Hej alla!
Behöver verkligen hjälp..
Flyttade i en villa för två månader sen där uppvärmning sker med vedpanna & elpatron. Förra månaden eldade jag hela månaden, nästan varje dag och hade elpatronen på ca 75 grader. Jag tänkte att när jag eldar slår den av automatiskt och när elden är slut under natten t.ex slår den på igen. Är det verkligen så? För jag fick elfakturan som var liiite för hög! Testade nu under 2 dagar att stänga av elpatronen helt och bara elda, men när jag skulle duscha blev inte vattnet varmt. Kan jag ha elpatronen avstängt och bara elda och slå på den innan jag ska duscha typ?? Eller finns det någon risk med detta? Snälla hjälp!!!! Lägger en bild på elpatronen
 
  • Värmepannkontroller med temperaturinställningsvred och varningsetikett om att återställa överhettningsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på elutrustning, dammig, teknisk specifikation, isolering synlig, industriell komponent, CE-märkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för panna. Finns det inga tankar till den. Eller är det en "kombipanna". Kommer varmvattnet i kranen direkt från pannan är det knappast någon "riktig" vedpanna och då måste du elda hela tiden för att det ska bli varmt.
En varmvattenberedare från exempelvis Jula kostar ett par tusen och den är isolerad med små förluster.
För att minska elförbrukningen, sätt in en effektiv luftvärmepump på en plats där värmen kan spridas runt, kostnad ca 23000.
Innan du får ordning på grejorna så ger en elvärmefläkt för en hundring billigare värme än en gammal panna med stora förluster, mycket värme åker rakt upp i skorstenen.
 
Tack för svar! Har dålig koll men jag kan lägga upp bilder så kanske du vet?finns inga tankar i rummet iaf. Och elpatronen ligger i ett annat rum.
 
  • Ett pannrum med en gammal vedeldad panna, kopparledningar, sliten inredning och en brandsläckare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriellt pizzaugn med digital display, använd, i restaurangkök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.