Hej!

Köpte en villa för 2 år sedan som hade mycket ved i boden som räcker till resten av vintern så jag behöver beställa ved för första gången i år och tänkte att beställa till nästa vintern redan nu.

Har folk tips/erfarenhet av bra vedleverantörer som kan frakta till stockholm?

Googlat en del men det finns hur många leverantörer som helst nuförtiden och svårt att veta vilka är seriösa.

Tacksam för tips :)
 
Redigerat:
Lyssna med Pers ved, Askersund. Det är väl en av dem som erbjuder fulla lastbilskontainrar dvs 30m3 för under 600kr/m3, i Stockholm och angränsande län är väl priset minst det 3 dubbla?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tack! Borde skrivit att boden är ca 5m3 så det bli nog för mycket ved men kanske några grannar vill dela på en container. Ska höra med Per ändå!

600kr/m3 är tokbilligt jämfört med priserna jag ser på andra sajter (1500-3000kr).
 
N noreye skrev:
Tack! Borde skrivit att boden är ca 5m3 så det bli nog för mycket ved men kanske några grannar vill dela på en container. Ska höra med Per ändå!

600kr/m3 är tokbilligt jämfört med priserna jag ser på andra sajter (1500-3000kr).
Det väl en god idé att ta hem en full lastbil själv, jag tycker inte det är tokbilligt utan priset som annonseras på blocket motsvarar väl ca 1000k/m3t och är det björk kan det ju inte ens vara frågan om 2000kWh per m3
Inget tyder på att det kommer finnas mer ved eller billigare ved nästa år och det du inte rymmer i vedboden travar du lämpligen ute på lastpall och täcker med nån plåt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ja, kanske det man ska göra.

Harr inte sett priset på 1000kr/3m som känns seriös. Mest förekommande börjar på 1500-1700/m3 så 600/m3 känns tokbilligt för mig iaf.

Ja, det är galet dyrt just nu
 
Pers ved har jag köpt av en gång. De känns seriösa. Men inriktade mot konsumenter som värmer enbart med ved. De säljer i enheter om 30kubik. På en lastbil med släp får de med 90kubik. Det är helt rätt att beställa nu för leverans av färskkluven ved i vår.
 
  • Gilla
noreye och 1 till
  • Laddar…
A
Har han verkligen det priset (600kr/m3) i år?
 
De har ingen publicerad prislista. Men kolla med dem. https://www.persved.se/
Priset beror även på träslag och längd på veden. Färsk 50cm blandved är billigast. Jag har hört att priset på björkvirke har ökat. Så prisskillnaden kan vara större än tidigare år.
 
A
Nej, jag såg det. Han brukar ju bomba Blocket annars med sina annonser. Japp, ska slå honom en signal. Vi har en gigantisk björk på tomten som ev ska fällas, jag har för mig att han även gör ved av det han fäller hos folk och fä. Inom rimliga avstånd vill säga.
 
Fällningar är nog på närmare håll skulle jag tro.
 
Fairlane
Beställer du färsk ved nu för leverans i vår så är det bra, men stapla det inte inne i vedboden om den inte är väldigt luftig. Veden behöver torka.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Ett tipps är att göra en del jobb själv. Till exempel:

- förra året köpte jag blandved för ca 600kr/m3 (staplat). Men då fick jag klyva den själv hos gubben och köra hem med mitt släp.
- Köpte 3 m3 (fast mått) för 500 kr. Körde hem i mitt släp i 2 omgångar. Det var 2 stora tallar som hade tagits ner så barrträd.

Jag köpte också 1,5 m3 dyrare förra året. Men då var det prima lövträd och jag vara lite desperat. Det var ca 1200 kr/m2 staplat. Då behövde jag bara hämta det själv med släpet.

Men vill man ha det levererat blir det så klart dyrare. Men jag hade inte litat på random säljare som dyker upp nu. Risken är att man får 4 m3 blöt ved, betalt på förhand och tjaffs.
 
mowatom skrev:
Har han verkligen det priset (600kr/m3) i år?
Annons på blocket iaf med priset 590kr/m3s vid 30m3
 
D Daniel 109 skrev:
Rubriken säger något annat.
[länk]

Men det är torr gran, kanske inte helt lämpligt i en kamin. Färsk ved på våren brukar vara billigare än torr på höst/vinter. Det här handlar sannolikt om torrgranar som kluvits ganska nyligen.
Torrgran är mycket lämpligt som kaminved men bör inte vara förstahandsval för den som har öppen spis då granen sprakar och knäpper.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.