2021 förbrukade vi 27200 kWh fjärrvärme.
Snittet för -19, -20, -21 är 27300 kWh.

I augusti -22 satte vi in en LLVP och totalt för -22 förbrukade vi 18 800 kWh. Alltså 8400 kWh mindre än föregående år och 8500 kWh mindre än snittet de tre föregående åren. Ca 30% mindre.

Samtidigt gick elförbrukningen upp 1227 kWh eller inte fullt 13%.

Vi sparade alltså 17% energiförbrukning på 5 månader. Den satt inte inne hela augusti.

Vi har ett bundet elavtal så vi betalar typ samma för 1 kWh fjärrvärme som 1 kWh el.

Jag satte in LLVP främst för att kunna köra kyla på sommaren men den har fått gå i vinter bara för att testa vad den gjorde för skillnad och den blev ju påtaglig.

Som många andra har jag inte grubblat på energiförbrukning före elpriset sköt i höjden men fjärrvärme är (då elpriset är normalt) verkligen inte det mest kostnadseffektiva sättet att värma ett hus.

Funderar på att sätta in en till då vi har ett sutteränghus och LLVP bara värmer övre våningen.
 
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
T trasker skrev:
2021 förbrukade vi 27200 kWh fjärrvärme.
Snittet för -19, -20, -21 är 27300 kWh.

I augusti -22 satte vi in en LLVP och totalt för -22 förbrukade vi 18 800 kWh. Alltså 8400 kWh mindre än föregående år och 8500 kWh mindre än snittet de tre föregående åren. Ca 30% mindre.

Samtidigt gick elförbrukningen upp 1227 kWh eller inte fullt 13%.

Vi sparade alltså 17% energiförbrukning på 5 månader. Den satt inte inne hela augusti.

Vi har ett bundet elavtal så vi betalar typ samma för 1 kWh fjärrvärme som 1 kWh el.

Jag satte in LLVP främst för att kunna köra kyla på sommaren men den har fått gå i vinter bara för att testa vad den gjorde för skillnad och den blev ju påtaglig.

Som många andra har jag inte grubblat på energiförbrukning före elpriset sköt i höjden men fjärrvärme är (då elpriset är normalt) verkligen inte det mest kostnadseffektiva sättet att värma ett hus.

Funderar på att sätta in en till då vi har ett sutteränghus och LLVP bara värmer övre våningen.
Förra ägarna drog elslingor i hela husets nedervåning och båda badrummen. Vi gick ner från 2700 till 820 i november och 4000 till 1500. 70% resp 62% minskning.

Att ha elslingor konstant igång i badrummen drog 10kwh/dygn vardera.

Allt vi gjorde var att köpa den mest effektiva/dyrate LVP vi hittade som klarar 200m2 och stänga av golvvärmen överallt.
Ändå blev räkningen på 8200 inkl allt :(
 
Z Zlatje skrev:
Förra ägarna drog elslingor i hela husets nedervåning och båda badrummen. Vi gick ner från 2700 till 820 i november och 4000 till 1500. 70% resp 62% minskning.

Att ha elslingor konstant igång i badrummen drog 10kwh/dygn vardera.

Allt vi gjorde var att köpa den mest effektiva/dyrate LVP vi hittade som klarar 200m2 och stänga av golvvärmen överallt.
Ändå blev räkningen på 8200 inkl allt :(
Det är helt sjukt och jag lider verkligen med de som får dessa bisarra elfakturor nu. I en lokal Facebookgrupp våndas alla över elräkningen för december och många ligger upp mot 12000-15000 kr.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T trasker skrev:
Det är helt sjukt och jag lider verkligen med de som får dessa bisarra elfakturor nu. I en lokal Facebookgrupp våndas alla över elräkningen för december och många ligger upp mot 12000-15000 kr.
Ska enligt beräkningarna få tillbaka 19.600kr ena vevan sen la dom till nov/dec men dom lär dröja ännu mer. Nu får vi klara vintern med egna pengar, som de sa att vi inte skulle behöva (ingen politisk debatt).

Finland sänkte momsen till 10%. Något sånt kanske vi borde sätta in då staten drar in som fan på sin 25% moms.
 
Vi har fjärrvärme och LLVP i likhet med OP, och vi har haft bundet elpris ca 40 öre /kWh tills avtalet gick ut i april 2022. Konstaterade samma som OP under väldigt många år, mycket mer värme per kWh i LLVP gjorde att vi körde denna under uppvärmningssäsongerna, kyla på sommaren alltid. Fjärrvärmen användes som stöd i källare och övervåning i rum där LLVP inte kunde bidra tillräckligt.

