Hej allihopa.

Vi skall till och bygga en smålandsvilla och jag går och funderar över mina alternativ på värmesidan.

Det som leveraras med är en Nibe 310p, vilket inte är ett alternativ för mig. Den är helt enkelt får dålig.

Det som står tillbuds är att uppgradera till en 360p , vilket ger något bättre ekonomi.

Har dock börjat snegla på att sätta in en 640p som kan använda uteluft samt frånluften.

Prisskillnaden mellan 310p - 460p är ca. ~10-15 tusen. Vilket är en realistisk summa pengar att få igen på några år.

Hål i taket för uteluften , plus lite andra modifieringar av villan, är bara en tigersåg och lite snickrande bort.

Så frågan är, är det nån som har en 640p installerad och vad har ni sett för driftekonomi ?
 
Kommer villan att stå i Västernorrland?
 
Japp, zon 3.5 tror jag bestämt det är.
 
640P har en kompressor på 1 kW. Uppskattningsvis ger den inte mer än 3 kW i uteffekt. Bättre då att titta på Comfortzones CE50 eller CE65 på 5 resp 6,5 kW.
 
Vet du hur mkt du får i avdrag för din panna? Vi tänkte välja bort 360p till vårat SMV Nybro, men skulle få ynka 15 500 för den. Eh. DET är lägre än Glocalnet! Så vi kommer behålla pannan och när övervåningen inreds och vi märker att elräkningen blir hög om vintrarna, ja då byter vi...
 
Vi har samma dilemma, ska bygga med Myresjöhus och får inte heller speciellt mycket avdrag för 360P, tvivlar på att man kan tjäna igen de 40-50k extra som det kostar för att få en ComfortZone.

Därför känns 640P mer intressant, har inte diskuterat priset med vår säljare, men det lät inte som att det skulle bli så dyrt att uppgradera, skiljer ju endast 5000kr på listpriset.

Frågan är bara hur stor reell skillnad det är på förbrukningen hos 360P och 640P.
 
Hm... Så man kan uppgradera till 640p hos Myresjöhus? Då borde man kunna det hos SMV också...
 
Ingen aning om SMV väljer att erbjuda det, men det är ju i alla fall en Nibeprodukt, vilket väl är det enda som SMV och Myresjö installerar? Så möjligheten finns kanske.

Nu när man ändå bygger på totalentreprenad så känns det lite trist att välja en annan leverantör för värmesystemet, det är ju en rätt viktig del av huset!

Så jag hoppas fortfarande på att Nibe släpper en ännu bättre produkt som kan konkurrera med CZ på de månader vi har kvar innan vi måste välja uppvärmning! *önsketänkande* ;)
 
Knappast eftersom 640p är helt ny! ;)

/Pontus
 
Bygger Villa växa från myresjöhus, hadde också tänkt byta ut deras Nibe till en CZ, men det lät inte som att säljaren ville eller kunde göra det så han föreslog 640P, hur mycket bättre är den i jämförelse med 310P och 360P ? vi bygger i Luleå så det är ju kallt, dvs utelufts intaget kommer ju vara stängt flera månader om året :( ....
 
Från NIBE:s hemsida:

"I hus större än ca 160 m² arbetar FIGHTER 640P dock enbart med frånluft som energikälla, eftersom energiinnehållet i frånluften då är tillräcklig."

Så har man ett hus större än 160 m² verkar det ganska meningslöst att uppgradera från en 360? Uteluftsdelen verkar dessutom bara fungera ner till -5 grader, sedan lägger den av (och man får väl anta ett effektiviteten avtar ju närmare -5 man kommer).
 
sandhall skrev:
Från NIBE:s hemsida:

"I hus större än ca 160 m² arbetar FIGHTER 640P dock enbart med frånluft som energikälla, eftersom energiinnehållet i frånluften då är tillräcklig."

Så har man ett hus större än 160 m² verkar det ganska meningslöst att uppgradera från en 360? Uteluftsdelen verkar dessutom bara fungera ner till -5 grader, sedan lägger den av (och man får väl anta ett effektiviteten avtar ju närmare -5 man kommer).
Enligt representanten från Nibe som jag snackade med så är det citatet lite felaktigt, och man rekommenderar nu att man använder uteluftkanalen oavsett storlek på hus och det ska tas bort på alla ställen på hemsidan.

Och även om uteluftsintaget är stängt har ju 640P en större kompressor än 360P och kan alltså återvinna mer energi enbart från frånluften.

Vi valde dock ändå 360P, då 640P kostade 15k extra att installera (pga uteluftskanalen och mindre rabatt på den produkten) skulle den lilla energibesparingen ge en lång break even. Plus att 640P bygger på en äldre plattform med färre funktioner (samma som 310P och 410P).
 
Skall bygga ett Myresjöhus (Avanti) och skulle få lägga ca 18500 kr extra för att uppgradera från 360p till 640p.
Är det någon som räknat på hur lång driftstid man behöver i Gbg regionen för att tjäna in denna extra kostnad - och ställt den i förhållande till förväntad livslängd?
 
Har ´hört att 640P har en otrevligt hög ljudnivå och att om man har sovrum intill pannrum/grovkök så skall man inte uppgradera från 360P! Ngn som kan bekräfta detta? På Nibes sida finns uppgift om 360P´s dB-nivå men inte ngt om 640P!!
 
Vi installerade en 640P i januari och jag kan väl bekräfta att den låter en hel del i tvättstugan där den står uppställd. Tyvärr kan jag inte jämför med 360P, men när kompressorn drar igång låter den något mer än den gamla Fighter Twin från '92 som vi hade innan. Detta gäller dock bara i uppställningsrummet. Genom kanalerna är den mycket tystare än den gamla och i köket som ligger vägg i vägg har jag inte noterat något störande ljud alls. Däremot vågar jag inte säga om detsamma skulle gälla om vi hade vårt sovrum intill tvättstugan.

När det gäller ekonomin skulle jag nog inte välja att uppgradera från 360P om det kostar 18500 kr extra. Vi bor i gbg-regionen och räknar med att spara upp ca 1000kWh/år jämfört med 360P. Räknat på hela livslängden borde det bli i det närmaste dött lopp mellan dessa men som Chips skriver på detta forum är 360P mer avancerad rent tekniskt än 640P och har fler inställningsmöjligheter. Vi ville exempelvis höja temperaturen på varmvattenberedaren från 50 grader. Enligt säljaren var det inga problem, men det visade sig inte gå.

Vi fick betala 10000kr mer för 640P än 360P vilket gjorde att vi ändå är nöjda och räknar hem det på dess livslängden, till och med med dagens elpriser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.