A AndersS skrev:
Minusgrader in på köldbärare kan du inte göra mycket med i bvp. Det är borrhålet som ger vad det kan utifrån din storlek på bvp och energibehov.
Det du kan göra är att se över värmesystemet så att det arbetar optimalt tillsammans med bvp.
Kollade på vår pump nu och minnet lurade mig, det var filtret på värmesidan jag hade kollat så köldbärarfiltret som är välisolerat har jag aldrig öppnat och det har aldrig behövt fyllas på vätska i köldbäraren.
Det var någon i en annan tråd som fick bättre flöde av att rengöra filtret, och sa att kb in blev varmare. Värt att kolla.
 
M mrsnhp skrev:
Det var någon i en annan tråd som fick bättre flöde av att rengöra filtret, och sa att kb in blev varmare. Värt att kolla.
Borde inte påverka något på inkommande kb om du tar ut mindre från hålet pga dåligt flöde, för det är inkommande som avgör hur effektivt bvp kan arbeta.
Men det kanske någon annan kan förklara.

En bild på vår pump med flexslang på utgående värme.
Flexibel anslutningsslang för vatten, förmodligen till en diskmaskin eller tvättmaskin, mot kakelvägg under vit hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fundering, du har inga problem med att bvp hörs för jag ser inga flexslangar för anslutning till ut/in till värmesystemet?
Jodå, vi får duktig resonans i pannrumstaket/vardagsrumsgolvet. ”Normalt” tyckte serviceteknikern som var här och bytte motor på växelventilen. Brukar man ha flexslangar numera? Kan man ha det på köldbäraren också? Det är framförallt kb-rören som vibrerar.

Vi tycker även att kompressorn bullrar mer än vad som är rimligt, men det tyckte han också var ”normalt”.

Vi var inne på att byta till en nyare bvp eftersom den kändes seg och högljudd, så vi tänkte att resonansen får fixas i samma veva. Men efter att växelventilen fixades och jag har trimmat inställningarna bättre funkar den såpass bra att vi nog kan ha kvar den ett tag till, åtminstone tills bristen på bergvärmepumpar börjar lösa sig.
 
Nu har jag inte koll på köldbärare vid pumpen då jag inte sett det, men är inte PEM slang som kommer in och den delen borde inte låta.
Värmesystemet utan slang är ju som gjort att fortplanta vibrationer.
Men nya pumpar kanske har det inbyggt i pumpen.
 
A AndersS skrev:
Nu har jag inte koll på köldbärare vid pumpen då jag inte sett det, men är inte PEM slang som kommer in och den delen borde inte låta.
Värmesystemet utan slang är ju som gjort att fortplanta vibrationer.
Men nya pumpar kanske har det inbyggt i pumpen.
Vi hör inga vibrationer från vb eller varmvatten, men kb sitter fäst i taket och orsakar resonans.
 
M mrsnhp skrev:
Vi hör inga vibrationer från vb eller varmvatten, men kb sitter fäst i taket och orsakar resonans.
Men det är lätt att fixa, byt ut de fasta som jag tycker mig se på första bilden mot sådana med gummi.
Ett exempel på hur vårt expansionskärl har lite extra stöd för upphängning. Men det finns många olika produkter för det.
Fästdon i taket, gängstång, metallförankring, svart gummipackning, texturerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.