Snailman
De är ju tänkta att montera utanpå en garderob, så profilerna sticker in en bit på ovansidan och sidorna på garderoben.

Så har börjat med de reglar jag ska ha på sidorna, har sågat ett spår där sidoprofilerna ska kunna sticka in. Håller även en gipsbit som visar hur jag tänkt gå emot profilen med gipsen

En träregel med sågat spår där en svart, L-formad profil passar in bredvid en gipsbit, i förberedelse för montering på en garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden visar vänster stolpe, öppningen blir åt höger

En regel med ett sågat spår där en svart sidoprofil för garderobsdörr som är vriden 90 grader är placerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ligger profilen vriden 90 grader mot hur den ska sitta på regeln.
 
Redigerat:
Snailman
Börjat montera på plats, men tyvärr kom jag på att jag inte kollat på mjukstängningen som jag köpt till!

Och tyvärr inkräktar den på utrymmet jag använt för 45 regeln, så får fundera ytterligare på detta.

Antingen modifiera regeln eller modifiera mjukstängningen.

En fråga, är det någon som vet måttet från golvet upp till bottenskivan i en pax garderob, där golvskenan ska fästas?



Träreglar i tak monterade nära skenor med mjukstängning som inkräktar på utrymmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montering av ett mjukstängningssystem på en träregel, problem med utrymmesintrång i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snailman
Jag blev tvungen att ändra lite pga mjukstängningen

Träplanka med urfräsningar bredvid en skena med ovalt hål, båda placerade på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skena med urfräsningar för mjukstängning på trädocka, justerbar i sidled genom ovala hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Urfräsning i träskena för mjukstängningsmekanism, med ovalt justerbart hål i skenan synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde även urfräsningarna lite längre än på bilderna ovan, så att det går att justera dem några mm i sidled (är ett ovalt hål i skenan)
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag gillar när man tar något från t.ex ikea och använder det på ett annat sätt.

Bra jobbat!

Bevakar för att se hur det blir.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Snailman
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ser det inte lite omständigt ut? Sådana här har jag satt upp i två sovrum:
[bild]
[länk]
Och det finns avslutningssidor till:
[länk]
Jag gillar inte garderober, ska bara ha klädkammare och så den här i hallen innanför ytterdörren.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Jag blev tvungen att ändra lite pga mjukstängningen

[bild]
[bild]
[bild]

Gjorde även urfräsningarna lite längre än på bilderna ovan, så att det går att justera dem några mm i sidled (är ett ovalt hål i skenan)

Hittade ditt inläggning idag 10/9-20 Jättefin beskrivning :)

Ska göra precis som du gjort. En fråga: är skjutdörrarna placerade i en nisch?
Alltså så att dörrarna hamnar i nischen mellan sidoväggarna?

Hoppas du har tid att svara gärna med bild på slutresultatet// Lotta
 
Snailman
R rindö skrev:
Hittade ditt inläggning idag 10/9-20 Jättefin beskrivning :)

Ska göra precis som du gjort. En fråga: är skjutdörrarna placerade i en nisch?
Alltså så att dörrarna hamnar i nischen mellan sidoväggarna?

Hoppas du har tid att svara gärna med bild på slutresultatet// Lotta
Jag har inte monterat dörrarna ännu, men har gipsat utsidan, så ska se om jag kan ta ett par kort på det.

men en nisch är det inte precis, har ett par dm på varje sida om dörrarna
 
Snailman Snailman skrev:
Jag har inte monterat dörrarna ännu, men har gipsat utsidan, så ska se om jag kan ta ett par kort på det.

men en nisch är det inte precis, har ett par dm på varje sida om dörrarna
Tack för snabbt svar :)

Vår nisch där vi ska ha skjutdörrarna syns som från sidan då man kommer in i hallen. Tänker att det ser konstigt ut med en skjutdörr som är utanpåliggande om du förstår. Jag är så kass på att förklara

Jag får väl Googla runt på bilder på monterade skjutdörrar på nätet
 
Snailman
R rindö skrev:
Tack för snabbt svar :)

Vår nisch där vi ska ha skjutdörrarna syns som från sidan då man kommer in i hallen. Tänker att det ser konstigt ut med en skjutdörr som är utanpåliggande om du förstår. Jag är så kass på att förklara

Jag får väl Googla runt på bilder på monterade skjutdörrar på nätet

Ok, den är ju avsedd att sättas på en garderob stomme, så er borde se likadan ut från sidan som en pax garderob gör.

Med dörrarna följer det med täcklister som ska täcka öppningarna som blir från sidan, särskilt på den sida där dörren går utanpå den andra dörren.

Ett hörn av en vitmålad garderobsstomme med synliga skenor och täcklister vid taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sidovy av en garderobsstomme med monteringsdetaljer för täcklister vid dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en garderobsdörrs montering på en stomme med synliga täcklister och skruvförband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snailman Snailman skrev:
Ok, den är ju avsedd att sättas på en garderob stomme, så er borde se likadan ut från sidan som en pax garderob gör.

Med dörrarna följer det med täcklister som ska täcka öppningarna som blir från sidan, särskilt på den sida där dörren går utanpå den andra dörren.

[bild]
[bild]
[bild]
Tack för bilder. Det hjälper verkligen
Javisst, nu fattar jag hur det blir. Var också förbi IKEA och tittade hur det såg ut på garderobstommen med skjutdörrar.

Nu är det "bara" att börja bygga då :)
 
Snailman
R rindö skrev:
Tack för bilder. Det hjälper verkligen
Javisst, nu fattar jag hur det blir. Var också förbi IKEA och tittade hur det såg ut på garderobstommen med skjutdörrar.

Nu är det "bara" att börja bygga då :)
Det jag måste göra, som jag inte gjort ännu, är att jag måste fasa gipsen ovanför skenan upptill, rullarna dörrarna hänger i, kommer att ta i annars. Jag har 13 mm gips på sidorna och ovanför dörren.
 
  • Gilla
rindö
  • Laddar…
Snailman
Har nu börjat provmontera dörrarna.

En fönsterkarm närbild med synlig låsmekanism och vägganslutning i interiör miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ändrat till att ha den tjockare dörren till vänster och den tunnare till höger. (Jämfört med bilden ovan)
 
Redigerat:
Snailman
Är nu monterade


Stor monterad garderob med skjutdörrar i frostglas, svarta ramar, inomhus, nyrenoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Testarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.