Anmäler ni renoveringar till era försäkringsbolag? Anticimex sa att vi skulle anmäla renoveringar till vårat försäkringsbolag. Varefter vi har renoverat så har vi gjort det. Nu är våran gamla kåk byggd ifrån 1945 plötsligt ett hus som motsvarar ett hus ifrån 1970. ????
Förstår inte riktigt vitsen med det. Förklara någon......:confused:
 
Jag tror inte du behöver "anmäla" förändringarna till försäkringsbolaget. Mig veterligen sparar dom inte några sådana uppgifter. Kanske något lokalt försäkringsbolag, men knappast de stora jättarna.

Det som däremot är bra att göra är att dokumentera huset och dess inventarier lite då och då så att dessa uppgifter finns lätt att tillgå om skadan är framme. Om huset te.x skulle brinna ner så är det lätt att visa bilder och på så sätt göra handläggningen enklare.
 
Jag tror att vissa saker kan påverka premien både uppåt och nedåt. Ex, så har jag för mig att om elsystemet är nya re än ett visst år så sjunker premien.
 
Du kan ha rätt hempularen. Vårat försäkringsbolag ( Folksam ) tar i alla fall emot uppgifterna om renoveringar.
 
Intressant... Jag har aldrig anmält förändringar till försäkringsbolaget. Kan inte minnas att de heller har efterfrågat något sådant. Måste kolla i villkoren ikväll.
 
it-snubben skrev:
Det som däremot är bra att göra är att dokumentera huset och dess inventarier lite då och då så att dessa uppgifter finns lätt att tillgå om skadan är framme. Om huset te.x skulle brinna ner så är det lätt att visa bilder och på så sätt göra handläggningen enklare.
Tänk då på att inte förvara denna dokumentation i huset (om man inte skaffar ett brandsäkert dokumentskåp förståss.)
 
Ja, det är ju väldigt viktigt. Bankfack är ju ypperligt. Problemet är just att ta sig till att verkligen lägga in något där. Jag själv har sedan flera år betalat för ett bankfack att lägga sådant i och har faktiskt inte ens varit där än och stoppat i nyckeln. :(
 
it-snubben skrev:
Jag själv har sedan flera år betalat för ett bankfack att lägga sådant i och har faktiskt inte ens varit där än och stoppat i nyckeln. :(
Stoppa inte i nyckeln i bankfacket - kan vara svårt att låsa upp då med nyckeln på insidan!;)
Vårt försäkringsbolag vill, trots att vi helrenoverat helekåken, betalar en extra premie/försäkring för att slippa åldersavdrag. Känns lite sjukt men jag har accepterat även om jag har planer på att sondera marknaden efter ett nytt bolag!
 
co skrev:
Stoppa inte i nyckeln i bankfacket - kan vara svårt att låsa upp då med nyckeln på insidan!;)
Vårt försäkringsbolag vill, trots att vi helrenoverat helekåken, betalar en extra premie/försäkring för att slippa åldersavdrag. Känns lite sjukt men jag har accepterat även om jag har planer på att sondera marknaden efter ett nytt bolag!
Det där forstod jag inte, åldersavdrag på nyrenoverat? Sen kan jag glatt :surprised: säga att jag inte förstår försäkringsbolag huvudtaget. När folksam sa att huset var nu som en 70-tals hus. Då frågade jag dom om huset brann ner skulle dom ersätta huset med en gammal 70-tals villa ? Nej då sa Folksam det blir en ny hus.
Jaha tänkte jag... tillbaka till ruta ett, dvs fattar ingenting.
 
frågetecken skrev:
Det där forstod jag inte, åldersavdrag på nyrenoverat? Sen kan jag glatt :surprised: säga att jag inte förstår försäkringsbolag huvudtaget. När folksam sa att huset var nu som en 70-tals hus. Då frågade jag dom om huset brann ner skulle dom ersätta huset med en gammal 70-tals villa ? Nej då sa Folksam det blir en ny hus.
Jaha tänkte jag... tillbaka till ruta ett, dvs fattar ingenting.
Ja visst vårt hus är byggt 36 men helrenoverat för två år sedan Säg att hela kåken brinner ner så blir det ändå åldersavdrag (förmodligen ner till år 36 om man känner försäkringsbolagen rätt) OM man inte betalar en extra premie "husplus" för att slippa det

http://www.trygghansa.se/04Privat/Page7628.html
 
Ålderavdrag på vad? Menar dom bärande bjälkar, isolering, vindpapp m.m. Såna delar av huset som man inte kan (?) byta ut.
 
Hemmakatten
Det är nog åldersavdrag på ytskikt som avses.
 
Ja det hoppades jag ju så jag sa först att vi inte behövde den där försäkringen men det höll inte TH med om. Eftersom huset r gammalt men ytskicken ny kunde det bli ett knepigt fall menade de. Sådana är de, försäkringsbolagen, man betalar dyra premier under många år och när något slutligen går sönder gör de åldersavdragså du ändå inte får ut något i slutänden. Vre jag ekonomiskt oberoende sk*t jag ialla försäkringar utom dem man måste ha och sparade premierna på sidan istället till det som går sönder. Förmodligen går det på ett ut men man kan ju ha otur och få en skada år ett då man inte hunnit lägga undan något...
 
it-snubben skrev:
Bankfack är ju ypperligt. Problemet är just att ta sig till att verkligen lägga in något där. (
Jag har viktiga papper i dublett på min arbetsplats.
Det är en minimal risk att det skulle hända något med båda platserna samtidigt.
 
Ligger arbetet - hemmet nära? Atombomb får bort det mesta. Vattenvåg på 20 meter in i land får också bort det mesta.

SCANNA och lagra på 3-4 webbservrar eller i sin egen e-mail inkorg ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.