Hej!

Vi ska renovera vår tvättstuga och då samtidigt passa på att göra den större genom att "bygga in" rummet bredvid. Tvättstugan finns i vår källare. Så till mina frågor:

- Gamla tvättstugedelen hade epoxygolv, men detta slipades bort i samband att ny golvbrunn sattes in. Det nya rummet som ska ingå i tvättstugan (tanken är att samma klinker ska ligga genom båda dessa rum) har ett epoxygolv. Förutom att epoxyn i min mening är riktigt ful så ser den ut att ha hållit bra och det finns inga uppenbara skador. Jag har dock fått lite olika bud om epoxyn måste bort eller ej. Vissa säger absolut ja, medan andra säger att det går att lägga klinker på den bara man ruggar upp ytan och använder rätt primer. Någon som har något att tycka?

- Väggarna i båda dessa rum är målade sedan tidigare (förmodligen original 1968). Betongväggar. Samma även för väggarna, tveksamma färgval och såklart lite blekta färger men i övrigt inga uppenbara fel. Kan/bör man måla direkt på väggarna med silikatfärg nu?

Tacksam för era funderingar!
 
Silikat ska du endast måla på ren puts eller redan målad silikat, att ha på den på nån plastfärg eller annat är ingen ide.
Sen skulle jag absolut ta bort all färg på golvet, du vet inte vad som händer när du lägger klinkers på den och det är ett drygt jobb att göra om sen.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Silikat ska du endast måla på ren puts eller redan målad silikat, att ha på den på nån plastfärg eller annat är ingen ide.
Sen skulle jag absolut ta bort all färg på golvet, du vet inte vad som händer när du lägger klinkers på den och det är ett drygt jobb att göra om sen.
Det är inte färg på golvet, det är epoxy.
Färgen på väggarna har suttit i över 50 år utan att ramla av, så man kan väl anta att den är av "riktig" sort? Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.