L lbgu skrev:
Fast ser man till vad man får betala för den nya spisen så lär man aldrig kunna räkna hem det på minskad elräkning. En spis som fungerar (eller trasig, men förhållandevis enkel att laga) finns det inte många vettiga anledningar att byta mot en ny. Har den hållit över 15 år så har den bevisat att den inte är ett måndagsexemplar åtminstone. Den nya spisen är ju lite av en chansning när det gäller kvalite.
Jag skulle aldrig byta bort en induktionsspis mot en med äldre teknik. Vinsten med att ha snabb uppvärmning är värd vartenda öre.

Jag är den förste att försöka laga trasiga saker. Min poäng är bara att viss teknologi faktiskt blir gammal och utdaterad.
 
  • Gilla
EttAnvändarnamn
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min poäng är bara att viss teknologi faktiskt blir gammal och utdaterad.
Med dagens alla problem med el så kanske en gasspis är det bästa alternativet. En gasolflaska typ P11 lär funka rätt bra om man inte redan har gas i huset. En 'gammal' teknologi som kanske får en renässans ;)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
A
W WäschötaMange skrev:
Hej!

ja, som rubriken säger: Går det att laga spisen?

Under matlagningen igår slutade ett av vreden att fungera. Naturligtvis till den platta som är snabbast och används absolut mest.
Det som hänt är att när jag skulle vrida på plattan upphörde motståndet i vredet. Man kan höra att det knäpper till som när plattan startar men den blir aldrig varm, oavsett hur jag ställer vredet

Spontant känns det som att en potentiometer eller liknande komponent i vredet gett upp, men att resten förmodligen funkar.

Spisen, en fristående Husqvarna/Electrolux med glashäll och traditionella vred, är 15-17 år gammal så det lutar kanske åt en ny spis, men helst vill man ju laga i första hand…


Så min fråga är: går det, och är det värt att anlita någon att laga det här?


Stort tack för alla excellenta svar!
det är bara att byta regulatorn inte byter man väl bil för att bromsbeläggen är slut?
 
electroluxaren skrev:
det är bara att byta regulatorn inte byter man väl bil för att bromsbeläggen är slut?
Jo, om den är gammal och man vill ha en ny...
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, om den är gammal och man vill ha en ny...
Inte undran på att vi har ett välmående sopberg
 
  • Gilla
Henningelvis och 3 till
  • Laddar…
Väldigt många bra synpunkter här, så tackar jättemycket!

Får ta en närmare titt på felet i helgen.
Ser det hyfsat smidigt ut så blir det nog en liten operation. Bäst både för miljö och plånbok tänker jag. I annat fall är det ju en priofråga, det ska ju passa med jobb och övrigt familjeliv också…
 
Köp ett nytt vred bara.
Har lyckats slå sönder vreden på våran spis några gånger så piggen gått av. Men enkelt att byta.
 
T TheGame skrev:
Köp ett nytt vred bara.
Har lyckats slå sönder vreden på våran spis några gånger så piggen gått av. Men enkelt att byta.
Vredet är helt. Det som är trasigt är förmodligen själva regulatorn, så lite mer bök dessvärre.
 
Bytte ett vred på en electroluxspis i somras. Beställde reservdel på electrolux och öppnadd huven och bytte. Gick på en kvart.
 
T TheGame skrev:
Köp ett nytt vred bara.
Har lyckats slå sönder vreden på våran spis några gånger så piggen gått av. Men enkelt att byta.
Läste nog snabbt, trodde att du bara menade plastvredet, men så är det ju inte
Jag ska se om det är en överkomlig arbetsmängd, och bestämmer hur jag gör därifrån ️
 
Är säkert en s.k. energitermostat som sitter där, beställ en ny och byt , men dokumentera allt med foto så inget blir fel. Mycket billigare och bättre än en ny spis. Numera ska det bara kastas och köpas nytt, slit och slängsamhälle, när det går att fixa med lite reservdelar och våga göra något.
 
W WäschötaMange skrev:
Läste nog snabbt, trodde att du bara menade plastvredet, men så är det ju inte
Jag ska se om det är en överkomlig arbetsmängd, och bestämmer hur jag gör därifrån ️
Ja det var nog felaktigt när jag skrev vred.
Men ja det som är bakom själva plastvredet :)
På min spis är det plaspiggar, går av lätt om man är ostadig på hand med en tung gryta och råka stöta mot vredet :D
 
Innan du beställer reservdelar, kontrollera om det är regulatorn eller värmezonen som är trasigt. Båda delarna är lätta att byta, glöm inte kontrollera så att alla jordkablar sitter där dom ska när du lägger på hällen
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Laga spishäll kolla här!
Inlägg#11
[länk]
:surprised: Sjukt imponerad att spisen höll så länge!
Men egentligen är det nog krav som man skulle ställa som konsument…
Blir nästan besviken på mina 15 år i relation till detta :rolleyes:

Tänkte ”dissikera” spisen i helgen och försöka reda ut vad som är fel. Bra tips också från @Bengt Henrik också, så att jag inte missar om det är något mer.
Vore skönt för egot att laga den också :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.