christian Bergenblad christian Bergenblad skrev:
Även själva kanterna på din matta tycker jag ser annorlunda ut
Handlar nog mest om vilket verktyg man skurit den med….

Min poäng är, att du måste låta analysera din matta för att veta om den innehåller asbest eller ej, annars kan man bara göra gissningar.

men du verkar ju redan slitit ut den?
Så då kanske det spelar mindre roll eftersom du inte kan skydda dig i efterhand.
 
hscn hscn skrev:
Översta kanten ser exakt ut som asbestpapp till skillnad från TS väggmatta.
TS bild är tyvärr inte lika skarp, men tycker den översta bilden är väldigt lik. Dock lite gråare i färgen.
 
C Cerb skrev:
Handlar nog mest om vilket verktyg man skurit den med….

Min poäng är, att du måste låta analysera din matta för att veta om den innehåller asbest eller ej, annars kan man bara göra gissningar.

men du verkar ju redan slitit ut den?
Så då kanske det spelar mindre roll eftersom du inte kan skydda dig i efterhand.
Nu hoppas jag inte att du kände att jag var otrevlig i mina svar för det var verkligen inte min mening. Innan jag postade mitt inlägg så hade jag redan slitit bort den blåa mattan och det var då jag kom på att det möjligt är asbest I matta och lim. Var mest nyfiken på vad folk ansåg om limmet och mattan på golvet
 
christian Bergenblad christian Bergenblad skrev:
Nu hoppas jag inte att du kände att jag var otrevlig i mina svar för det var verkligen inte min mening. Innan jag postade mitt inlägg så hade jag redan slitit bort den blåa mattan och det var då jag kom på att det möjligt är asbest I matta och lim. Var mest nyfiken på vad folk ansåg om limmet och mattan på golvet
Uppfattade dig absolut inte som otrevlig på något sätt.

Men anser att du har två alternativ,

1. Skicka på analys och sedan slut bort den iförd lämpliga skydd. (Mask, Engångsoverall)
2. Slip bort den iklädd lämpliga skydd.(mask, Engångsoverall)

så egentligen, skydda dig, allt innehåller mindre nyttiga saker. Vill du veta om det är just asbest eller ej.
 
  • Gilla
christian Bergenblad
  • Laddar…
Jag skickade in prov på väggmattan och golvmattan och det visade sig finnas asbest inbäddad i den röda golvmattan. För min del var det det bästa stället det kunde finnas asbest på då jag endast behövde skära sönder den runt de 2 golvbrunnarna. Tänker ändå ta och tvätta av golv och väggar i närliggande rummen
 
  • Svensk analysrapport om asbestinnehåll i material från byggnad, innehåller positiva resultat, daterad, signatur, företagsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.