O
Återställa kanske inte är rätt ord, men jag har fått ta över ett 50-tals teakbyrå som jag undrar hur jag kan försöka få i bättre skick än vad jag fick det i. Det finns flertalet trådar som rör teakmöbler men jag känner mig nästan mer förvirrad desto mer jag läser, därav en egen tråd :) Det verkar finnas många vägar att gå…

Tanken är att enbart röra överdelen av byrån, då den är mest skadad, så min förhoppning är att få resultatet så likt de övriga sidor.

Min tanke är iaf att lite lätt sandpappra ytan, osäker om det enbart är en faner men jag misstänker att så kan vara fallet, vad tror ni? Isåfall slipar jag hellre för lite än för mycket iaf..

Efteråt tänker jag nån form av olja, har ni förslag på någon? Sett att det finns diverse allt ifrån biltema till mycket dyrare på färgbutiker . Eller tror ni det är det nån lack-färg som suttit på tidigare?


Se bifogade bilder
 
  • Vintage träbyrå med fyra lådor, långsmala handtag, mot tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet träbord med fläckar, framför blommig tapet. Vintage känsla, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O olaf2 skrev:
Återställa kanske inte är rätt ord, men jag har fått ta över ett 50-tals teakbyrå som jag undrar hur jag kan försöka få i bättre skick än vad jag fick det i. Det finns flertalet trådar som rör teakmöbler men jag känner mig nästan mer förvirrad desto mer jag läser, därav en egen tråd :) Det verkar finnas många vägar att gå…

Tanken är att enbart röra överdelen av byrån, då den är mest skadad, så min förhoppning är att få resultatet så likt de övriga sidor.

Min tanke är iaf att lite lätt sandpappra ytan, osäker om det enbart är en faner men jag misstänker att så kan vara fallet, vad tror ni? Isåfall slipar jag hellre för lite än för mycket iaf..

Efteråt tänker jag nån form av olja, har ni förslag på någon? Sett att det finns diverse allt ifrån biltema till mycket dyrare på färgbutiker . Eller tror ni det är det nån lack-färg som suttit på tidigare?


Se bifogade bilder
Vi har använt Osmo hårdvaxolja på vårt teak-bord. Ytan bliv liiiite mörkare, men så mycket tåligare. Det blir inga fuktfläckar även om vi glömmer underlägg.
 
  • Gilla
olaf2
  • Laddar…
O
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Vi har använt Osmo hårdvaxolja på vårt teak-bord. Ytan bliv liiiite mörkare, men så mycket tåligare. Det blir inga fuktfläckar även om vi glömmer underlägg.
Tack för tips! Hårdvaxolja har jag inte ens funderat på.. Är det då den enda behandling ni gjort på bordet, Utöver slipa då?
 
Finns ett medel som heter fulgentin som funkar utmärkt att få bra finish på många teak-möbler. Om det är för djupt skulle jag nog slipa av lätt och hårdvaxolja.
 
Snygg möbel värd att bevara!
 
O olaf2 skrev:
Tack för tips! Hårdvaxolja har jag inte ens funderat på.. Är det då den enda behandling ni gjort på bordet, Utöver slipa då?
Bordet var i fint skick när vi köpte det och jag vet tyvärr inte vad det var behandlat med innan.
 
BirgitS
Teakolja brukade man ha till bänkskivor med teakkanter.
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
O olaf2 skrev:
Å
Min tanke är iaf att lite lätt sandpappra ytan, osäker om det enbart är en faner men jag misstänker att så kan vara fallet, vad tror ni? Isåfall slipar jag hellre för lite än för mycket iaf..

Efteråt tänker jag nån form av olja, har ni förslag på någon? Sett att det finns diverse allt ifrån biltema till mycket dyrare på färgbutiker . Eller tror ni det är det nån lack-färg som suttit på tidigare?
Det är sannolikt lack på fanér. Till skillnad från många andra träslag är teak motståndskraftigt mot fukt och eventuella fläckar ligger ytligt. Du bör kunna avlägsna gammal lack och fläckar med ett fint sandpapper.
Jag slipade av bordsskivan på ett skrivbord med teakfanér och lackade om med en fin roller. Blev riktigt bra.
Späd ut lacken för att få ett tunt lager.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag som är lat skulle blanda 1 del rapsolja och 1 del vitvinsvinäger och sedan gnugga in möbeln med hjälp av ett hushållspapper. Sedan torka av överflödig vätska med ett tort hushållspapper efter 30 min. Sedan hade jag varit nöjd. Hade inte ovansidan blivit bra skulle jag ställa valfri grönväxt ovanpå.
 
BirgitS
F FritzFram skrev:
Jag som är lat skulle blanda 1 del rapsolja och 1 del vitvinsvinäger och sedan gnugga in möbeln med hjälp av ett hushållspapper. Sedan torka av överflödig vätska med ett tort hushållspapper efter 30 min. Sedan hade jag varit nöjd. Hade inte ovansidan blivit bra skulle jag ställa valfri grönväxt ovanpå.
Varför vinäger?
 
Jag killgissar på att vinägern gör att rapsoljan inte luktar när den härsknar.

Jag har gjort detta på mina egna teakmöbler och jag tycker det fungerar helt ok. Men jag är inte kräsen.
 
Du kan ofta titta i skarvarna så ser du om det är faner eller massivt. Det syns kanske lättast på baksidan och om du drar ut lådorna.
 
BirgitS
F FritzFram skrev:
Jag killgissar på att vinägern gör att rapsoljan inte luktar när den härsknar.

Jag har gjort detta på mina egna teakmöbler och jag tycker det fungerar helt ok. Men jag är inte kräsen.
Okej, det lät lite underligt att ha på lika mycket vatten som olja när man väl helst vill skydda trät från vatten.
 
Oj, nu blev det tokigt här. 2 delar rapsolja o 1 del vinäger. Men vatten har jag väl inte skrivit att man ska ha?
 
Bra tråd, fick just tag på en teak-möbel för 200kr som behöver samma sorts kärlek. Inte jättedåligt skick, men såpass att man vill fixa den. Även denna är lackad då den är från 60-talet.

Vi har 50-tal i köket och 60-tal i vardagsrummet. Sovrummet skall tydligen bli 20-tal och TV-rummet är på väg mot 80-talet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.