I stället för att kolla att allt är av när ni åker hemifrån så måste ni ju kolla det när ni kommer tillbaks med en sån här lösning... Fast det kanske ni hade tänkt på. :)
 
Min egna lösning som jag tänkte dra hemma nu är att lägga dom grupper som jag vill stänga av när jag är bort, Typ spis, kaffebryggare mm är en relästyrning av en kontaktor. Relät strys via det kommande larmet. Vilket gör att jag kan lägga in att vissa utgångar skall dra När jag exempelvis larmar på fullt. Sen vill jag ju för min egna säkerhet inte ha ström till varken spis eller kaffebryggare när jag exempelvis sover. Då tänkte jag lägga så att enbart utgångarna som styr detta drar drar/släpper när jag larmar på för Hemmasäkert.

på så sätt slipper jag allt vad PLC och tidur mm är.
 
jakim skrev:
Syftet är dels att minska strömförbrukningen i standby apparater och dels att lugna hundarnas matte ;)

Matten i fråga undrar jämt om hon stängt av spisen, dragit ut strykjärnet och stängt av kaffebryggaren när hon redan har åkt hemifrån, det är väl det som hon vill komma åt genom en gemensam knapp vid ytterdörren. Strykjärnet och kaffebryggaren kan man ju fixa till med en timer på uttaget och spisen blir väl nått nytt med barn/hund lås inbyggd men försäljare av hus plc:er framhåller ju i sin marknadsföring det fina med att stänga av allt med en knapp vid ytterdörren så jag tänkte man kunde göra samma grej mycket billigare utan nån dyr plc.

Och få en glad matte.
bara inte matte börjar undra sen hon åkt hemifrån om hon slog av brytaren vid dörren....;)
 
pellefant skrev:
bara inte matte börjar undra sen hon åkt hemifrån om hon slog av brytaren vid dörren....;)
Här kanske är den mest viktiga kommenaren i denna tråden!

Jag har också en fru som alltid undrar om hon har stängt av strykjärn, spis, locktång etc.

Efter att jag fixade till så hon kunde stänga av allt på en gång med en knapp så undrar hon givetvis om hon stängde av med den nya knappen.

Nej, innan du lägger ner en massa pengar på att styra med en knapp så tänk till och diskutera hemma vad det ni igentligen behöver göra.......
 
Jamen altså... Jag undrade lite om tips hur man enklast/billigast kan stänga av strömmen och inte om hur jag ska övertyga frun att hon inte behöver göra det....

MEN jag förstår era kommentarer men det är inte vad jag söker.

En grej vore kanske en GSM styrd brytare som man messar till för att stänga av en ev glömd brytare. Fast det vet jag inte om det finns nån billig... ;)
 
frohike skrev:
jakim: De finns.. GSM-sändare för larmcentraler. Finns ett antal modeller att välja på. Min favorit är BGSM-I
[länk]
Kostar runt 2000 kr.. Programeras busenkelt via ett grafiskt gränsnitt i windows. Man kopplar in sig med en vanlig nollmodemskabel.
Jo, 2000kr är nog billigare än ett helt styrsystem :) Jag ska kolla upp den. Har den flera kanaler så kunde man ju sätta på bastun ochså när man närmar sig hemmet efter skidturen på vintern :)
 
Jag kollade upp GSM sändaren och den verkar ju kul :)

Vet du Frohike, hur den funkar, hur sätter man en utgång? Messar man DO2=0 t.ex eller bara DO2? (Kan man i mistag sätta en utgång till i stället för från som man tänkte)
 
För min del tycker jag att den enklase och billigaste lösningen är att ha separata grupper för alla lamputtag rspektive alla väggutag
Huvudcentralen innehåller grupper för vägguttag kyl etc, samt matningsgrupp för undercentral.
Undercentralen innehåller i sin tur alla belysningsgrupper. samt spis och tvättmaskin etc.

för att klara video osv kan man på valda platser eller överallt använda sig av uttag med separerade brunnar där den ena uttagsbrunnen matas som lamputtag (för lampor har man ju lite varstans, liksom datorer och annan stand-by-utrustning), och den andra brunnen matas som eluttag (där man kan koppla videoklockor och vinkylare och ledljus eller vad man nu vill ha permanent ström på)

Sedan kan man ju med ett enkelt handgrepp på undercentralens huvudbrytare (som monteras vid ytterdörren) slå av alla lampgrupper och därmed veta att alla tak coh golvlampor, strykjärn och datorer är avstängda när man går hemmifrån, och ingen stand-by går till små relän, spolar, trådlösa mottagare eller brummande elektromekanik.