Men nu med elpriser på 2 - 3 kronor och mer, plus överföringsavfifter, så blev det betydligt lönsammare att stänga av LLVP för värme, kör med fjärrvärmen helt och hållet. Visst, det går åt betydligt fler kWh för uppvärmning på så vis - trots sänkt innetemp från tidigare 23 grader överallt till 19-20 grader - men det är oviktigt eftersom fjv har ett fast och i detta läge ganska lågt pris, ca 68 öre /kWh.

Skulle man orka optimera riktigt ordentligt så beror det på vad det är för utetemp och därmed COP man får ut i varje läge, vs aktuellt elpris inkl överföring. Men det finns gränser för vad man pallar att styra manuellt, därför är LLVP numera avstängd för all uppvärmning, Kyla på sommaren kommer vi fortsatt att köra, det är värt väldigt mycket mer än den lilla el som går åt till det.
___
Ps. Det ligger en solcellsinstallation i ”pipen” under våren, med detta kommer timprisdebitering vilket vi inte har nu utan bara rörligt månadsmedel. Kan innebära att det kan löna sig att sätta en styrning till LLVP att dra igång automatiskt i perioder av lågt elpris kalibrerat på utetemp och väntat COP, under uppvärmningssäsonger. Sommartid kan kylning ske mestadels med egenproducerad el så blir inget som belastar energikalkyler längre.
 
Redigerat:
Det enda rätta är väl att sätta mycket högre vinst/marginalskatt på elproducenterna, det är ju inte direkt dyrare att producera el så med dessa priser är de ju vinnarna.
Själv fick vi nästan på kronan 13.000kr i räkning för Dec. Då har vi en LLVP som jobbar på men i övrigt är det direktverkande el som uppvärmning, suterräng med stomme från ca 1954 a 216kvm.
 
T TypRätt skrev:
Det enda rätta är väl att sätta mycket högre vinst/marginalskatt på elproducenterna, det är ju inte direkt dyrare att producera el så med dessa priser är de ju vinnarna.
Själv fick vi nästan på kronan 13.000kr i räkning för Dec. Då har vi en LLVP som jobbar på men i övrigt är det direktverkande el som uppvärmning, suterräng med stomme från ca 1954 a 216kvm.
13.000 låter väldigt dyrt, antar SE4. Kanske att denna LLVP bara når en bråkdel av volymerna som behöver värmas upp? En lösning kan vara att fixa ytterligare LLVP.
___
Efter vad bekanta, släktingar rapporterar för decemberräkning med kåkar i motsv strl och enbart el som uppvärmning (via LLVP) i SE4 så är kring 5-6000 kr mer rimligt,
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
13.000 låter väldigt dyrt, antar SE4. Kanske att denna LLVP bara når en bråkdel av volymerna som behöver värmas upp? En lösning kan vara att fixa ytterligare LLVP.
___
Efter vad bekanta, släktingar rapporterar för decemberräkning med kåkar i motsv strl och enbart el som uppvärmning (via LLVP) i SE4 så är kring 5-6000 kr mer rimligt,
Nej är i SE3, pratade med några vänner igår (samma område) som har ett mindre hus som är byggt 84 och de hade en räkning på 14.500:- Så tror vi lokalt haft extra dyr el eller uppenbarligen slösat väldigt med den. Det underliga för dem var att deras förbrukning för Dec var dubbel mot Nov vilket känns konstigt, man kan ju undra om grannen kopplat på hönshuset.
I mitt fall är det nog så att dålig isolering, samt allmänt hög temp (23grader uppe och nere) är en stor anledning. Såg nu även igår att golvvärmen i badrummet på nedervåningen (tror någon går in i det ca 1 gång var annan månad) hade resettats, kanske när jag slog av elen någon gång så den stod på 22grader samt att handdukstorken också var på läge 2/3. Känns lite ruttet efter som isoleringen under golvet är rätt undermålig, på några mindre delar av golvet är det nog bara 10cm eps-betong sedan berg/sten. Den golvvärmen drog själv 392kWh under förra året, och skulle tro att merparten var under de kallare månaderna.
 
