Började riva ner tapet i ett rum och här har man tapetserat om flera gånger så det var 3 lager tapet. Hittade då detta på ett ställe. Det är torrt och luktar ingenting, gipsskivan är torr och märker ingen fukt. Har slipat bort det mesta och nu sprutat på jape mögel-fri. Tanken är att måla den här väggen. Borde man tag in nån från Anticimex eller göra nåt mer?
Köpte huset i våras, kan det vara dolt fel?
 
  • Skadad tapet och vägg med synlig mögel, flagnad färg, i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägghörn med skador, fuktskada, flagnande färg och puts, renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en kallvind bakom väggen? Har det stått någon möbel mot väggen?
 
Centano Centano skrev:
Är det en kallvind bakom väggen? Har det stått någon möbel mot väggen?
Ingen kattvind, på bilderna från husförsäljningen stod det en säng där tidigare.
 
Okay, så det är en yttervägg där. Jag skulle gissa att det är för dålig ventilation i rummet i kombination att det blir kallt på väggen så fukten i luften kondenserar och bidrar till påväxt.
 
  • Gilla
Fredrik_N och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Okay, så det är en yttervägg där. Jag skulle gissa att det är för dålig ventilation i rummet i kombination att det blir kallt på väggen så fukten i luften kondenserar och bidrar till påväxt.
Ok, det är mindre mängd mikrobiell påväxt på underlagstaket på andra sidan huset, detta var på grund av ventilationen. Men ska ha åtgärdats av fackman.
 
Har det stått en säng mot väggen i fråga så har den troligtvis blockerat cirkulationen av luften.
 
Ok, tycker du man ska göra något mer eller räcker de åtgärder vi redan gjort? Vi tänker vi ställer inget mot väggen för framöver. Det ska sova ett barn här så vill ju inte det ska finnas nån fara.
 
Vad är det för ventilation i rummet?
 
Centano Centano skrev:
Vad är det för ventilation i rummet?
Ingen skulle jag nog säga.. finns ingen ventil eller filter varken i tag eller väggar som i övriga rum ser jag nu.
 
Där har du nog en del av problematiken.
 
Centano Centano skrev:
Där har du nog en del av problematiken.
Får ringa en snickare på måndag helt enkelt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.