra utrymmet det skulle ge.

Så det är 1 plan med sovrum och walk-in-closet.

Hade själva räknat högt på allt och landat på runt 1.8 så då har vi i alla fall inte lagt oss för lågt. Det får man väl ändå se som positivt.

O som du säger så lär det väl tillkomma mer längre fram antar att det är oundvikligt.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
BirgitS
Det senaste jag såg i forumet där någon hade skrivit om vad deras tillbyggnad (ej kök eller bad) hade kostat så var det 40 000 kr/kvm och det var några år sen dvs. innan prishöjningarna. Gör man mycket själv blir det förstås billigare. (Den personen var rätt sur över forumets uppgift på 25 000 kr/kvm.)

Får ni bygglov för så drastisk fasadförändring som att gå från tegel till puts?
 
Nilsson9208 Nilsson9208 skrev:
Ursäkta tryckfelsnisse i rubriken... Fick hjärnsläpp.

Omfattande ska det så klart vara och inte omgående... @Admin får gärna justera.
Fixat
 
Om vi antar kostnad, utan eget arbete. Så tror jag att uppskattningen på 1,4 milj är för låg,

Men har du koll på möjligheter att få bygglov för detta? Kollat detaljplanen för området?
 
H hempularen skrev:
Om vi antar kostnad, utan eget arbete. Så tror jag att uppskattningen på 1,4 milj är för låg,

Men har du koll på möjligheter att få bygglov för detta? Kollat detaljplanen för området?
Jag ska ringa de som sitter med bygglov i kommunen för att säkerställa. Dock har det skett extremt mycket ombyggnationer i området senaste 10-15 åren. Där ligger primärt bara fastigheter byggda från 30-80 talet med majoriteten runt 30-60. Flera av dessa har gått från tegel till puts samt gjort långt mycket större utbyggnation er etc. Så min tro är att det ska vara relativt lugnt.

Men måste så klart dubbelkollas
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om vi antar kostnad, utan eget arbete. Så tror jag att uppskattningen på 1,4 milj är för låg,

Men har du koll på möjligheter att få bygglov för detta? Kollat detaljplanen för området?
Jag tror också 1,4 en VÄLDIGT optimistisk budget. Om man klarar bara utbyggnaden på den får man nog vara nöjd.

Skulle jag säga en peng mellan tumme och pekfinger skulle jag säga 2,3 inräknat en riskpeng.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det senaste jag såg i forumet där någon hade skrivit om vad deras tillbyggnad (ej kök eller bad) hade kostat så var det 40 000 kr/kvm och det var några år sen dvs. innan prishöjningarna. Gör man mycket själv blir det förstås billigare. (Den personen var rätt sur över forumets uppgift på 25 000 kr/kvm.)

Får ni bygglov för så drastisk fasadförändring som att gå från tegel till puts?
Som sagt är varje projekt unikt och det finns mycket som kan vara fördyrande. Men att betala 40.000:-/m2 utan kök och badrum måste jag säga att man är ganska uppsnurrad, Eller har väldigt många fördyrande omständigheter och materialval och för den delen, bostadsort spelar stor roll.

https://www.byggstart.se/pris/tillbyggnad
 
Om man tänker sig att man bara tar hjälp med att bygga skalet + dra ut el och sedan gör alla ytskikt, innerväggar och lägger golv själv. Hur mycket kan man tänkas spara på det?
 
Finns det ingen firma som säljer byggmoduler i närheten? Kan man kapa lite kostnad. Sök på lundqvist bygg. Kan du skissa upp själv i 3D inkl kostnader för montering, platta osv. Får du ett hum på kostnad. Jag personligen tycker man borde klara sig på 1 miljon för 40kvm utan något speciellt invändigt.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Nilsson9208 Nilsson9208 skrev:
Om man tänker sig att man bara tar hjälp med att bygga skalet + dra ut el och sedan gör alla ytskikt, innerväggar och lägger golv själv. Hur mycket kan man tänkas spara på det?
minimalt ändå. Den stora kostnaden ligger inte i de moment du kan göra själv. Skruva plyfa och gips gör en ensam byggare på en dag på denna volym. Spackla och måla har en viss overhead pga torktider etc. Det dyra i en golvläggning är själva golvet. ”Vem som helst” klarar att lägga 40m2 på en dag (3000:- jämfört med kostnad för golvet på kanske 45000:- )

Jag skulle säga att du betalar en premie om du har dålig koll på vad du tar in pris på. Det är en väsentlig skillnad på att säga ”jag vill att mitt hus ska bli såhär” jämfört med att gå igenom varje moment med en entreprenör som då förstår att du inte är helt tappad och inte är någon de kan snurra upp på 300K.

kundkap är kung!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.