Har äntligen lyckats få tag på min Ngenic Tune. Behöver lite vägledning vad gäller installationen på en IVT490.

För att vara säker på att jag hittat rätt kabel för temperatursensorn. Läste i annan tråd rådet att öppna ellådan för att hitta anslutningen och kabel. Säkert jättedum fråga. Men hur öppnar man ellådan på en IVT490?

Ni som har installerat på IVT490. Var placerade ni styrdosan och var gjorde ni ingreppet på kabeln. Lite trångt med utrymme i IVT490 för att hitta plats för styrdosan. Hade varit fantastiskt med enbild på installationen om möjligt.
 
Problemet löst. Svarar på tråden själv om någon annan har hamnar i samma fundering.

öppna ellådan - Konstiga skruvar. Hittade en bitsats som passade. Sedan var de 4 skruvarna en baggis. En liten bild på bit.

Vad gäller själva anslutningen till temperatursensorn. Valde att inte klippa kabeln. Istället kopplade jag in direkt på kopplingsplinten för temperatursensorn i elskåpet. Mot sensorn på den medföljande kabelns koppling. Bild på temperatursensorns anslutning.

kabeln drog jag genom en av ventilationshålen. En bild på det färdiga resultatet.

Funkade hur bra som helst.
 
  • En hand håller en räkningsnyckel med ett monterat borrbitshuvud. Verktyg, närbild, oskärpa, grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En teknisk installation med kablar, ventilationsbox, etikett för servicekontakt och telefonnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronikkomponenter, kretskort, transformator, anslutningsterminaler, etikett med instruktioner, kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
Tomture61
Bitsen heter torx , mycket vanlig idag .
Iom. att du ej har seriekopplat din tempgivare (utomhus) så kommer du aldrig att få en "rätt" temp till din VP .
Men det kanske Ngenic Tune kan läsa av :thinking:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Bitsen heter torx , mycket vanlig idag .
Iom. att du ej har seriekopplat din tempgivare (utomhus) så kommer du aldrig att få en "rätt" temp till din VP .
Men det kanske Ngenic Tune kan läsa av :thinking:
Tack! Gav nog en dålig beskrivning. Det funkar utmärkt. Istället för att klippa kabel till temperatursensorn. Jag lossade temperatursensor kabeln från kopplingsplinten på kretskortet i elskåpet. Kabel kopplade jag sedan till den tvådelade Ngenic kabel på delen markerad med Gran. Den andra delen markerad med Hus anslöt jag direkt till kretskortets kopplingsplint.
 
  • Gilla
Karl August
  • Laddar…
Hej! Tack för att du delar med dig, perfekt lösning. Sitter med samma modell av värmepump och visste inte hur jag skulle få fatt i utetemperaturgivaren eftersom den kabeln är prydligt dragen genom kanal i väggen.
 
Locket till ellådan på min IVT490 hade inga ventilationshål, så jag drog kabeln till styrdosan via en kabelgenomföring i botten istället. Styrdosan fäste jag sedan med superstark dubbelhäftande tejp på skåpväggen/chassit till höger under ellådan.

Har et enplanshus med golvvärme och är än så länge väldigt nöjd med hur Ngenic Tune sköter styrningen.
 
J jonteskane skrev:
Tack! Gav nog en dålig beskrivning. Det funkar utmärkt. Istället för att klippa kabel till temperatursensorn. Jag lossade temperatursensor kabeln från kopplingsplinten på kretskortet i elskåpet. Kabel kopplade jag sedan till den tvådelade Ngenic kabel på delen markerad med Gran. Den andra delen markerad med Hus anslöt jag direkt till kretskortets kopplingsplint.
Hej, tack för beskrivning. Dock helt säker gällande HUS kabeln från ngenic. Kretskortets kopplingsplint. Du har möjligtvis ingen bild:)
 
R Robban321 skrev:
Hej, tack för beskrivning. Dock helt säker gällande HUS kabeln från ngenic. Kretskortets kopplingsplint. Du har möjligtvis ingen bild:)
Den sista bilden i mitt tidigare inlägg visar var jag kopplat den ena delen av Ngenic kabeln. (Här satt tidigare temperatursensor kabeln). I den andra ändan på Ngenic kabel kopplade jag in temperatursensorkabeln.
 
J jonteskane skrev:
Den sista bilden i mitt tidigare inlägg visar var jag kopplat den ena delen av Ngenic kabeln. (Här satt tidigare temperatursensor kabeln). I den andra ändan på Ngenic kabel kopplade jag in temperatursensorkabeln
J jonteskane skrev:
Den sista bilden i mitt tidigare inlägg visar var jag kopplat den ena delen av Ngenic kabeln. (Här satt tidigare temperatursensor kabeln). I den andra ändan på Ngenic kabel kopplade jag in temperatursensorkabeln.
Tackar, nu är systemet igång 😅
 
Hej!

Är i detta nu igång med att koppla in Ngenic Tune till vår IVT 490. Gjorde ni några justeringar i värmepumpens inställningar?

Vi har vattenburen golvvärme nere, vattenradiatorer uppe och solceller samt Tibber som leverantör av el.
 
B
@Martin Widen

Jag har inte just en ivt, men ngenic. Jag fick justera elpatronstyrningen lite, för den gick in pga ngenics styrning ibland, trots att det egentligen inte behövdes. När styrningen av kompressorn blir lite för aggressiv.

Det borde finnas inställningar för det i din också, eller bara hålla koll på elpatronens förbrukning för att se om den går in i onödan.
 
  • Gilla
Martin Widen
  • Laddar…
B BSOD skrev:
@Martin Widen

Jag har inte just en ivt, men ngenic. Jag fick justera elpatronstyrningen lite, för den gick in pga ngenics styrning ibland, trots att det egentligen inte behövdes. När styrningen av kompressorn blir lite för aggressiv.

Det borde finnas inställningar för det i din också, eller bara hålla koll på elpatronens förbrukning för att se om den går in i onödan.
Tack för input, ska hålla koll på hur elpatronen beter sig när jag kopplat på Ngenic.
 
Martin Widen Martin Widen skrev:
Tack för input, ska hålla koll på hur elpatronen beter sig när jag kopplat på Ngenic.
Jag tror inte du kan styra när elpatronen ska gå in, det sköter IVT 490 själv. Men hittar du i någon meny var man kan ställa in det får du gärna dela med dig. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.