DennisCA DennisCA skrev:
Nu har jag faktiskt stött på en människa i verkligheten som tycker man borde beskatta vedeldning. Fast han var inte nån MP miljömupp utan en riktigt konservativ högermänniska :crysmile:
Hej
När du fick förslaget om skatt presenterat för dig förstod du då syftet med förslaget? Var syftet moms, som i vissa falla redan existerar eller var syftet att betala någon skatt/avgift för den koldioxid/rökgaser som släpps ut vid förbränningen?
Mvh
Fredrik
 
DennisCA DennisCA skrev:
Nu har jag faktiskt stött på en människa i verkligheten som tycker man borde beskatta vedeldning. Fast han var inte nån MP miljömupp utan en riktigt konservativ högermänniska :crysmile:
Då ska man fråga om det också ska finnas möjlighet till avdrag för arbetstid och kostnader när man själv står för hela kedjan från träd i skogen till vedpinne. Man kanske skulle få tillbaka lite av inbetalad skatt. Den som har dessa idéer har aldrig rört en vedpinne som inte ligger i säck:crysmile:
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Ja meningen var att skatta så hårt att folk skulle sluta med vedeldning, ingen mekanism för hur det skulle gå till presenterades. Människan sa sig vara skogsägare också.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ja meningen var att skatta så hårt att folk skulle sluta med vedeldning, ingen mekanism för hur det skulle gå till presenterades. Människan sa sig vara skogsägare också.
Tackar för svaret. Ja det skulle vara intressant att få veta vad syftet med att alla skulle sluta med vedeldning är. Det får vi nog inte reda på. Jag själv eldar en del med ved I vår braskamin. Både för mysfaktorn och för att dryga ut elkostnaden. Det luktar visserligen lite rök ute vilket kanske kan störa om man är väldigt känslig. Miljömässigt är det ju inte en fossil energikälla. Men visst det kommer ju ut en del koldioxid antar jag. Skulle vara intressant att veta relationen mellan t ex tre kilo ved mot tre liter bensin i koldioxidutsläpp. Själv har jag ingen aning men hoppas att vedeldning är försvinnande liten i jämförelse. Jag gissar att personen med förslaget grundar förslaget på något sådant resonemang ang koldioxidutsläpp, det är det enda jag kan komma på.
Mvh
Fredrik
 
M
F fredand44 skrev:
Tackar för svaret. Ja det skulle vara intressant att få veta vad syftet med att alla skulle sluta med vedeldning är. Det får vi nog inte reda på. Jag själv eldar en del med ved I vår braskamin. Både för mysfaktorn och för att dryga ut elkostnaden. Det luktar visserligen lite rök ute vilket kanske kan störa om man är väldigt känslig. Miljömässigt är det ju inte en fossil energikälla. Men visst det kommer ju ut en del koldioxid antar jag. Skulle vara intressant att veta relationen mellan t ex tre kilo ved mot tre liter bensin i koldioxidutsläpp. Själv har jag ingen aning men hoppas att vedeldning är försvinnande liten i jämförelse. Jag gissar att personen med förslaget grundar förslaget på något sådant resonemang ang koldioxidutsläpp, det är det enda jag kan komma på.
Mvh
Fredrik
1 liter bensin ger 2,3kg koldioxid. 1 liter bensin väger 0,75kg.
1kg ved innehåller 0,5kg kol och bildar 1,83kg koldioxid, och 1kg bensin bildar 3,07kg koldioxid.
 
  • Gilla
Frogmaster och 1 till
  • Laddar…
Vad väger mest 1 kg björkved eller 1 kg bensin?
 
