Vi skall bygga ett Trivselhus ii Huddinge och har fått en offert från grundläggaren på 731'.
I offerten ingår då service ledning, vägbygge, platta, biluppställningsplats, dränering och sprängning av 300 enh. (1 enh =1 påbörjad m3).
I offerten så har han reserverat sig ifrån "Kostnader för vibrationsmätning och besiktningar" samt " Ev lastning, borttransporter och tippavgifter".

Jag beräknar att vi själva behöver fylla upp framför huset med ca 200 m3.

Vad kostar det att bli av med sprängstenen?
Och hur många ton och timmar tar det att frakta bort stenen?

Budgeten är vid det här laget långt över vad vi trodde från början, och vi tål inte några större kostnads ökningar.
Ni som har erfarenhet av detta hjälp mig!
 
Ni har inte funderat på att använda era egna sprängmassor för att fylla ut de 200 m3 som du skriver om? Då slipper ni att transportera bort allt. Annonsera annars i tidningen alt här på forumet om det är någon som är intresserad av att köpa/ta emot era massor så kan ni dela på transporten. Stabila massor finns det alltid någon som är intresserad av!
 
Hemmakatten
Du borde ta in fler offerter. Till denna offerten kommer ju minst 5000 för varje fastighet inom 50 meter från bygget för besiktning. Köra bort 300 kubik sten kostar mycket. Vet inte hur mycket en kubik väger, men säkert nästan det dubbla. Det skulle innebära 50 vändor med en lastbil. Lastbil hyr man per timme och hur många vändor en bil hinner på en dagberor på hur långt han måste köra. Skall du dessutom betala grundläggaren för att han lassar på stenen blir det ännu mer. Antar att det ingår grus till väg o bilplats mm. Kolla så att det angivna antalet ton grus verkligen räcker. Det är lätt hänt att det blir mkt mer än vad som ingår i avtalet. Vi själva hade en mkt dyr grund- och markanläggning, men då fick vi ofantligt mycket mer än vad ni får för era pengar. Som sagt, ta in ett par offerter till.
 
Grundläggaren är rekomenderad av Trivselhus och jag har bara fått in offerter från just den enda entrepenören.

Kostnaderna för markarbetena har dock skenat iväg, och garage och stödmurar har entrepenören struntat i att offrera.
Jag har fått gissa själv och jag har tagit till i underkant, vilket nu äventyrar hela projektet.

Markarbetena är planerade att starta om en månad och vi har inte fått en vettig offert från entrepenören som skall utföra grunden/markarbetena.

Det är möjligt att vi måste bryta kontraktet med Trivselhus, vi överväger det just nu.
Från början så hade vi kalkylerat med att få ta upp lån för 2-2,2 milj vilket kändes rätt ok. Efterhand så blev lånen 2,5 milj.
Nu efter den senaste offerten som kom efter sem, så tror jag inte att vi kommer under 3 milj, och det känns som smärtgränsen med god marginal är passerad för länge sedan.

Räntorna på 3 milj motsvarar ca 25-30% av vår disponibla lön i dagsläget.
Man vill ju göra annat också, inte bara leva på bröd och vatten i resten av livet.
Vi kommer ju aldrig att kunna sänka våra boendekostnader heller, allt kommer att styras av ränteläget och politiska beslut, så vi är helt i händerna på andra beslutsfattare.
Skulle räntorna braka iväg uppåt eller skulle någon av oss bli utan jobb så blir det besvärligheter.

Trots att vi styckat av vår tomt och säljer halva måste vi ta upp lån på +3 milj, hela bostadsmarknaden/prissättningen känns sjuk i Stockholm.

Kanske är det bättre att sälja bägge tomterna, ta pengarna och köpa ett färdigt hus istället och slippa den här mardrömmen, som det nu har blivit!
 
Det låter dyrt!
Ta in mer offerter som HemmaKatten säger.....
 
Bostadsmarknaden är väl dessutom överhettad just nu. Kanske läge att ta timeout och vänta med bygget till nästa lågkonjunktur då inte alla byggare är fullbelagda? Så borde staten resonera när det gäller stora projekt som vägar osv, bygg i lågkonjunktur, det borde bli billigare för skattebetalarna och genererar jobb när dom behövs. Bostadsmarknaden i Sthlm *är* sjuk.
 