/mm
 
jakim: Nu minns inte jag exakt.. Får kolla i programet, som såklart ligger på datorn som även den ligger på jobbet.
Men den klarar mycket och fantasin sätter ju gränserna.
 
Mikael_L
master_mimer skrev:
För min del tycker jag att den enklase och billigaste lösningen är att ha separata grupper för alla lamputtag rspektive alla väggutag
Huvudcentralen innehåller grupper för vägguttag kyl etc, samt matningsgrupp för undercentral.
Undercentralen innehåller i sin tur alla belysningsgrupper. samt spis och tvättmaskin etc.

för att klara video osv kan man på valda platser eller överallt använda sig av uttag med separerade brunnar där den ena uttagsbrunnen matas som lamputtag (för lampor har man ju lite varstans, liksom datorer och annan stand-by-utrustning), och den andra brunnen matas som eluttag (där man kan koppla videoklockor och vinkylare och ledljus eller vad man nu vill ha permanent ström på)

Sedan kan man ju med ett enkelt handgrepp på undercentralens huvudbrytare (som monteras vid ytterdörren) slå av alla lampgrupper och därmed veta att alla tak coh golvlampor, strykjärn och datorer är avstängda när man går hemmifrån, och ingen stand-by går till små relän, spolar, trådlösa mottagare eller brummande elektromekanik.

/mm
Men detta fungerar ju inte, då kommer du att mata uttagen med brunntändning från två olika grupper, genomgående.
Farligt !!!, när man tror att man brutit strömmen med rätt säkring ligger den ändå kvar i den andra brunnen.
 
Mikael_L skrev:
Men detta fungerar ju inte, då kommer du att mata uttagen med brunntändning från två olika grupper, genomgående.
Farligt !!!, när man tror att man brutit strömmen med rätt säkring ligger den ändå kvar i den andra brunnen.
Håller fullständigt med, låter rörigt! Och hur ska du lära frugan vilken av brunnarna hon ska sätta i kontakten i?
Man kan göra mycket, men tror det bästa är att dra ur sladden. Det kommer alltid bli någon brytare ni undrar om ni bröt, alt. undrar ni om sms:et till spismatningen verkligen gick fram, en smula ironi där...
 
Nej det är klart att flregruppsmatning till ett ettag kan ses som en risk.
den risken gäller ju inte taklampsuttagen, bara vägguttagen.
Men en fördel är ju att man kan i alla fall säkra taklampsgrupperna med 6A (annars brukar dom ju vara översäkrade).
Man kan ju för att vara riktigt säker säta två uttag brevid varandra i stället för att ha separat matade brunnar också.

Nåja, jag tror på märkening av uttag, märkning av grupper, och statistik. Fför många spanjorer fungerar det utmärkt att ha en "huvudlampknapp" i entren på arkitektritade hus. (eller är det kankse mer rätt att säga turister som bygger hus i spanien)
Där är det iofs inte alltid så noga. man har till exempel TT-system, men dom lokala jordpunkterna kan vara i torr sand och tämligen värdelösa.
Men jordfelsbrytare var ett måste där många år innan elsäkerhetsverket insåg att dom är bra komplement till PE.

När jag bygger hus kommer jag ha en huvudlampknapp.
 
Master mimer skriver "Nej det är klart att flregruppsmatning till ett ettag kan ses som en risk.
den risken gäller ju inte taklampsuttagen, bara vägguttagen."


Till taklampsuttagen får man heller inte ansluta olika säkringsgrupper, jag hoppas att det är din okunnighet som fick dig att skriva så. Lamputag får ha 2 olika tändningar men får bara matas från en säkring.

Prototypen
 
Mikael_L
Jag tycker att två st vägguttag bredvid varandra men med olika matning inte heller känns klockrent. Kanske inte fel enligt någon regel, men ändock högre olycksrisk pga att många skulle nog tro att båda har blivit spänningslösa när man brutit säkringen och det därmed slocknat i det ena.

Nä, det enda klockrena som jag ser det måste bli med 1 st kontaktor per grupp som matar uttagen med brunnständning alternativt dubbla uttag. Detta betyder nu inte en kontaktor per säkring, men lite väl många kontaktorer iaf.

Antagligen har jag en övernitisk syn på detta, det kanske inte alls är såå fel med två uttag bredvid varandra med varsin matning...

edit: Överförsiktig var nog ordet jag borde skrivit istället för övernitisk ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.