F
J Josth skrev:
Fåglarna tar gärna den vita isoleringen så det är bra att skydda den på något vis.

Hmm den är bara tejpad på vissa ställen innan den går in i en vit plast kanal. Jag tänkte mest att det läcker lite värme där rören är exponerade eller det är försumbart?
 
F Fideliox skrev:
Hmm den är bara tejpad på vissa ställen innan den går in i en vit plast kanal. Jag tänkte mest att det läcker lite värme där rören är exponerade eller det är försumbart?
Den ”förlusten” är inte ens mätbar
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
A
F Fideliox skrev:
Lånar denna tråden. Såhär ser det ut precis vid kopplingen mot utdelen på vår LLVP, bör man försöka isolera det bättre på något vis?
[bild]
spelar egentligen ingen roll men du kan sätta dit armaflex rör isolering om det känns bättre
 
C Comfort Thomas skrev:
Den ”förlusten” är inte ens mätbar
Finns inga förluster i oisolerade rör i en LLVP (eller LVVP för den delen) installation av utedelen?
 
B Boende45 skrev:
Finns inga förluster i oisolerade rör i en LLVP (eller LVVP för den delen) installation av utedelen?
Detta har frågats många gånger sedan länge.
När det först kom på tapeten efter att säljare av speciella skydd/isolering för anslutningen på utedelen och en kort bit oisolerade rör så kollade vi via med tex manometer, tempgivare och tångamperemeter om det blev någon skillnad på något med och utan denna isolering/skydd .
Om jag minns rätt så testade vi 2 eller 3 gånger vid olika utetemperaturer och gick inte att få fram någon mätbar skillnad på framledning, retur eller förbrukning.

Nu är det självklart inte utrustning från NASA vi använde men tillräckligt noggranna för att se skillnader.
Kruxet med utedelar är att dom påverkas av luftfuktigheten ute med frostbildning så smått omöjligt att göra helt korrekta mätningar.
 
OK,

Jag trodde det fanns förluster även om det endast handlade om några få cm oisolerad rördel.

Hur förhåller sig förlusterna i anslutningslängd mellan inne- och utedel.
Finns väl någon korrelation i a f?

Tänker också på att de flesta tillverkare har 5 m i priset och att varje extra meter sedan kostar extra. Gäller väl f ö både LLVP och LVVP?
 
B Boende45 skrev:
OK,

Jag trodde det fanns förluster även om det endast handlade om några få cm oisolerad rördel.

Hur förhåller sig förlusterna i anslutningslängd mellan inne- och utedel.
Finns väl någon korrelation i a f?

Tänker också på att de flesta tillverkare har 5 m i priset och att varje extra meter sedan kostar extra. Gäller väl f ö både LLVP och LVVP?
Vad som ingår i en ”standardinstallation” hos återförsäljare har inget med förluster att göra , det är inte tillverkarna som har uppgett antalet meter som eventuellt ingår i en installation.
Finns ibland tabeller på vad skillnader i rörlängd ger , beror även på antalet 90 graders böjar då det inte bara finns en maxlängd på rören utan även ett Max antal 90 graders böjar.
 
A
B Boende45 skrev:
OK,

Jag trodde det fanns förluster även om det endast handlade om några få cm oisolerad rördel.

Hur förhåller sig förlusterna i anslutningslängd mellan inne- och utedel.
Finns väl någon korrelation i a f?

Tänker också på att de flesta tillverkare har 5 m i priset och att varje extra meter sedan kostar extra. Gäller väl f ö både LLVP och LVVP?
Du tappar effekt
med större längd
antal böjar
hur mycket gas det är i för lite eller för mycket
i synnerhet med R32 för du kan inte upprätthålla gashastigheten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.