Hej,

Får in en luftvärmepump om en vecka. Vår gamla elpanna sjunger sista versen och den gör vi oss av med i samma veva och får in en varmvattenberedare istället.

Jag misstänker att luftvärmepumpen kommer behöva kompletteras. Det är två våningsplan, 75 m2 på varje plan. Pumpen placeras i trappan. Bor i Skåne så sällan vi får vargavintrar här.

Vad för typ av elradiatorer bör jag köpa för att komplettera vid behov? Finns en del olika typer att välja mellan. Vad funkar bra för er?
 
Hej! Känns konstigt att byta från vattenburna radiatorer till elradiatorer. Idag vill i princip alla byta tvärtom. Tycker ni ska behålla elpannan om den fortfarande fungerar. Nya el-pannor kostar inte särskilt mycket. Man kan även köpa en begagnad frånluftsvärmepump med trasig kompressor och ha som elpanna på blocket för sådär 5 tkr.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Känns konstigt att byta från vattenburna radiatorer till elradiatorer. Idag vill i princip alla byta tvärtom. Tycker ni ska behålla elpannan om den fortfarande fungerar. Nya el-pannor kostar inte särskilt mycket. Man kan även köpa en begagnad frånluftsvärmepump med trasig kompressor och ha som elpanna på blocket för sådär 5 tkr.
Jag menar alltså inte att byta ut befintliga vattenburna radiatorer utan bara ställa ut några "bärbara" radiatorer som jag pluggar i eluttagen vid behov.

Elpannan duger inte att värma upp huset med längre, vattnet värms fortfarande upp men om jag bara har kvar den enbart i syfte för att värma upp vattnet tänke jag att det r lila bra byta ut till varmvattenberedare istället. Våra vattenburna elradiatorer kommer finnas kvar när det längre fram i tiden finns pengar för ett bättre uppvärmningssystem.
 
S Suspekt skrev:
Hej,

Får in en luftvärmepump om en vecka. Vår gamla elpanna sjunger sista versen och den gör vi oss av med i samma veva och får in en varmvattenberedare istället.

Jag misstänker att luftvärmepumpen kommer behöva kompletteras. Det är två våningsplan, 75 m2 på varje plan. Pumpen placeras i trappan. Bor i Skåne så sällan vi får vargavintrar här.

Vad för typ av elradiatorer bör jag köpa för att komplettera vid behov? Finns en del olika typer att välja mellan. Vad funkar bra för er?
Jag tänker att du kan ta det lite lugnt och först tänka på att komplettera med element om och där
behoven uppstår.
När vi flyttade in i vårt hus var det första vi gjorde att kasta ut all elelement, dessa var gamla och fula.
Två luft/luft stod för uppvärmningen istället.
Kompletterade några år senare med 1 element som endast används om det blir mer än 15 minus ute.

Adax Neo rekommenderar jag, en tidlös design.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.