Magnus E K
Men helt utan ventilation på vinden, dör inte de stackars mössen av syrebrist då?
 
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Är det något som ändrats i huset den senaste tiden? Jag tippar ju på att huset inte är nytt. Kan vara installationer eller vanor.
 
A
O [old rusty] skrev:
Vad bra, låt mig då citera från länken.
"Varje hus är unikt och behov för ventilation varierar från vind till vind. Forskning har visat att fuktsituationen inte blir bättre genom att ventilera mer, vilket är den vanliga föreställningen. Att strypa ventilationen skapar också risker med instängd fukt. Rådet som lämnas är ofta att ventilera ”lagom”."
precis, dom säger att det är rådet som lämnas oftast.
men det betyder ju inte att det är korrekta rådet.

läser du forskningen dom hänvisar till från SP så rekommenderar dom ingen ventilation.
 
A Aunty skrev:
precis, dom säger att det är rådet som lämnas oftast.
men det betyder ju inte att det är korrekta rådet.

läser du forskningen dom hänvisar till från SP så rekommenderar dom ingen ventilation.
Länka till det då, för länken du tyckte om dög ju inte.
Jag kan sätta en krona på att dom testat täta välisolerade hus.
Men ingen blir gladare än jag om du visar att jag kan plugga mina ventiler.

Och hur vinden torkar på vintern?
Genom att vinden faktiskt, trots viss ventilation, många dagar är varmare än utomhus. Utomhusluften värms då upp någon grad, plockar med sig lite fukt och åker ut igen.
 
  • Gilla
XMian
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Vad bra, låt mig då citera från länken.
"Varje hus är unikt och behov för ventilation varierar från vind till vind. Forskning har visat att fuktsituationen inte blir bättre genom att ventilera mer, vilket är den vanliga föreställningen. Att strypa ventilationen skapar också risker med instängd fukt. Rådet som lämnas är ofta att ventilera ”lagom”."
Som exempel kan jag ta upp pappas vind.
HELT fri från minsta lilla prick på råsponten.
Byggt 1982 och vinden är extremt ventilerad, helt öppen takfot med myggnät. Det till och med blåser in. 40cm isolering på vinden.

Dock så tror jag att det är lite smått unikt. Men huset har haft FTX ventilation sedan byggåret och ångspärren är sannolikt väldigt väl tätat (där är pappa och jag lika).

Tror definitivt att en mindre ventilerad vind generellt klarar sig bättre än en välventilerad vind.
 
A
O [old rusty] skrev:
Länka till det då, för länken du tyckte om dög ju inte.
Jag kan sätta en krona på att dom testat täta välisolerade hus.
Men ingen blir gladare än jag om du visar att jag kan plugga mina ventiler.

Och hur vinden torkar på vintern?
Genom att vinden faktiskt, trots viss ventilation, många dagar är varmare än utomhus. Utomhusluften värms då upp någon grad, plockar med sig lite fukt och åker ut igen.
ventilerar du vinden så har den samma temperatur som uteluften.
det är till och med så att vinden är kallare än uteluften på grund av nattstrålning vilket skapar stora problem
 
A Aunty skrev:
ventilerar du vinden så har den samma temperatur som uteluften.
det är till och med så att vinden är kallare än uteluften på grund av nattstrålning vilket skapar stora problem
Ventilation är inte antingen eller. Det inser du va?
Det är inte 10cm öppning hela takfoten eller helt stängt som är dom enda alternativen..

Så du har fel om temperaturen (också?)
Jag mäter där uppe och har ganska bra kontroll på vinden. Klara nätter är det kallt, det har du rätt i.
Men oftast något varmare än ute. Speciellt vid sol eller om vi eldar.
 
  • Gilla
Augen81
  • Laddar…
A
O [old rusty] skrev:
Ventilation är inte antingen eller. Det inser du va?
Det är inte 10cm öppning hela takfoten eller helt stängt som är dom enda alternativen..

Så du har fel om temperaturen (också?)
Jag mäter där uppe och har ganska bra kontroll på vinden. Klara nätter är det kallt, det har du rätt i.
Men oftast något varmare än ute. Speciellt vid sol eller om vi eldar.
från boverket:

"Riskerna med kondens orsakad av nattutstrålning uppstår i utrymmen där skikten mot natthimlen är dåligt isolerade och därmed kyls ner. Detta kan inträffa när utstrålningen mot natthimlen är så omfattande att temperaturen på ytorna i utrymmet hamnar under daggpunkten för luften i utrymmet. Denna kondens kan uppkomma i till exempel luftspalter, takkonstruktioner, väggkonstruktioner eller vindsutrymmen. Problemet är beroende av nivån på luftens fuktinnehåll. Fuktinnehållet kommer vanligtvis från fuktig utomhusluft, fuktig inomhusluft eller byggfukt i olika byggnadsdelar.

