Hej!

Min man och jag har en massa tankar vad man skulle kunna ändra i vårt hus, men vi kommer aldrig kunna bestämma oss!!! :D Här kommer två funderingar:
Jag undrar vad ni skulle göra??? (Vi har ett Älvsbyhus 1½-plan "lodur" med farstukvist.)

Ska vi bygga riktig farstu på huvudingång eller groventrén? Jag vill bygga vid groventrén för att kunna ställa av sig byggkläder och leriga stövlar t.ex. - passar ju varken i huvudentrén eller i tvättstugan. MEN vi använder ju huvudentrén allra mest och med en farstu där skulle allas ytterskor inte hamna framför trappen upp till övervåningen!

I hallen har vi satt upp dubbla skohyllor och hatthyllor (på bredden alltså) och det funkar bra, men är kanske inte det snyggaste. Skulle ni hellre behålla det så - för kläderna hamnar ju ändå i hallen och inte i hallgarderoben ELLER skulle ni bygga en klädkammare under trappen och kunna öppna upp väggen mot köket för en lite mer välkomnande atmosfär? Klädkammaren skulle dock göra att vägen till vardagsrummet känns lite mer instängd.

Tacksam för åsikter!
 
Inte helt lätt! Men jag skulle nog i första hand satsa på att lösa vardagen (huvudentrén) i stället för "någon gång i veckan, max" (groventrén). Kanske skulle det även lösa problemet med huruvida ni ska behålla hatthyllorna eller nygga en klädkammare i hallen? Om båda sidoväggarna i farstun saknar fönster (eller har genomtänkt placerade fönster) så kan ju båda dessa användas för att sätta upp hatthyllor/skohyllor. Ta daa – då kan ni öppna upp inre hallen mot köket samtidigt som ni behåller öppenheten in mot vardagsrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.