T TypRätt skrev:
Nej är i SE3, pratade med några vänner igår (samma område) som har ett mindre hus som är byggt 84 och de hade en räkning på 14.500:- Så tror vi lokalt haft extra dyr el eller uppenbarligen slösat väldigt med den. Det underliga för dem var att deras förbrukning för Dec var dubbel mot Nov vilket känns konstigt, man kan ju undra om grannen kopplat på hönshuset.
I mitt fall är det nog så att dålig isolering, samt allmänt hög temp (23grader uppe och nere) är en stor anledning. Såg nu även igår att golvvärmen i badrummet på nedervåningen (tror någon går in i det ca 1 gång var annan månad) hade resettats, kanske när jag slog av elen någon gång så den stod på 22grader samt att handdukstorken också var på läge 2/3. Känns lite ruttet efter som isoleringen under golvet är rätt undermålig, på några mindre delar av golvet är det nog bara 10cm eps-betong sedan berg/sten. Den golvvärmen drog själv 392kWh under förra året, och skulle tro att merparten var under de kallare månaderna.
Dubbla stämmer rätt bra
Skulle gissa på att det är köld spikarna, en dag 100kwh/dag för att få upp värmen sen nästa dag 70-50 har 4 liknande i dec.
Nov var stabil fin kurva i uppgång bara. (kan inte se temperaturerna dock men minns ut o skrapa bilen -6 en daga -16 nästa)

Har ett taskigt isolerat hus men 60 talare i östergötland. luftvatten & luftluft 80kvm + källare 80 något sånt.

1 184 kWh
November 2022
2 141 kWh
December 2022
Så dubbla verkar stämma

(inflytts år med 1960-1980? tals markvärme)
2 759 kWh
November 2021
3 954 kWh
December 2021
 
Attitudeswe
COP 6.0 är för bra. Du har nog omedvetet duschat kortare och sänkt inne temp också?
 
Hur effektiv den är beror väldigt mycket på hur den används. Vi har LLVP och direktel. LLVP går på full fläkt och körs som ensam uppvärmning.

”Praktiskt” COP i våran IVT Nordic (gammal) är extremt beroende på ”arbetspunkt”. Låt oss anta 0grader utomhus temperatur och jag ställer den på 23grader för att hålla 20 grader inomhus. Då ligger den på ca 1100W effekt.

Om jag ställer ner den på 22grader så får jag 19.6grader och den drar 680W. Men är jag riktigt snål o ställer den på 21grader så drar den 480W och jag får 19.2grader.

Vi har ett rum som inte värmen kommer åt. Vi hade besök under julhelgen så elementet slogs på. Bara att värma det rummet drog 15kwh per dygn på direktel när det stabiliserat sig. Dvs lika mycket som LLVP drog för att värma resten av huset.

Även om våran IVT är typ 15-16år gammal så verkar den i jämförelse med likadana hus med bara direktel ligga på mer än 3-3.5ggr energivinst över hela året.
 
M micke-71 skrev:
Hur effektiv den är beror väldigt mycket på hur den används. Vi har LLVP och direktel. LLVP går på full fläkt och körs som ensam uppvärmning.

”Praktiskt” COP i våran IVT Nordic (gammal) är extremt beroende på ”arbetspunkt”. Låt oss anta 0grader utomhus temperatur och jag ställer den på 23grader för att hålla 20 grader inomhus. Då ligger den på ca 1100W effekt.

Om jag ställer ner den på 22grader så får jag 19.6grader och den drar 680W. Men är jag riktigt snål o ställer den på 21grader så drar den 480W och jag får 19.2grader.

Vi har ett rum som inte värmen kommer åt. Vi hade besök under julhelgen så elementet slogs på. Bara att värma det rummet drog 15kwh per dygn på direktel när det stabiliserat sig. Dvs lika mycket som LLVP drog för att värma resten av huset.

Även om våran IVT är typ 15-16år gammal så verkar den i jämförelse med likadana hus med bara direktel ligga på mer än 3-3.5ggr energivinst över hela året.
Intressanta uppgifter!

Utomhustemperaturen för dina tester borde ha skiljt sig en del eller?

Körde du högsta fläkthastighet utan annan tillskottsvärme vid samtliga tester?
 
Det är på full fläkthastighet och vid relativt samma utomhustemperatur och inget tillskott.

Jag har också sett resultat med laborerande av fläkthastighet och temperaturinställning för att hålla en viss inomhustemperatur. Det var flera år sedan men det gjorde också stor skillnad.

Tydligt är att COP är väldigt beroende på hur varm gas som skickar ut igen och vid vilken belastning kompressorn går med. Min verkar gå som bäst vid 30-50% belastning på kompressorn.