Faktorer som påverkar sannolikheten för en skada:

  • luftomsättning i ventilerat utrymme
  • temperatur i och på ytorna i ventilerat utrymme
  • temperaturminskning på grund av strålningsutbyte med himlen
  • konstruktionens lutning och de yttre skiktens isoleringsförmåga
  • konstruktionens förmåga att hantera kortvarig uppfuktning
  • ingående byggmaterials fuktnivå när konstruktionen uppfördes."
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
A Aunty skrev:
från boverket:

"Riskerna med kondens orsakad av nattutstrålning uppstår i utrymmen där skikten mot natthimlen är dåligt isolerade och därmed kyls ner. Detta kan inträffa när utstrålningen mot natthimlen är så omfattande att temperaturen på ytorna i utrymmet hamnar under daggpunkten för luften i utrymmet. Denna kondens kan uppkomma i till exempel luftspalter, takkonstruktioner, väggkonstruktioner eller vindsutrymmen. Problemet är beroende av nivån på luftens fuktinnehåll. Fuktinnehållet kommer vanligtvis från fuktig utomhusluft, fuktig inomhusluft eller byggfukt i olika byggnadsdelar.

Faktorer som påverkar sannolikheten för en skada:

  • luftomsättning i ventilerat utrymme
  • temperatur i och på ytorna i ventilerat utrymme
  • temperaturminskning på grund av strålningsutbyte med himlen
  • konstruktionens lutning och de yttre skiktens isoleringsförmåga
  • konstruktionens förmåga att hantera kortvarig uppfuktning
  • ingående byggmaterials fuktnivå när konstruktionen uppfördes."
Och det sa ju ingenting av det du ville bevisa?
Var man är salig i sin egen tro.
Vi kan nog sluta oss till att du är övertygad att all ventilation ska bort, men har svårt att bevisa det.
Och jag är övertygad om att det inte är lämpligt i alla lägen.
 
  • Gilla
Detailer och 1 till
  • Laddar…
A
O [old rusty] skrev:
Och det sa ju ingenting av det du ville bevisa?
Var man är salig i sin egen tro.
Vi kan nog sluta oss till att du är övertygad att all ventilation ska bort, men har svårt att bevisa det.
Och jag är övertygad om att det inte är lämpligt i alla lägen.
japp Sveriges provningsinstitut hade fel i sin forskning
 
A Aunty skrev:
japp Sveriges provningsinstitut hade fel i sin forskning
Länk tack.
 
A
O [old rusty] skrev:
Länk tack.
Ingemar Samuelson, Fuktsäkrare byggnadsdelar, SP AR 1992:17.
Ingemar Samuelson, Fuktbalans i kalla vindsutrymmen, SP Rapport 1995:68.
 
A Aunty skrev:
Ingemar Samuelson, Fuktsäkrare byggnadsdelar, SP AR 1992:17.
Ingemar Samuelson, Fuktbalans i kalla vindsutrymmen, SP Rapport 1995:68.
Har du verkligen läst dom själv?

Citat från 1995:68
http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:961928&dswid=6696

"In well-insulated houses with a ventilated attic"
"One way to lower the RH and thereby decrease the risk of damage by mildew and rot is to decrease the outdoor air ventilation of the attic. This is possible only in cases where the roof has no air leakage from the inside. "
Ge dig nu.... Tom länkarna du gett ger ju mig rätt. :)
 
  • Gilla
Detailer och 5 till
  • Laddar…
Vind, i synnerhet kallvind, är ofta drabbad av för hög relativ fuktighet. Fukt kan komma upp från boendeytorna och även ventileras in på vinden utifrån. Just fukt utifrån är den absolut största källan till de problem med mögel som allt fler villaägare upptäcker. Att det då ska gå att ventilera bort fukten är en kvarhängande skröna som beror på missuppfattningar om hur ventilation fungerar i förhållande till fukt och temperatur.

För att kunna ventilera en vind så den blir torrare krävs värmetillskott på vinden. Nu med mycket isolering och tilläggsisolering så sker inte längre så mycket värmetillskott från boendet upp på vinden. Detsamma gäller när ved- och oljepannor har bytts ut till andra värmekällor som inte håller murstocken varm.

Beakta att vi har ett mycket fuktigt klimat där vintrarna mer är som en förlängd höstperiod. Det är ofta över 90% relativ fuktighet i luften ute. Gränsvärdet för tillväxt av mögel ligger på 75% relativ fuktighet. När denna fuktiga uteluft ventileras in blir kallvinden för fuktig. Material som kan dra åt sig fukt kommer att få för hög fuktkvot. Gränsen för fuktkvotsvärde kontra mögel ligger på 17% fuktkvot.

Anledningen att ventilation i ett varmt utrymme som bostad kan få bort fukt är att värme sänker den relativa fuktigheten i luften. Därmed vandrar fukt ut från fuktigare material vilka hålls torrare. En grads temperaturökning kan sänka den relativa fuktigheten med upp till 6%.

