A
mowatom skrev:
Det slår väl olika som vanligt, men jag är böjd att hålla med. Vi köpte den först sålda Peugeot 307 kombin i Sverige, och då snackar vi år 2002 dessutom. Vet att många hade problem med sina 307, men vår gick i 26000 mil/12år utan ett fel. Iofs gick precis allt sönder då istället:crysmile:
Min nya 307 fick bärgas två gånger inom ett halvår. Motorn dog en gång nästa gång frös växelspaken fast… sålde den så snart som det gick sen. Aldrig mer franskt
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Knappar och reglage kostar pengar det är billigare med en pekskärm som klarar allt..
Jag tror inte att kostnaden för knappar är stor i sammanhanget. När det gäller Volkswagen så är knapparna ersatta av touchkontroller med konstgjort klick när man trycker på dem. Jag kan inte tänka mig att det är billigare än riktiga knappar. Men det är betydligt sämre. Sedan är det jämfört med tidigare modeller mycket mindre man kan göra med dessa kontroller utan man måste använda pekskärmen trots att touchkontrollerna finns på ratten.

De gör säkert så för att de tror att kunderna vill ha det. Men för egen del vill jag hellre att saker kan ändras utan att man släpper ratten. jag vill också gärna att reglagen fungerar utan att man tar av sig vantarna.
 
En 10" med touch skulle jag tippa på inte ens kostar 1000kr för biltillverkaren, touchen är väl i princip gratis. Skärmen behövs oavsett, men att lägga till knappar är inte bara en knapp, det är plastdelen, själv switchen, ett kort att montera det på, kablage, sen ska något läsa av knapparna med. Sen kostar det ju att ta fram sakerna med, inkl gjutformar osv.
Kanske inga jättepengar, men det är mer än 0.

Sen föredrar jag själv knapp över touch.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vad menar du med att kunna reglera värmen? Jag ställer den på 20 grader sedan reglerar bilen själv så att det blir så. Jag skulle kunna acceptera en fabriksinställning som inte går att ändra på. Jag har inget vehov att ratta detta själv.
Genom att ställa in 20 grader har du reglerat värmen. Beroende på årstid och annat kan man vilja ha olika temperatur alltså kan det vara bra att kunna välja önskad temperatur.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är nog inte så många som vill ha en sådan modell att det går att masstillverka och få ner priset tyvärr…
En väldigt billig elbil tror jag skulle kunna sälja väldigt bra. Finns massor med folk som är totalt ointresserade av bilar och bara vill kunna ta sig från punkt A till punkt B.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Knappar och reglage kostar pengar det är billigare med en pekskärm som klarar allt..
Av trafiksäkerhetsskäl borde inställningar man behöver göra under körning kunna skötas utan att behöva hantera en pekskärm.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Genom att ställa in 20 grader har du reglerat värmen. Beroende på årstid och annat kan man vilja ha olika temperatur alltså kan det vara bra att kunna välja önskad temperatur.
Jag är nöjd med 20. Ändrar aldrig
 
Axelsio Axelsio skrev:
helt nödvändigt med tanke på att dom är gamla och omsprungna av konkurrenterna på många plan. Trist för dom som precis fått leverans och tänkte sälja efter tre år.
Va va va? har du missat alla uppdateringar bilarna har fått? räckvidd typ 10-20% mer, teknik, etc.
 
L lbgu skrev:
Av trafiksäkerhetsskäl borde inställningar man behöver göra under körning kunna skötas utan att behöva hantera en pekskärm.
Provkörde mazda cx60 och den har en touchscreen som används när bilen är parkerad, när man kör så får man sköta allt via ett scrollhjul för då är touchen avaktiverad.
Var riktigt smidigt, tog inte många sekunder att bli van det.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
En sjukt stor anledning till att beställa Tesla model 3 och Y nu förutom att dom är billigare än konkurrenterna är LEVERANSTID. Beställ nu och få en Model Y i februari, long range inom 2 månader, istället för att vänta ett år på en BMW i4
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Av trafiksäkerhetsskäl borde inställningar man behöver göra under körning kunna skötas utan att behöva hantera en pekskärm.
Det är en sak jag gillar med Mustangen. Bra balans mellan vanliga reglage och den stora skärmen. Till skillnad från en del andra bilar. Känns mer som en riktig bil än som ett TV-spel helt enkelt.
 
L Lutte skrev:
Kan säkert vara jätteskönt, men är det verkligen ett måste i en bil?
Det är inget måste för människor som inte har problem med värmen i sin kropp =) Jag har det och hade tyckt det varit gött om alla bilar erbjuds med det som tillval.
Min förre bil (hyundai i40) hade man kunnat välja till en sån stol. Min hade inte det men om jag hade behållt den längre hade jag börjat leta på skroten såklart =)

Huddingebo Huddingebo skrev:
Håller med. Med en normal tygklädsel är behovet väldigt litet.
Och med skinn gör de små hålen att skinnklädsel blir väldigt svår att hålla fin.
"skinn"säten med hålen var inte så svåra att hålla fina. Hade det i min cadillac cts och de var i nyskick. =)
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
En 10" med touch skulle jag tippa på inte ens kostar 1000kr för biltillverkaren, touchen är väl i princip gratis. Skärmen behövs oavsett, men att lägga till knappar är inte bara en knapp, det är plastdelen, själv switchen, ett kort att montera det på, kablage, sen ska något läsa av knapparna med. Sen kostar det ju att ta fram sakerna med, inkl gjutformar osv.
Kanske inga jättepengar, men det är mer än 0.

Sen föredrar jag själv knapp över touch.
Det är därför det är samma knappar i många bilar. Ta exempelvis audi r8 har samma knappar som många av de vanliga bilarna.

Kostnaden för att sätta knappar istället för skärmar är nog inte långt ifrån varandra. En knapp att gjuta går nog på några ören per verktygs livstid. Om de inte gör nästa knapp för olik så använder man samma verktyg.
 
P para skrev:
Jag hade tänkt mig en Ioniq5/6 eller EV6 som nästa bil men det går ju inte nu när Y är 100tusen billigare än dessa.

Har model3 idag.
Nej den är inte 100.000kr billigare
En MY LR är fortfarande dyrare än
Motsvarande utrustad Ioniq5 AWD.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
En 10" med touch skulle jag tippa på inte ens kostar 1000kr för biltillverkaren, touchen är väl i princip gratis. Skärmen behövs oavsett, men att lägga till knappar är inte bara en knapp, det är plastdelen, själv switchen, ett kort att montera det på, kablage, sen ska något läsa av knapparna med. Sen kostar det ju att ta fram sakerna med, inkl gjutformar osv.
Kanske inga jättepengar, men det är mer än 0.

Sen föredrar jag själv knapp över touch.
Det finns ju olika touchkontroller. Dels har vi pekskärmen som blir alltmer given i nya bilar. Men WV har gjort mer än så. Tidigare fanns ett antal riktiga knappar på ratten som man kunde reglera ett flertal funktioner med. På ID-bilarna är designen på ratten nästan identisk med tidigare men de riktiga knapparna är ersatta med touchkontroller. Jag tror inte att dessa touchknappar med vibrationer för återkoppling på ratten är billigare än riktiga knappar på ratten. Men jag vet att de är sämre när man använder dem.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.