Tyvärr blir det ju aldrig billigare att bygga. Material- oich personalkostnader kommer alltid att bli dyrare. När vi började räkna på hus för ca 3 år sedan landade vi på ca 2 miljoner inkl allt och tyckte då att det var för dyrt. Idag säljer Eksjöhus sina EgnaHem serie hus inte långt härifrån och landar då på över 3,2 milj!! :O

Husbyggandet är ju ett ganska stort projekt så känner man sig det minsta osäker så ska man nog överväga att köpa en färdig kåk!!
 
Har träffat TH säljaaren idag!
Om vi tar bort stödmurarna 180' (och släntar istället), låter bli att mura upp väggar/tak på garageplattan 140' (murar upp garaget senare) och plockar bort inredningen i gästtoan 30' (får fixas efterhand) låter bli att inreda halva övervåningen, samt tar bort kaminen 45' så kommer vi ner en smula och behöver "bara" låna 2,5 milj, vilket ju i sig är sjukt mycket.

Det är ju också en hel del kostnader med finplaneringen som tillkommer, matjord gräsmattor mm.

Och de kvarvarande jobben kan vi då ta in offerter på i lugn och ro eller fixa själva när man känner att det är balans i ekonomin och man fått lite distans till det hela.
Allt måste kanske inte göras på en gång, även om det är att föredra.
 
Spontant känner jag att ni kanske gör rätt. Ta de stora sakerna direkt och snåla inte med "måste"-detaljer som vi verkligen vill ha. Månadskostnaden för räntorna blir inte så mycket större om ni tar 2,6 milj i lån än 2,5 och samtidigt kanske ni får det huset ni vill ha direkt?!

Ska ni ta bort kaminen så glöm inte att förbereda med tilluften för det är sånt som är svårt att göra i efterhand.
 
gbak skrev:
Räntorna på 3 milj motsvarar ca 25-30% av vår disponibla lön i dagsläget.
Man vill ju göra annat också, inte bara leva på bröd och vatten i resten av livet.

Kanske är det bättre att sälja bägge tomterna, ta pengarna och köpa ett färdigt hus istället och slippa den här mardrömmen, som det nu har blivit!
Låter som det klokaste i mina öron, skulle jag ha nära en tredjedel av inkomsterna i ränta så skulle jag göra mig av med kåken illa kvickt.
 
Vi har skjutit upp bygget men kommer nog att bryta kontraktet med Trivselhus :(:(:(

Jag har räknat ännu noggrannare nu och kommit fram till att tot produktionskostnaden skulle hamna på 6 milj!!! Och då ingår inte målning av hus, finplanering mm.

Trots att vi äger tomten vi skulle bygga på och skulle även sälja av en avstyckad del för att finansiera bygget så måste vi ta upp lån på 3-3,3 milj.

Eftersom vi vill göra annat än att betala räntor och bo så biter vi nu i det sura äpplet och hittar på nåt annat istället.
 
Produktionskostnad på 6 miljoner..... Vad är det för hus du skall bygga?

Du måste väl kunna bygga ett enklare hus eller välja billigare alternativ. Med tanke på din offert i början så tycker jag att några tjänar alltför mycket på ditt husbygge.
 
Är det 6 miljoner som du skrev eller har det blivit ett fel? Låter sjukt dyrt i så fall.
Det är klokt av er att tänka igenom besluten noga åt alla håll.
Lycka till //Johan
 
Visst är det så att någon/några tjänar väldigt bra på husbygget.

Vad vi skulle bygga var ett vinklat 1/2-plans trivselhus med 1 takkupa på 210m2 varvid halva övervåningen skulle vara oinredd, ett 2-bils garage skulle också ingå.
I tillvalet så ingick nästan ingenting förutom kamin 40' + bergvärme 82' (specialpris), allt var trivselhus std.

Jag kollade för skojs skull på vad ett 190m2 älvsbyhus skulle kosta om man då plockade på takkupa kakel/klinker/ekparket mm dvs allt lull-lull som bara kunde tänkas.
Prisskillnaden skulle då bli ca 900' till älvsbyhus fördel.

Så visst går det att bygga ett annat hus men då inte det som just vi ville ha och som passade tomten.

JNDQGMHPJPEOE4.jpg
 
Vi har en liknande sits. Uppskattningen på kostnad för markarbete var först 100 tkr och sedan 200 tkr. Liggande offert är nu på 550 tkr. Till detta kommer byggande av flera stödmurar etc etc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.