Hej!
Hade en firma här som installerade en luft/luft-värmepump för några veckor sedan. Fungerar fint. Var ute och kollade lite på utedelen och såg att en del av rören ej hade isolering på sig, alla övriga delar har det. Är det en miss? Spelar det någon roll?

Mvh Tobbe
 
  • Isolerade rör till en luftvärmepump med en del synlig utan isolering mot en bakgrund av grus och snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utedelen av en luft/luft-värmepump visar rör utan isolering mot en husvägg, med övriga isolerade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
den 90 kopplingen kan inte vara godkänd för kylapplikationer i Sverige.
svårt att få uppfattning om det är vätskeröret eller gasröret (tunna eller tjocka)
är det det tunna röret är det mindre viktigt
men visst är det märkligt att de lämna på detta sätt även den där buntbands plåstringen ser märklig ut.
går det tunna röret in i pumpen på den nedersta anslutningen som det ser ut så är det en pump från Kina och då kanske inte säljaren tyckte det var viktigare än så med isoleringen.
det här markstativet har normalt kupolmuttrar och inte vanlig mutter till benen
 
electroluxaren skrev:
den 90 kopplingen kan inte vara godkänd för kylapplikationer i Sverige.
svårt att få uppfattning om det är vätskeröret eller gasröret (tunna eller tjocka)
är det det tunna röret är det mindre viktigt
men visst är det märkligt att de lämna på detta sätt även den där buntbands plåstringen ser märklig ut.
går det tunna röret in i pumpen på den nedersta anslutningen som det ser ut så är det en pump från Kina och då kanske inte säljaren tyckte det var viktigare än så med isoleringen.
det här markstativet har normalt kupolmuttrar och inte vanlig mutter till benen
Det är en sån här pump: https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/panasonic/panasonic-lz25
Köpt därifrån och random firma som skötte installation. Har ingen koll alls, men varför är inte den kopplingen godkänd i Sverige? Kan försöka ta bättre bilder imorgon. Tack för svaret!
 
Det är 1/4 - 3/8 rör på den så inga direkta svårigheter att göra en böj på dom så en 90 graders vinkel verkar märklig.

Ser ut som man bör släppa på muttern under gummidämparen och skjuta den bakåt då gummit ser ut att vara tvingat bakåt .

Kulmuttrarna kanske behövdes hemma hos montören ;)
 
C Comfort Thomas skrev:
Det är 1/4 - 3/8 rör på den så inga direkta svårigheter att göra en böj på dom så en 90 graders vinkel verkar märklig.

Ser ut som man bör släppa på muttern under gummidämparen och skjuta den bakåt då gummit ser ut att vara tvingat bakåt .

Kulmuttrarna kanske behövdes hemma hos montören ;)
Ok, märkligt kan jag köpa men är det sämre i längden? Bör jag höra av mig till firman igen? Kulmuttrar klarar jag mig också utan om det bara handlar om estetiken. Men är det annat syfte? Mvh Tobbe
 
kulmuttrar är bara för utseendet .
men gummidämparna gillar inte att ligga i "spänn" i sidled som det ser ut att göra men det är bara justera, om jag nu ser rätt på bilden
 
C Comfort Thomas skrev:
kulmuttrar är bara för utseendet .
men gummidämparna gillar inte att ligga i "spänn" i sidled som det ser ut att göra men det är bara justera, om jag nu ser rätt på bilden
Tack Thomas! Ja dämparna kan jag fixa själv. Vad tror du om 90-böjen och isolering då?
 
A
T Tooth skrev:
Tack Thomas! Ja dämparna kan jag fixa själv. Vad tror du om 90-böjen och isolering då?
Är det 1/4" röret så spelar det ingen roll om några år kommer du troligen få byta ut eller komplettera isoleringen och då kan du sätta armaflex som du målar.
 
klåpare som installerat, vem använder klämringar? Klart det finns godkända sådana, men det behövs inte 1/4 och 3/8 bockar man i 180 grader utan bockverktyg.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
A
DonPablo R134a skrev:
klåpare som installerat, vem använder klämringar? Klart det finns godkända sådana, men det behövs inte 1/4 och 3/8 bockar man i 180 grader utan bockverktyg.
men är det en klämring det trodde jag först kan det inte vara en 90 med flare i båda ändarna?
fortfarande dock en klåpare hur eller hur
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Det är en flarekoppling avsedd för köldmedierör, men lägg på mer isolering eftersom man vill att värmen ska ska stanna kvar i rören. Jula har billiga som räcker runt båda rören
 
P Plutus skrev:
Det är en flarekoppling avsedd för köldmedierör, men lägg på mer isolering eftersom man vill att värmen ska ska stanna kvar i rören. Jula har billiga som räcker runt båda rören
Tack, då tolkar jag det som att kopplingen är ok även om man kunde gjort på ett snyggare sätt? Isoleringen jag kan fixa själv och inte behöver alltså inte kontakta firman igen?
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
F
Lånar denna tråden. Såhär ser det ut precis vid kopplingen mot utdelen på vår LLVP, bör man försöka isolera det bättre på något vis?
En kabel skyddad av rör går in i en box; smutsigt, antyder utomhusinstallation eller elarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fåglarna tar gärna den vita isoleringen så det är bra att skydda den på något vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.