Hej

Jag klurar lite på hur jag kan ordna med nätverkskabel för min solcellsinstallation. Jag har ett gammalt klassiskt fasadmätarskåp där det ska placeras en smartmätare som behöver nätverk via kabel. Skåpet är infällt i mexitegel.
Någon här som har en sådan installation och kan dela med sig av hur elektriker gjort hos er, med bild ?
/M
 
Nätverkskabeln från smart metern dras väl bara till växelriktaren? Smart metern monteras i elmätaskåpet, och växelriktaren förmodligen en bit bort, 20 m? Växelriktare brukar ha WiFi och kan därför snacka sladdlöst med er internetroutter i huset och komma ut på internet.

Men du kanske vill ha "fast lina" och ingen trådlös förbindelse, från växerliktare till internetrouttern?
 
A Arnodt skrev:
Nätverkskabeln från smart metern dras väl bara till växelriktaren? Smart metern monteras i elmätaskåpet, och växelriktaren förmodligen en bit bort, 20 m? Växelriktare brukar ha WiFi och kan därför snacka sladdlöst med er internetroutter i huset och komma ut på internet.

Men du kanske vill ha "fast lina" och ingen trådlös förbindelse, från växerliktare till internetrouttern?
I mitt fall så blir det SMAs VR och SMAs smartmätare. Fast nätverk är redan framdraget till VR. Smartmätaren kan kopplas antingen till VR eller direkt till min router. Ett annat fast nätverksuttag finns även klart på insidan av huset för smartmätaren.
Funderingen är framförallt hur anslutning av smartmätare gjorts i fasadmätarskåpet och vad som är möjligt att få in genom skåpet sida.
 
M mortimer skrev:
Hej

Jag klurar lite på hur jag kan ordna med nätverkskabel för min solcellsinstallation. Jag har ett gammalt klassiskt fasadmätarskåp där det ska placeras en smartmätare som behöver nätverk via kabel. Skåpet är infällt i mexitegel.
Någon här som har en sådan installation och kan dela med sig av hur elektriker gjort hos er, med bild ?
/M
Ska du ansluta solelen i mätarskåpet får du dra med nätverk när det ändå ordnas väg för AC-kabeln. Gör du anslutningen någon annanstans kan du anpassa var du sätter mätaren det är inte nödvändigt att ha den i mätarskåpet då.
 
K
Vad är för rum på baksidan av fasadmätarskåpet? Enklast är ju om det går att borra sig rätt in. Typ i ett förråd, tvättstuga eller garderob.

Finns nätverksuttag som monteras på din-skena och är en modul bred. Sedan bara en kort patch-kabel mellan
 
GK100 GK100 skrev:
Ska du ansluta solelen i mätarskåpet får du dra med nätverk när det ändå ordnas väg för AC-kabeln. Gör du anslutningen någon annanstans kan du anpassa var du sätter mätaren det är inte nödvändigt att ha den i mätarskåpet då.
Jag har en grov kabel till en undercentral i garaget som vi kommer använda för mata solelen mot är tanken. Denna kabeln kommer lossas från bef. undercentral och sättas i en "fördelningsbox" som i sin tur går till undercentralen resp. solelen från växelriktaren. Innebär att ingen grov AC kabel behöver fästas på utsidan av fasaden/megiteglet.
Som jag förstår det behöver därmed smartmätaren sitta i fasadmätarskåpet och då i mitt fall en nätverkskabel dit. Har sett en annan installation i området med samma förutsättningar och då sitter AC kabeln fult monterad på utsidan av teglet instucken i skarv mellan tegel och fasadmätarskåpet.
 
Vet du om det utgår flera kablar från mätarskåpet eller grenar den mot garaget av någonannanstans? Ofta utgår bara en huvudledning från skåpen och sen avsäkrat eller avgrenat vidare på andra ställen. Då kan du klara dig utan att placera extramätningen i skåpet.

Du kan kolla efter olika tomrör som brukade dras till mätarskåpen förr. Tex för olika tariff-, rundstyrningar eller tele som nu är borta den vägen osv. Det bör gå att hitta vägar för nätverk dit utan större ingrepp.

Lägg in bild på hur det ser ut om du vill ha bättre svar.
 
Här kommer lite bilder som visar läget. En av bilderna visar även undercentralen som finns i tvättstugan bakom fasadmätarskåpet.
Vit dörr öppen på glänt, elcentral, värmepump ute, enkel belysning, ogjord inomhusmiljö, rördragning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett gult garage med vit dörr, ett fönster och tegelvägg; takrännor och ventilation syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elskåp utomhus med elmätare, säkringar och oanslutna kablar. Märkning för högspänning; installationsplats behöver underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elskåp med säkringar, installationsguide, eldistributionsutrustning och lite rörledningar i en nisch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Garaget verkar matat från centralen i tvättstugan grupp 1 om man ser på förteckningen A1a 16 A är det så? Vad är det för area på kabeln dit? Det blir ju en begränsad men kanske tillräcklig inkoppling via den och garaget men bäst vore med alla delar/centraler parallellt. Det blir många kopplingspunkter, säkringar, brytare på vägen här.

Verkar troligt att du har ett tomrör ut till mätarskåpet dvs röret som sticker upp i nedre högra delen och typiskt vid platsen där ev styrningar skulle monterats på den plattan Du hittar nog andra änden redan vid centralerna i tvättstugan pga att du har värme och VVB i den delen annars vid den för resten av huset.

Du kan alternativt sätta sidomätaren invid centralerna du visar på bilden men med tomröret och montageplattan i skåpet är det nog en vettig placering där ute. Kolla under kapslingen där tomröret sticker fram hur det ser ut, det är där matningen in mot huset bör ha sin plint också.
 
