1 467 666 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Min nya 307 fick bärgas två gånger inom ett halvår. Motorn dog en gång nästa gång frös växelspaken fast… sålde den så snart som det gick sen. Aldrig mer fransktmowatom skrev:
Jag tror inte att kostnaden för knappar är stor i sammanhanget. När det gäller Volkswagen så är knapparna ersatta av touchkontroller med konstgjort klick när man trycker på dem. Jag kan inte tänka mig att det är billigare än riktiga knappar. Men det är betydligt sämre. Sedan är det jämfört med tidigare modeller mycket mindre man kan göra med dessa kontroller utan man måste använda pekskärmen trots att touchkontrollerna finns på ratten.G Greger_08 skrev:
De gör säkert så för att de tror att kunderna vill ha det. Men för egen del vill jag hellre att saker kan ändras utan att man släpper ratten. jag vill också gärna att reglagen fungerar utan att man tar av sig vantarna.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 734 inlägg
En 10" med touch skulle jag tippa på inte ens kostar 1000kr för biltillverkaren, touchen är väl i princip gratis. Skärmen behövs oavsett, men att lägga till knappar är inte bara en knapp, det är plastdelen, själv switchen, ett kort att montera det på, kablage, sen ska något läsa av knapparna med. Sen kostar det ju att ta fram sakerna med, inkl gjutformar osv.
Kanske inga jättepengar, men det är mer än 0.
Sen föredrar jag själv knapp över touch.
Kanske inga jättepengar, men det är mer än 0.
Sen föredrar jag själv knapp över touch.
Genom att ställa in 20 grader har du reglerat värmen. Beroende på årstid och annat kan man vilja ha olika temperatur alltså kan det vara bra att kunna välja önskad temperatur.P Pin skrev:
En väldigt billig elbil tror jag skulle kunna sälja väldigt bra. Finns massor med folk som är totalt ointresserade av bilar och bara vill kunna ta sig från punkt A till punkt B.Jonatan79 skrev:
Provkörde mazda cx60 och den har en touchscreen som används när bilen är parkerad, när man kör så får man sköta allt via ett scrollhjul för då är touchen avaktiverad.L lbgu skrev:
Var riktigt smidigt, tog inte många sekunder att bli van det.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
En sjukt stor anledning till att beställa Tesla model 3 och Y nu förutom att dom är billigare än konkurrenterna är LEVERANSTID. Beställ nu och få en Model Y i februari, long range inom 2 månader, istället för att vänta ett år på en BMW i4
Det är en sak jag gillar med Mustangen. Bra balans mellan vanliga reglage och den stora skärmen. Till skillnad från en del andra bilar. Känns mer som en riktig bil än som ett TV-spel helt enkelt.L lbgu skrev:
Det är inget måste för människor som inte har problem med värmen i sin kropp =) Jag har det och hade tyckt det varit gött om alla bilar erbjuds med det som tillval.L Lutte skrev:
Min förre bil (hyundai i40) hade man kunnat välja till en sån stol. Min hade inte det men om jag hade behållt den längre hade jag börjat leta på skroten såklart =)
"skinn"säten med hålen var inte så svåra att hålla fina. Hade det i min cadillac cts och de var i nyskick. =)Huddingebo skrev:
Det är därför det är samma knappar i många bilar. Ta exempelvis audi r8 har samma knappar som många av de vanliga bilarna.13th Marine skrev:En 10" med touch skulle jag tippa på inte ens kostar 1000kr för biltillverkaren, touchen är väl i princip gratis. Skärmen behövs oavsett, men att lägga till knappar är inte bara en knapp, det är plastdelen, själv switchen, ett kort att montera det på, kablage, sen ska något läsa av knapparna med. Sen kostar det ju att ta fram sakerna med, inkl gjutformar osv.
Kanske inga jättepengar, men det är mer än 0.
Sen föredrar jag själv knapp över touch.
Kostnaden för att sätta knappar istället för skärmar är nog inte långt ifrån varandra. En knapp att gjuta går nog på några ören per verktygs livstid. Om de inte gör nästa knapp för olik så använder man samma verktyg.
Det finns ju olika touchkontroller. Dels har vi pekskärmen som blir alltmer given i nya bilar. Men WV har gjort mer än så. Tidigare fanns ett antal riktiga knappar på ratten som man kunde reglera ett flertal funktioner med. På ID-bilarna är designen på ratten nästan identisk med tidigare men de riktiga knapparna är ersatta med touchkontroller. Jag tror inte att dessa touchknappar med vibrationer för återkoppling på ratten är billigare än riktiga knappar på ratten. Men jag vet att de är sämre när man använder dem.13th Marine skrev:En 10" med touch skulle jag tippa på inte ens kostar 1000kr för biltillverkaren, touchen är väl i princip gratis. Skärmen behövs oavsett, men att lägga till knappar är inte bara en knapp, det är plastdelen, själv switchen, ett kort att montera det på, kablage, sen ska något läsa av knapparna med. Sen kostar det ju att ta fram sakerna med, inkl gjutformar osv.
Kanske inga jättepengar, men det är mer än 0.
Sen föredrar jag själv knapp över touch.