Hej!

Vi köpte ett enplanshus med källare för 3 år sedan och renoverade hela markplan samma år som vi köpte. Planen var att byta alla fönster men pengarna tog slut. Vi målade om fönsterkarmar utvändigt och invändigt istället. Jag la mjukfog runt glasen och fönsterkarmen men upptäckt nu att vi fått svartmögel på mjukfogen där fukt trängt in.
Hur löser jag detta på bästa sätt? Ska jag bara skrapa bort det och sen lägga någon fönster sealant silikon istället? Hur tätar man fönster som inte är öppningsbara? Har sett att det finns gummitättnings-lister till öppningsbara fönster men hur gör man med fasta fönster?
 
  • Utsikt över en stenlagd uteplats, vägg med fönster, fallfärdig stege, från ett inomhusperspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med smuts, utsikt till stenlagd gård och torkställning, krukväxts blad i framkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni kanske har fuktigt inne? vad är det för ventilation i huset?
 
P Plutus skrev:
Ni kanske har fuktigt inne? vad är det för ventilation i huset?
Det är självdrag med pax fläkt i badrummet
 
BirgitS
Var finns tilluftsventilerna och kommer det in luft genom dem?
Finns det element under fönstren?
Kan luften röra sig längs fönstret utan att hindras av gardiner?
 
Med tanke på möglets placering så tänker jag direkt på kondens på insidan av fönstret. Har du sett att det blir kondens där?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Var finns tilluftsventilerna och kommer det in luft genom dem?
Finns det element under fönstren?
Kan luften röra sig längs fönstret utan att hindras av gardiner?
Det finns ingen tilllufts ventil i detta rummet (Vardagsrummet) , där vi fått problem med svart mögel på mjukfog runt fönster karmen. Vi har självdrags ventilation.

I alla tre sov rum har jag borrat i fönsterventiler högst upp på fönster karmen. Jag kanske behöver göra det på de fönster i vardagsrummet också?

El Element (direktverkande el) finns under fönstret men de har varit avstängd då vi har luftluft värmepump i Vardagsrummet som värmer istället och även täljstenskamin.

Jag är ingen ventilations expert och kommer förmodligen ställa några dumma frågor ....men hur skulle det hjälper mot fukt genom att släpper in kall luft ?

Min gissning är att under vintern vi har fått kondens på fönstret som har rinnat langst ner och blivit fuktig på mjukfogen runt fönstret.

Hur åtgärder jag det här på billigast och bäst sätt?
 
BirgitS
Man bör ha tilluft även i vardagsrum även om det räcker med 1 eller 2 oavsett antalet fönster. Detta för en bra ventilation så att man andas in frisk luft i alla rum där man uppehåller sig längre stunder.

Om det är varm luft på vissa ställen och kall luft på andra ställen i rummet så får man en bra luftcirkulation vilket minskar risken för att man får kalla och fuktiga områden.

I er fall så skulle det antagligen kondensen upphöra om elementen var på men jag förstår att ni inte vill det pga. priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.