Hej,

vi har en SMEG spis , typ en sådan här fast äldre modell:

https://www.elgiganten.se/product/v...VI-LmCh2QTQZzEAQYASABEgLXtPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Båda plattorna till höger började häromdagen parallellt att sluta fungera, samtidigt. Fel meddelandet / tecknen ser ut som en digital nio utan topp och ena sträcket till höger om ni förstår vad jag menar. Har fått rekommendationen att kontrollera säkringarna, vilket jag har gjort (hittade bara en), dock utan att spisen börjar fungera igen.

Tacksam för tips på vad kan vara för fel och hur kan man lösa det.

Tack på förhand!
 
P Patric1234 skrev:
Båda plattorna till höger började häromdagen parallellt att sluta fungera, samtidigt
troligen för de liker på samma fas , du har minst 2 säkringar till spisen så kolla dina säkringar
hus eller lägenhet
 
Hej, villa, har hittat en säkring som går mot köket men sedan så är alla andra säkringar intakta och då tänker jag att det inte kan vara det som är felet, eller?
 
Där bör finnas 2-3 säkringar bara till spisen.
 
P Patric1234 skrev:
Hej, villa, har hittat en säkring som går mot köket men sedan så är alla andra säkringar intakta och då tänker jag att det inte kan vara det som är felet, eller?
ta en koll på dina huvudsäkringar oxså 3 st

bild på din elcentral
 
  • Gilla
Patric1234
  • Laddar…
Bild ett är inne vid pannan, bild två är där inkommande el kommer in i huset
 
  • Elektriskt skåp med säkringar, etiketter, rör och kablar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldistributionspanel och energimätare i ett tekniskt utrymme med säkringar, ledningar och varningsmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva ur säkringarna och kolla eller helst mät.
 
  • Gilla
Patric1234
  • Laddar…
Smeg är det sämsta som finns i hushållsapparat och vitvaruväg. Italienare ska bara göra pasta och pizza.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Står "spis" längst in till höger på den svarta centralen...kolla de tre säkringarna.
Det kan vara så att du saknar en fas.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Är säkringarna hela så kan du nog tyvärr räkna med att det är elektroniken som gett upp i hällen.

Hade tidigare en häll från Smeg och där delade två zoner samma elektronik. Efter två dyra reparationer med några års mellanrum fick den åka till tippen tyvärr.
 
A
J JonasSun skrev:
Hej,

Är säkringarna hela så kan du nog tyvärr räkna med att det är elektroniken som gett upp i hällen.

Hade tidigare en häll från Smeg och där delade två zoner samma elektronik. Efter två dyra reparationer med några års mellanrum fick den åka till tippen tyvärr.
Återvinningen är en naturlig plats för SMäck
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J JonasSun skrev:
Hej,

Är säkringarna hela så kan du nog tyvärr räkna med att det är elektroniken som gett upp i hällen.

Hade tidigare en häll från Smeg och där delade två zoner samma elektronik. Efter två dyra reparationer med några års mellanrum fick den åka till tippen tyvärr.
Kan tillägga att varje reparation kostade som att köpa en ny motsvarande häll (hade tyvärr utgått), men höll emot i det längsta då ett byte skulle innebära att jag var tvungen att göra ingrepp i min bänkskiva som den var nedsänkt i.
 
Redigerat:
J JonasSun skrev:
Kan tillägga att varje reparation kostade som att köpa en ny motsvarande häll (hade tyvärr utgått), men höll emot i det längsta då ett byte skulle innebära att jag var tvungen att göra ingrepp i min bänkskiva som den var nedsänkt i.[/QUOTEt

tack för informationen
 
A
J JonasSun skrev:
Kan tillägga att varje reparation kostade som att köpa en ny motsvarande häll (hade tyvärr utgått), men höll emot i det längsta då ett byte skulle innebära att jag var tvungen att göra ingrepp i min bänkskiva som den var nedsänkt i.
jag tror dessa hällar görs i polen hos amica eller motsvarande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.