M Markarbetaren skrev:
1 liter bensin ger 2,3kg koldioxid. 1 liter bensin väger 0,75kg.
1kg ved innehåller 0,5kg kol och bildar 1,83kg koldioxid, och 1kg bensin bildar 3,07kg koldioxid.
Enormt tack för den informationen, imponerande. Men lite nedslående. Men har man inte hört att partiklarna från vedeldning är större och ramlar ned på marken snabbare än partiklarna från bensinförbränning? Kan det vara så bra att koldioxidutsläppet från vedeldning därmed inte bidrar till växthuseffekten som koldioxidutsläppet från bensinförbränning?
Mvh
Fredrik
 
DennisCA DennisCA skrev:
Nu har jag faktiskt stött på en människa i verkligheten som tycker man borde beskatta vedeldning. Fast han var inte nån MP miljömupp utan en riktigt konservativ högermänniska :crysmile:
Vi får hoppas att det stannar vid denna enda människa.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Enormt tack för den informationen, imponerande. Men lite nedslående. Men har man inte hört att partiklarna från vedeldning är större och ramlar ned på marken snabbare än partiklarna från bensinförbränning? Kan det vara så bra att koldioxidutsläppet från vedeldning därmed inte bidrar till växthuseffekten som koldioxidutsläppet från bensinförbränning?
Mvh
Fredrik
Uhm. Koldioxid är koldioxid, oavsett källa.

Sen är det såklart bättre att inte ta upp kol som varit ute ur kretsloppet ett par miljoner år och lägga det till det som redan håller på och cirkulerar.
 
  • Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Njae, en dragbegränsare behöver man inte ha till en kamin. Dess syfte är för vedpanna med underförbränning så inte pannan kokar pga. för hög rökgastemperatur och för att säkerställa rätt förbränningshastighet vid olika typer av ved och yttre faktorer som kraftig blåst.
Säkerställa rätt förbränningshastighet, är det onödigt i en vedkamin?
 
Jag tror att ni pratar om olika saker.
Det som benämns dragbegränsare i tråden kallas även motdragslucka. Den ser till att draget i skorstenen är konstant.

Det markarbetaren tycks prata om brukar kallas draglucka. Det är ett termostatreglerat primärluftspjäll. Det var vanligt på kokspannor som eldades direkt mot värmesystemet. De följde med över även till ved pannor.

De används inte på nyare pannor med ackumulatortank.
 
M
K karlmb skrev:
Säkerställa rätt förbränningshastighet, är det onödigt i en vedkamin?
Jag har mig veterligen aldrig sett en modern kamin utrustad med detta. Så ur den aspekten onödigt (och fult) ja.
 
M
D Daniel 109 skrev:
Det markarbetaren tycks prata om brukar kallas draglucka. Det är ett termostatreglerat primärluftspjäll. Det var vanligt på kokspannor som eldades direkt mot värmesystemet. De följde med över även till ved pannor.
Nej jag pratar om denna, sitter på mitt anslutningsrör till vedpannan. Justeras med vikt som flyttas.
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/nibe-dragbegransare.html
Har aldrig sett en kamin vara i behov av en sådan, har du?
 
M Markarbetaren skrev:
Nej jag pratar om denna, sitter på mitt anslutningsrör till vedpannan. Justeras med vikt som flyttas.
[länk]
Har aldrig sett en kamin vara i behov av en sådan, har du?
Till att börja med så har vi 2 olika utrustningar, dragREGULATOR och dragSTABILISATOR.
Och de är utmärkta komplement till varandra.

Dragregulatorn sitter oftast på gamla vedpannor och reglerar primärluften efter hur varm pannan är.

Dragstabilisatorn ser till så att man får ett "stabilt" drag i pannan/kaminen och gör så att förbränningen också blir stabilare.

Nej, ingen panna/kamin kräver/behöver en dragstabilisator, men alla som inte har en rökgasfläkt vinner på att ha en eftersom all förbränning vinner på stabila förutsättningar.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nej jag pratar om denna, sitter på mitt anslutningsrör till vedpannan. Justeras med vikt som flyttas.
[länk]
Har aldrig sett en kamin vara i behov av en sådan, har du?
Alla pannor klarar sig utan. Det handlar nog snarare om att man inte vill ha den i vardagsrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.