Kabeln (1tumme tjock) som matar undercentralen i garaget kommer via kopplingsplint i fasadmätarskåpet. Det grövre VP röret som går i sidan i fasadmätarskåpet är inkommande kabel til den övre undercentralen(A1). Grupp1 på 16A 6mm2 matar den undre undercentralen(A1A).
Den enda "färdiga" öppningen ut från fasadmätarskåpet är om man kan lyckas pilla in en cat6 nätverkskabel i detta VP röret in till elcentralen i tvättstugan och sedan upp genom innertak och ev. fiska upp den under masoniten från utsidan genom att lyfta takpannorna och sedan då lägga den i VPrör på bärläkten och ner till garaget genom där jag lyft bort en liten takgipsskiva. Frågan är hur villig elektrikern är till att göra detta.
Min första tanke var just att inte behöva fuska in en cat6 nätverkskabel i skarven mellan fasadmätarskåpet och mexiteglet. Men det är kanske det man ändå behöver göra i slutet och sedan då kabelskyddsrör över kabeln och gå in till garaget antingen under garagets takutsprång eller genom masoniten enligt ovan..
Äldre säkringsskåp med porslinsproppar och etiketter, monte rade på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äldre elcentral med säkringar, märkningar, 380/220 volt indikation. Otydlig fokusering och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elskåp med säkringar, etikett "A1A VÄXELSTRÖM 380/220 VOLT", otydligt fokus, vitt objekt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elcentral med öppen dörr, säkringsschema, och säkringsomkopplare. Rör och kablar synliga, inkonsekvent belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elcentral med öppen dörr, säkringslist, gruppcentralsschema och installationsdatum noterat på klisterlapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du kollat ev tomrör från skåpet dvs det som sticker upp där? Och sen kan du som sagt sätta extramätaren där centralerna på dina bilder sitter som ett alternativ och dra nätverk därifrån på kanske lättare sätt. Det kan ju gå att borra rakt genom ryggen i skåpet med klen dimension någonstans om det passar mot insidan också.

Du har ett kluddigt upplägg där sen början men om inte annat stör ju en klen kabel på utsidan mindre vettigt gjort mot om det skulle in som du sett hos grannarna.
 
Jag tänkte att jag kunde uppdatera lite här. Var nere i krypgrunden i förmiddags i annat ärende och kikade då också närmare på hur elen till garaget är kopplat. Upptäckte då att det är så huelöst´ illa kopplat. Den grova kabeln som går till undercentralen i garaget kommer från en mindre undercentral i en annan del av huset. I den så är två av faserna att betrakta som fackmannamässigt skarvade i på huvudbrytarens inkommande sida medans den tredje fasen är skarvad via en traditionell sockerbit. Det är alltså så som man gjorde för drygt 45år sedan och troligen tillåtet då. Undercentralen i garaget byttes för drygt 10 år sedan i samband med installation av jordfelsbrytare, dessinnan satt det likadan typ av undercentral som i tvättstugan med porslinsproppar (ingen ny kabel drogs fram i samband med det bytet)

Såhär ser det ut där inkommande elanslutning från nätägaren kommer till fasadmätarskåpet. Någon som har koll på vilken dimension det var på dessa rören en gång i tiden, ifall man kan få i en ny kabel här också för garaget (och en nätverkskabel) ? (VP rören som synd där för nätverket är 20mm i diameter)

VVS-rör under bjälklag, isolering, betong, trä, tegelsten, kabelklämma och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligen kan man t.om släppa befintlig kabel från den undercentral i huset som den är kopplad mot idag och dra tillbaka den och upp i det VP röret som syns på bilden ovan. Den grova svarta elkabeln som sitter mellan undercentralerna är 16mm i diameter när jag nu har mätt.
 
Från den tiden har du 28 och 37 mm att välja på för dimensioner grövre än de vanliga 15, 18 och 22 mm. Om jag får ge dig ett råd sett till oredan du visat tidigare på bilderna är det att försöka få bort inmatningen för solelen från alla vidarekopplingar och centraler på vägen och ta dig till mätarskåpet.
 
GK100 GK100 skrev:
Från den tiden har du 28 och 37 mm att välja på för dimensioner grövre än de vanliga 15, 18 och 22 mm. Om jag får ge dig ett råd sett till oredan du visat tidigare på bilderna är det att försöka få bort inmatningen för solelen från alla vidarekopplingar och centraler på vägen och ta dig till mätarskåpet.
VP röret som går där är grövre än 28mm utifrån mitt ögonmått, 37mm är nog mer rätt. Hade inget skjutmått med mig i krypgrunden för att mäta då det inte var planerat, får kanske ta det vid nästa påkallade tillfälle. Hur grov är elkabeln som kommer från nätägaren normalt sett ? Huset är byggt -76

Du läser mina tankar helt korrekt. Det verkar vara olika bra kopplingar kors och tvärs på hur allt är kopplat hos mig. Tanken är att gå på mätarskåpet direkt till garaget.
Kruxet är lite att denna grova kabeln kommer in till garaget i skarven mellan garagegolvet och husgrunden, så kunde man släppt den från inomhuscentralen och dragit tillbaka den upp igenom detta VP röret så har man ju en matningskabel kopplad på rätt sätt. Jag har ingen slagborrmaskin med rätt dimension på borr för att sätta nytt hål där, och att sätta ett hål för ny elkabel som går igenom väggipsen ner till trossbotten i krypgrunden vet jag inte om det är tillåtet utifrån ev. värmeutveckling i kabeln.
Cat6 nätverkskabeln (för koppling mellan smartmätare och växelriktare) som då också ska gå i detta VP röret får ju vara skärmad förmodar jag ?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.