Har bott i samma villa sedan 2002. Huset är ett klassiskt 1,5 plans trähus byggt 1973, före oljekrisen, så ganska stora fönster. Fönster på nedervåningen bytte jag till treglas första året. Det var lite dåligt drevat men ändå med bergull.
På övervåningen har jag dragit mig för att byta pga ganska stora fönsterpartier med integrerad bröstning.
Det har alltid varit mycket kallras från fönster där men har tänkt att det varit naturligt pga tvåglas.
Tog in offert för att limma på tilläggsruta men beslutade att byta fönster helt, även om detta var betydligt dyrare.
79000 kr med montering blev totalpriset för ett fönsterparti med två fönster och ett fönsterparti med ett fönster och balkongdörr. Valde vändbara fönster.
Igår monterades föntren. Det visade sig att det enda som fanns som drevning var lösa bitar av skumgummi, köndes precis som billigaste typen av skumgummimadrass. En del hål där skumgummit inte täckte.
Nu har denna drevning ersatts med polyuretanskum.
Avsevärd skillnad i komfort redan, kan inte märka kallras.
Biltrafiken på gatan har också tystnat..
Borde kanske tagit bort fönsterlisterna själv och drevat om för några år sedan…
Gissar att den nya drevningen ger nästan lika stor besparing som byte från två- till treglas.
Var skumgummi byggstandard 1973 eller har de ”glömt” att dreva när de byggde? Har stött på skumgummi som dammskydd tidigare men inte som enda isolering. Deformerat kex på vit yta, möjligtvis ett turkiskt kex, saknar tydlig form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade det på min kåk från -74 innan jag bytte fönster.
 
  • Gilla
Oldhawk
  • Laddar…
Ja så har jag i mitt hus från 74 också på vissa ställen. Springor under 5mm är inte tätade alls.
 
  • Gilla
Oldhawk
  • Laddar…
Nej, skumgummi var inte standard på 70-talet. Dock användes sällan stenull utan glasull (gul) för drevning pga längre och mindre smulande fibrer. Kanske ”skumgummit” var tänkt att fungera som den lufttäta delen in mot rummet? Eller en ”fiffig” husfabrik som ville ha något allt-i-ett? Aldrig sett det i vilket fall som helst. (Att hemmapulare kan dreva med allt möjligt är en annan femt).
 
  • Gilla
Oldhawk
  • Laddar…
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Nej, skumgummi var inte standard på 70-talet. Dock användes sällan stenull utan glasull (gul) för drevning pga längre och mindre smulande fibrer. Kanske ”skumgummit” var tänkt att fungera som den lufttäta delen in mot rummet? Eller en ”fiffig” husfabrik som ville ha något allt-i-ett? Aldrig sett det i vilket fall som helst. (Att hemmapulare kan dreva med allt möjligt är en annan femt).
Det var nog glasull som drev på nedervåningen, när jag tänker efter
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.