Trots mycket information kvarlever och fortplantas skrönor om hur man får en kallvind att bli torrare genom uteluftsventilation. Detta är egendomligt och lurar en del husägare att förvärra fuktproblemen på sina vindar.

Experimentera gärna men fuktmät kontinuerligt under tiden för de tänkta uttorkande experimenten. Var beredd på att avfuktare kan behövas. Behövs avfuktare s.k. vindsavfuktare/sorptionsavfuktare så finns en del knep att tillgå för att hålla ned driftskostnaderna. Märk väl att det saluförs avfuktare som baseras på ventilation. Dessa är högst osäkra i dagens klimat.

Efter installation av adekvat avfuktare på vinden så stängs uteluftsventilationen. Vinden kommer att vara varmare och torrare än annars. Isoleringen i vindsbjälklaget kommer hålla bättre värmegenomgångsmotstånd när den hålls torrare. Kallras ned mot boendeytorna minskar. Dessa faktorer gör att drftskostnaden för vindsavfuktaren totalekonomiskt sett kan gå på ett ut med de vinster som görs. Allt beror på tjockleken av isolering i vindsbjälklaget.

Ett nytt fenomen har kommit till kännedom. Det är att solpaneler skuggar vindstaket och utestänger avfuktande solvärme. När takkonstruktionen blir svalare så ökar den relativa fuktigheten och fuktkvoten i vindstaket.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Detailer och 8 till
  • Laddar…
A
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Vind, i synnerhet kallvind, är ofta drabbad av för hög relativ fuktighet. Fukt kan komma upp från boendeytorna och även ventileras in på vinden utifrån. Just fukt utifrån är den absolut största källan till de problem med mögel som allt fler villaägare upptäcker. Att det då ska gå att ventilera bort fukten är en kvarhängande skröna som beror på missuppfattningar om hur ventilation fungerar i förhållande till fukt och temperatur.

För att kunna ventilera en vind så den blir torrare krävs värmetillskott på vinden. Nu med mycket isolering och tilläggsisolering så sker inte längre så mycket värmetillskott från boendet upp på vinden. Detsamma gäller när ved- och oljepannor har bytts ut till andra värmekällor som inte håller murstocken varm.

Beakta att vi har ett mycket fuktigt klimat där vintrarna mer är som en förlängd höstperiod. Det är ofta över 90% relativ fuktighet i luften ute. Gränsvärdet för tillväxt av mögel ligger på 75% relativ fuktighet. När denna fuktiga uteluft ventileras in blir kallvinden för fuktig. Material som kan dra åt sig fukt kommer att få för hög fuktkvot. Gränsen för fuktkvotsvärde kontra mögel ligger på 17% fuktkvot.

Anledningen att ventilation i ett varmt utrymme som bostad kan få bort fukt är att värme sänker den relativa fuktigheten i luften. Därmed vandrar fukt ut från fuktigare material vilka hålls torrare. En grads temperaturökning kan sänka den relativa fuktigheten med upp till 6%.

Trots mycket information kvarlever och fortplantas skrönor om hur man får en kallvind att bli torrare genom uteluftsventilation. Detta är egendomligt och lurar en del husägare att förvärra fuktproblemen på sina vindar.

Experimentera gärna men fuktmät kontinuerligt under tiden för de tänkta uttorkande experimenten. Var beredd på att avfuktare kan behövas. Behövs avfuktare s.k. vindsavfuktare/sorptionsavfuktare så finns en del knep att tillgå för att hålla ned driftskostnaderna. Märk väl att det saluförs avfuktare som baseras på ventilation. Dessa är högst osäkra i dagens klimat.

Efter installation av adekvat avfuktare på vinden så stängs uteluftsventilationen. Vinden kommer att vara varmare och torrare än annars. Likadant gäller isoleringen i vindsbjälklaget. Dessa faktorer gör att drftskostnaden för vindsavfuktaren totalekonomiskt sett kan gå på ett ut med de vinster som görs. Allt beror på tjockleken av isolering i vindsbjälklaget.

Ett nytt fenomen har kommit till kännedom. Det är att solpaneler skuggar vindstaket och utestänger avfuktande solvärme. När takkonstruktionen blir svalare så ökar den relativa fuktigheten och fuktkvoten i vindstaket.
detta stämmer ju med vad jag försökt att argumentera för i tråden.

sedan finns det ju ytterligare ett fenomen som är nattutstrålning vilket ytterligare försämrar effekten av uteluftsventilerade vindar.
Då blir vinden (råsponten) kallare än utomhus luften och den fuktiga utomhusluften kommer kondensera mot råsponten.

för att komma i från detta bygger vi många nya hus med en isolerskiva uppe på råsponten.

sedan ska man också ha med sig att ventilation av kallvindar aldrig har haft som funktion att vädra bort fukt utan att kyla av vinden och hindra snösmältning.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.