Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mycket pengar för att spara lite, 20 års avbet. eller vad?
Håller delvis med fast jag själv har vattenmantlad kamin, enda gången det känns som lönsamt är vid nyinstallation av kamin och om tanken nästan är gratis/VVS gör man själv.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Mmm, det är en sak om man inte har tex bergvärme och stort hus att värma, då kan man säkert spara en hel del.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mmm, det är en sak om man inte har tex bergvärme och stort hus att värma, då kan man säkert spara en hel del.
Fast ändå inte med vattenmantlad kamin, skräpet i vårat stora rum som blir av vedhantering är inte att leka med.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vår årsförbrukning av el är ca 25000 kWh per år, av dessa tror jag att ca 10.000 går till värme och varmvatten i huset. Bara nät och skatt är 0,7 kr/kWh och elpriset hamnar säkert på minst 1,5 kr/kWh i genomsnitt. Detta ger en årskostnad på 22000 kr. Så det är inga 20 år på att räkna hem en anläggning.
Däremot så känns 10 kW varav 4 går till rummet inte tillräckligt. Min gamla kökspann låg på 18 kW.
Man kanske ska skrota tanken på kamin och satsa på en ny kökspanna istället. Warmsler har på 22 kw och med två 300 liters tankar känns det mer ok.
 
Jag skulle inte köpt en vattenmantlad kamin som ger 40% till rummet på pappret. Det innebär säkert 50-60% i verkligheten. Det kommer bli en katastrof i ett så litet rum. Jag har själv haft en 22 kw som på pappret gav 4-5 kw till rummet i ett lika stort rum, det blev varmt...
Dessutom vedhantering i ett vardagsrum är inte roligt
Jag skulle satsat på en kökspanna på över 12 kw där 70-80% går til vattnet.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Vår årsförbrukning av el är ca 25000 kWh per år, av dessa tror jag att ca 10.000 går till värme och varmvatten i huset. Bara nät och skatt är 0,7 kr/kWh och elpriset hamnar säkert på minst 1,5 kr/kWh i genomsnitt. Detta ger en årskostnad på 22000 kr. Så det är inga 20 år på att räkna hem en anläggning.
Däremot så känns 10 kW varav 4 går till rummet inte tillräckligt. Min gamla kökspann låg på 18 kW.
Man kanske ska skrota tanken på kamin och satsa på en ny kökspanna istället. Warmsler har på 22 kw och med två 300 liters tankar känns det mer ok.
25.000 med bergvärme? Har du isolering i huset? Hur värma den andra byggnaden ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
25.000 med bergvärme? Har du isolering i huset? Hur värma den andra byggnaden ?
Han skriver ju 10 000 kWh för uppvärmning/varmvatten
 
M Mr J skrev:
Han skriver ju 10 000 kWh för uppvärmning/varmvatten
Totalt 25.000 kWh i ett hus med bergvärme är myyyycket! Ölbryggeri ? Sprit? Flera avfuktare?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Totalt 25.000 kWh i ett hus med bergvärme är myyyycket! Ölbryggeri ? Sprit? Flera avfuktare?
Precis, övrig förbrukning kan va vad som helst.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Totalt 25.000 kWh i ett hus med bergvärme är myyyycket! Ölbryggeri ? Sprit? Flera avfuktare?
Apparaten drar en del (får väl köpa smuggel om elpriserna håller i sig), gräsodlingarna behöver ju också sin beskärda del. :rofl:

Skämt åtsido, har ett par ekonomibyggnader som står på elgrundvärme, frostvakten i växthuset snurrar också en del vår och höst, (nackdelen med zon 5 och frostrisk i maj/juni).
Huset är ju gammalt och köra lågtemp i ett system för högtemp bidrar väl inte till effektiviteten.
Frugan kommer köra igång sin Keramikverksamhet framöver med en ugn som drar multum och själv så använder jag en och annnan maskin som drar några watt på fritiden. Framöver kommer också två ungar växa upp och duscha ohemult. Så att skära ner på uppvärmingskostnaderna hade varit nice.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Apparaten drar en del (får väl köpa smuggel om elpriserna håller i sig), gräsodlingarna behöver ju också sin beskärda del. :rofl:

Skämt åtsido, har ett par ekonomibyggnader som står på elgrundvärme, frostvakten i växthuset snurrar också en del vår och höst, (nackdelen med zon 5 och frostrisk i maj/juni).
Huset är ju gammalt och köra lågtemp i ett system för högtemp bidrar väl inte till effektiviteten.
Frugan kommer köra igång sin Keramikverksamhet framöver med en ugn som drar multum och själv så använder jag en och annnan maskin som drar några watt på fritiden. Framöver kommer också två ungar växa upp och duscha ohemult. Så att skära ner på uppvärmingskostnaderna hade varit nice.
Jag förstår , men du har alltså 10.000kWh du kan påverka/försöka dra ner på då det gäller värme/vatten? Dessa kan du inte minska jättemycket pga eldning med vattenmantlad kamin och därför är jag skeptisk till så stora investeringar. Gör jag rätt analys ?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag förstår , men du har alltså 10.000kWh du kan påverka/försöka dra ner på då det gäller värme/vatten? Dessa kan du inte minska jättemycket pga eldning med vattenmantlad kamin och därför är jag skeptisk till så stora investeringar. Gör jag rätt analys ?
Jag kan inte säga att du gör fel analys, det är ju olika faktorer som spelar in om detta betalar sig eller inte beroende på hur man investerar.

Jag kan ju ärligt säga att när jag beställde min kamin trodde jag att jag skulle spara in många kWh, men efter att ha dragit ner temperaturen och vant oss vid att elda med den kaminen vi har i dagsläget finns det betydligt färre kWh att spara in på, för ett år sedan brydde man sig helt enkelt inte på samma sätt.

Jag är dock fortfarande positivt inställt till kaminen jag ska ha i bruk tills nästa vinter, jag ser fördelar med att kunna förflytta värmen på ett väldigt effektivt sätt till övervåningen och få jämnare värme i hela huset. Jag ser också att jag i princip kan stänga av värmepumpen (luft/vatten) så länge det inte blir riktigt kallt eller om vi ska åka iväg över en helg tex.

Kostnaden för ved är ju samma oavsett om man har vattenmantlad eller vanlig kamin, men beroende på elpriserna framöver tänker jag mig att jag räknar hem min investering på 3-4 år om jag har ett snittpris på 3:- kwh under denna period (jag har i dagsläget fri tillgång till ved och eldar typ Sep-Mars, kommer också göra installationen själv)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag känner att effekten på kaminen är för dålig för att man ska vinna något på det och det lutar mer åt att byta min gamla kökspanna mot en nyare. Blir lite mer meck med att hitta en rökkanal bara. Styrsystem för värmen har jag redan genom värmepumpen men jag tror jag behöver komplettera med blandningsventil, styrbox och en cirkulationspump.
Allt som allt behöver jag då en ny panna, acktank och laddomat. Borde bli billigare än offerten.
Räknar med att räkna hem allt på 6-10 år i alla fall om det håller i sig med elpriserna.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.