Ska gjuta en platta (eller egentligen ett valv, bjälklag för entrévåningen) till våren och behöver tips på lösningar för badrummet.
Det blir vattenburen golvvärme i hela huset, i alla rum utom badrummet blir det 30 mm xps med infrästa spår för slangar + golv (ca. 15 mm).

Hur ska jag göra med badrummet, ca 4 kvm kakel+klinker och duschhörna. Vill ha fall till golvbrunnen.

Ska jag gjuta in golvvärmeslangen i betongen och sen flytspackla fallet ca. 30 mm för att komma i samma höjd som övriga golv

Eller behöver jag göra ursparning i betongen några cm sen flytspackla ca. 50 mm med golvvärmeslang i spacklet?

Eller annan lösning?
 
Krilleman
Flytspackla är dyrt.
Gjut in alla golvvärmeslingor i betongen.

Utför grundfallet i betongen för badrummet och endast flytspackla det nödvändiga.

Frågor på det?
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Gör man fallet i betongen så hamnar badrumsgolvet ca 30 mm lägre än övriga golv, det vill man inte
 
Krilleman
A ankan907 skrev:
Gör man fallet i betongen så hamnar badrumsgolvet ca 30 mm lägre än övriga golv, det vill man inte
Fast det beror ju på hur mycket du har tänkt flytspackla.
Det är billigare att använda betong, en enkel grundregel.

Jag har varit på massor med byggen det har fungerat bra på. Gör själva grunden i fallet med betong, flytspackla det sista.

Varför skulle det göra 30mm skillnad i slutändan som du beskriver? :thinking:
 
Redigerat:
Krilleman
Eftersom att i övriga rum lägger man golvvärmen ovanpå 30 mm xps och ovanpå det kommer golvet, därmed höjdskillnad till badrum.
Gör jag då fall i betongen i badrummet så bör jag flytspackla hela badrummet 30 mm. Görs inget fall i betongen så kan man flytspackla fallet och då går det mindre spackel.

Eller menar du att man ska gjuta betongen i lokalt i badrummet 30 mm högre för att sedan göra fall i betongen?
 
Gjuta plattan lika, gå ner i tjocklek till 16mm skivor i badrummet. Flytspackel ovanpå denna.
Klart!
 
T
Nej, sätt formvirke runt badrummet och gjut 20-30 lägre där än övrigt golv och seda flyter man fallet så hamnar man i slutändan på samma nivå som övrigt golv.
 
S skyisthelimit skrev:
Gjuta plattan lika, gå ner i tjocklek till 16mm skivor i badrummet. Flytspackel ovanpå denna.
Klart!
Låter som en vettig lösning, vad är min tjocklek på flytspacklet när det ligger golvvärmeslang i det?

T tank77 skrev:
Nej, sätt formvirke runt badrummet och gjut 20-30 lägre där än övrigt golv och seda flyter man fallet så hamnar man i slutändan på samma nivå som övrigt golv.
Tänker du att man lägger 30 mm eps på det sen flytspacklar 20-30 mm för att komma i nivå med övriga golv?
 
A ankan907 skrev:
Låter som en vettig lösning, vad är min tjocklek på flytspacklet när det ligger golvvärmeslang i det?
QUOTE]

Slangen ligger i den spårade cellplasten, flytspackel ovanpå I lagom höjd för att få fall samt så det blir samma höjd på golvet som övriga.
Läs instruktioner från ex lk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.