Jag tycker man har att folk behöver starta om sina routrar då och då. Min är inget undantag och det verkar bli allt tätare mellan gångerna. Har ni samma bekymmer och om inte vad har ni för router som är stabila?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Linksys Velop. Jag har haft mina två i tre år. Aldrig behövt starta om dem. Finns app och de har stöd för Apple HomeKit.
 
Redigerat:
Kör Netgear Orbi, har inte startat om på säkert 3 år (men den installerar uppdateringar och startar om själv ibland)
 
Jag har en Asus RT-AC2900 och låter den starta om varje morgon.
Aldrig några problem.
Inställningsgränssnitt för schemalagd omstart av enhet varje dag klockan 04:00.
Jag har också automatisk omstart av fibermodemet varje natt kl 2 via en Refoss WiFi wallplug när jag är bortrest.
https://www.amazon.se/Refoss-WLAN-uttag-Alexa-uttag-Alexa-tillbehör-fjärrkontroll/dp/B083TP2L76

Orsaken till det är att jag har haft problem med att modemet hängt sig efter oplanerade strömavbrott (microavbrott) så jag tappade kontakten med mina kameror i flera månader när jag var utomlands, så nu har jag aldrig mer än 24 timmars icke-kontakt med huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Hej
Jag har en router som följde med när jag anslöt mig till Comhem fiber och tv. Det är väl en 7-8 år sen. Den heter Technicolor TG389ac. Den har aldrig startats om pga av ngt problem. Däremot har det väl varit nåt elavbrott som startat om den. Den är säkert rätt mycket sämre än en modern dito men den går då tillräckligt snabbt för mina behov.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag tycker man har att folk behöver starta om sina routrar då och då. Min är inget undantag och det verkar bli allt tätare mellan gångerna. Har ni samma bekymmer och om inte vad har ni för router som är stabila?
Jo nu bör/måste routrar startas om eftersom det kommer mjukvaruuppdateringar som även täpper till säkerhetshål. Sen kan det mycket väl finnas nyare firmware/mjukvara för din router.
Så vad har du för router, namn/typ?
 
Tidigare har jag bara använt Netgearroutrar (ända sedan den tiden då wifi inte var inbyggt i routern) och det var ytterst sällan de behövde startas om. Numera har jag en medföljande router från Comhem som behöver startas om liiite för ofta. Men den har bra täckning på wifi så jag får leva med det.
 
Jag har en Ubiquiti Edgerouter 4. Har startat om den vid updateringar, men har aldrig haft problem att den hängt sig.
Fiberleverantören instruerar ibland omstart av mediaomvandlaren efter underhållsarbeten i sitt nät.
Typ 15 år sedan jag hade en instabil router.
 
OpenWRT på en mini-PC. Senast jag kollade var uptime 370 dagar. Och senaste reboot var för att UPS:ens batteri behövde bytas.
 
Jag har en Netgate 3100 som fungerar klockrent. Det är en router som är tillverkad av Netgear och som kommer färdig med pfSense från fabrik.

Men jag inser att den är overkill för de flesta ifall du inte behöver den avancerade brandväggen.
 
Man ska inte behöva bota om en router varje vecka eller dag.
Jag botar aldrig om min ASUS RT-AC68U.
Jag fick bota om den var 3:e dag för att det gick trögt när jag provade AiMesh. Det berodde antagligen på en kombination av olika mjukvaruversioner på router och mesh-nod och buggar som gav minnesläckor. Blev att köra AP igen, sen så skrevs det inte så mycket i felloggen heller.
 
Kör med tre olika Linksys hemma. 1 med originalfirmware och 2 med openwrt. Dom startas om någon gång per år när det är strömavbrott, aldrig annars.
 
Ubiquiti edgerouter här också, en hemma, en hos exet och en hos farsan.
De hos exet och farsan har snurrat i ca 5 år nu och min i ca 3 år , enda omstarterna har varit vid strömavbrott och uppdatering av fw.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Jag har en Asus (GT-AX11000) här hemma som jag inte har startat om sen jag köpte den för sisådär fyra år sen. Den startar om själv när den uppdateras.

I sommarstugan har jag 5 asus-routrar (varav fyra uppsatta som AP). Samma sak där, jag har inte startat om dom själv, nånsin tror jag. Dom har startats om själv när dom uppdaterats eller när jag har brutit strömmen av nån anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.