L lbgu skrev:
Problemet är att politikerna tillåtit ett system där man låter t.ex.tyskar och danskar påverka priset för svenska elkunder.
Till viss del är det såklart så. Men grundproblemet är att hela Europa, inkl Sverige, har alldeles för lite installerad effekt av planerbar produktion. Svenska politiker skyller såklart allt på den europeiska marknaden, men faktum är att vi måste importera el ibland också för att det ska räcka eftersom effekt saknas i södra Sverige.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, den effekten får du. Men snittpriset borde inte tryckas uppåt.
Det är nog sant. :)
 
D Daniel 109 skrev:
Ibgu: Det var liksom syftet med EU. Att vi ska ha en gemensam marknad utan handelshinder.
Det verkar ju ok med handelshinder för snus så varför inte el. Fast allvarligt, billig el har varit en av vår industris stora konkurrensfördelar. Att ge upp den fördelen är omåttligt korkat. Inom EU går det ju att få undantag från det mesta så givetvis borde våra politiker sett till att vi sluppit tyska elpriser.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, den effekten får du. Men snittpriset borde inte tryckas uppåt.
Tillägg: Det kan dock vara så att snittpriset "när elen behövs" blir högre. Även om det totala snittpriset blir lägre. Dvs den faktiska elkostnaden för kunderna blir högre.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det verkar ju ok med handelshinder för snus så varför inte el. Fast allvarligt, billig el har varit en av vår industris stora konkurrensfördelar. Att ge upp den fördelen är omåttligt korkat. Inom EU går det ju att få undantag från det mesta så givetvis borde våra politiker sett till att vi sluppit tyska elpriser.
Alternativet till tyska elpriser är tillfälliga avstängningar av elen i södra Sverige.
 
Hur många trådar ska vi ha om samma sak?
 
  • Gilla
  • Haha
Grossman och 4 till
  • Laddar…
Roliga med prissättningen är att den beror på så många faktorer och allas argument brukar ofta stämma till viss del.

Vi kan i alla fall konstatera att:

- Kostnaden för att producera el är mycket låg i Sverige

- Om vi inte exporterar så mycket el så att våra exportkablars kapacitet fylls till 70% enligt EU:s regelverk, så smittas vi av priserna till det land vi exporterar till

- Sverige har under åren lagt exportkablar med en kapacitet som vida överstiger EU:s mål på 10% av vår produktion, sannolikt tack vare elproducentlobbyisterna. Här har jag inte torrt på fötterna, men det ligger nära till hands att tro att det är just vindkraftlobbyisterna som fått till detta då de pushat hårt för ytterligare en kabel till Tyskland - Hansa Power Bridge, som nu är stoppad

Och så till inflationen - pga vår effektbrist, dvs att hushåll i södra sverige riskerar frånkoppling kalla dagar när det inte blåser, vill inte regeringen införa ett äkta högkostnadsskydd utan förlitar sig på kapacitetsavgifterna som ska återbetalas.

I grunden är kapacitetsavgifterna geniala i att kompensera oss i detta läge, problemet är att återbetalningen kommer så sent så att företagen inte kan räkna med dem och måste höja priserna. När de väl får återbetalningen kommer de sannolikt inte vilja sänka sina priser för de vet helt enkelt inte när nästa återbetalning kommer, eller om den ens kommer förstås.

Så ur ett inflationsperspektiv så skulle ett riktigt högkostnadsskydd à norsk modell faktiskt hjälpt oss inflationsmässigt, men kommer inte genomföras av ovan sagda skäl.
 
  • Gilla
tslabot och 2 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Alternativet till tyska elpriser är tillfälliga avstängningar av elen i södra Sverige.
Hur många timmar hade det varit frågan om. Tror inte att det varit särskilt många och om jag fått välja hade jag föredragit ett lågt elpris med några få timmars strömavbrott än ett skyhögt elpris som kommer att orsaka ruin för både företag och privatpersoner.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Hur många timmar hade det varit frågan om. Tror inte att det varit särskilt många och om jag fått välja hade jag föredragit ett lågt elpris med några få timmars strömavbrott än ett skyhögt elpris som kommer att orsaka ruin för både företag och privatpersoner.
Jag hade i så fall valt att inte lägga ner vår kärnkraft och då både fått lågt elpris och sluppit frånkopplingar. :rofl:
 
David Wallin David Wallin skrev:
Jag hade i så fall valt att inte lägga ner vår kärnkraft och då både fått lågt elpris och sluppit frånkopplingar. :rofl:
Självklart, men tyvärr fanns det en vilja att lägga ner kärnkraften. Ett problem med våra politiker är att det inte finns särskilt stora anledningar för dem att vara långsiktiga. Till nästa val är väl så långt de kan se ungefär.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag hade i så fall valt att inte lägga ner vår kärnkraft och då både fått lågt elpris och sluppit frånkopplingar. :rofl:
Jag hade valt att bygga ett par tusen havsbaserade vindkraftverk här, och ett par miljoner kvm solceller i norra Sahara, med överföring till Italien, Spanien och Frankrike. Om man får drömma fritt, varför begränsa sig till kärnkraft? Jag hade nog förresten valt att få ordning på fusionskraft redan för 30 år sen, när jag tänker efter?
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Självklart, men tyvärr fanns det en vilja att lägga ner kärnkraften. Ett problem med våra politiker är att det inte finns särskilt stora anledningar för dem att vara långsiktiga. Till nästa val är väl så långt de kan se ungefär.
Ja, jag tillhör de som numera hyser ett rätt massivt politikerförakt. Men som jag ser det var det de som började förakta mig först...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Tacka Miljöpartiet.
Dem är helt otroliga det där partiet. Inte nog med att dem fick hela Europas ekonomi i gungning. Dem fick även inflationen i USA att ta fart.

I diagrammet nedan kan man se att inflationen i USA helt klart tar fart vid stängning av Ringhals 1.
 
  • Linjediagram som visar en trend över tid, markering runt 2020, eventuellt ekonomiska data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Ossian K Olsson och 11 till
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Dem är helt otroliga det där partiet. Inte nog med att dem fick hela Europas ekonomi i gungning. Dem fick även inflationen i USA att ta fart.

I diagrammet nedan kan man se att inflationen i USA helt klart tar fart vid stängning av Ringhals 1.
Magda tipsade ju också Kristersson att åka till Tyskland och berätta att höga elpriset berodde på den stängningen, undra om han åkt än?
 
K Kurtivan skrev:
Magda tipsade ju också Kristersson att åka till Tyskland och berätta att höga elpriset berodde på den stängningen, undra om han åkt än?
Njau det är nog ganska meningslöst att besöka Scholz och de grönas Robert Habeck.
Han besökte istället president Macron, Frankrike som nog var klart givande och har närmare intressepunkter.
https://www.regeringen.se/artiklar/...ote-med-frankrikes-president-emmanuel-macron/
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.