Generellt så ska man dra ut så mycket värme som möjligt o hålla gastemperaturen låg. Dvs full fläkt. Det är bättre med 100m3 luft på 30grader än 50m3 på 40grader.

Det är ju som o titta på en luftvatten pump. Den kan ju ha ett högt COP vid 35grader vattentemp och relativt dåligt vid 45

Nu bör väl nyare pumpar vara lite bättre och kanske arbetar lite bättre över ett större område. Men det anmärkningsvärda är att mindre än 1grad inomhustemperatur 20-19 gör en så jäkla stor skillnad.

Det finns ett stort men i det hela som förminskar skillnaden något. Övervåningen ökar mera. Har vi 19grader nere så är det 19-20 på övervåningen. Har vi 20 så blir det typ 22 grader på övervåningen.

19grader är ju nedre smärtgränsen för oss o vi försöker sikta på 19.5.
 
  • Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
M micke-71 skrev:
Det är på full fläkthastighet och vid relativt samma utomhustemperatur och inget tillskott.

Jag har också sett resultat med laborerande av fläkthastighet och temperaturinställning för att hålla en viss inomhustemperatur. Det var flera år sedan men det gjorde också stor skillnad.

Tydligt är att COP är väldigt beroende på hur varm gas som skickar ut igen och vid vilken belastning kompressorn går med. Min verkar gå som bäst vid 30-50% belastning på kompressorn.

Generellt så ska man dra ut så mycket värme som möjligt o hålla gastemperaturen låg. Dvs full fläkt. Det är bättre med 100m3 luft på 30grader än 50m3 på 40grader.

Det är ju som o titta på en luftvatten pump. Den kan ju ha ett högt COP vid 35grader vattentemp och relativt dåligt vid 45

Nu bör väl nyare pumpar vara lite bättre och kanske arbetar lite bättre över ett större område. Men det anmärkningsvärda är att mindre än 1grad inomhustemperatur 20-19 gör en så jäkla stor skillnad.

Det finns ett stort men i det hela som förminskar skillnaden något. Övervåningen ökar mera. Har vi 19grader nere så är det 19-20 på övervåningen. Har vi 20 så blir det typ 22 grader på övervåningen.

19grader är ju nedre smärtgränsen för oss o vi försöker sikta på 19.5.
FAN tänkte inte på den biten,väldigt stort tack :) .
Tänkte framlednings temperaturen som den släpper till elementen från inner delen, att det är själva pump till inre delen.
Kan köra mitt L/V systemet (element+varmvatten) och reserv luft/luft högre (bara övre levnads rum).
ev hitta ett effektivt mellan ting mellan deras effekter.
Kollade min l/v pump från -22 januari jo fan
Utomhustemp. / Framledningstemp. Avgiven effekt / tillförd eleffekt / COP (kW/kW/-)
2 / 35 °C kW 3,67 / 0,85 / 4,33
2 / 45 °C kW 3,46 / 1,02 / 3,40
7 / 35 °C kW 3,67 / 0,70 / 5,21
7 / 45 °C kW 3,35 / 0,85 / 3,91
Sen någon medelvärde över ett år typ= SCOP enligt EN 14825:
Nominell värmeeffekt (Pdesignh) medelklimat 35 °C / 55 °C (Europa) kW 6,80 / 7,60
Nominell värmeeffekt (Pdesignh) kallt klimat 35 °C / 55 °C kW 8,40 / 8,40
Så 6 i cop ett varm år är inget omöjligt...kanske hade det men huset läcker massa.
 
Om du behöver 4kw för att värma upp huset och du har ett lågtemperatur system med 35grader o har typ COP 4 så behöver du peta in 1kw. Men om du måste ha 45grader o COP 3 så blir det 1.33kw. Och ännu sämre om du måste upp till 55grader.

Det blir lite samma grej. Låt oss anta att huset håller 22 grader med 55grader i elementen och 19grader med 35grader. Dels så kommer förlusterna öka med värmestrålningen från elementen som värmer upp ytterväggen onödigt mycket, COP mellan 55 o 35grader är ju nästan 4 eller 2.

Så järmförelsen med att direktel sparar typ 10% för 1grad eller vad dom nu säger gäller inte värmepump. Det kan göra 20-25% lätt per grad om det påverkar gastemperaturen. Och ännu värre ändå om elpatronen måste skjuta till effekt när COP minskar och behovet ökar.
 
  • Gilla
  • Älska
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.