Vilken gateway skall man satsa på om man köper nya trådlösa brytare/dimmers/dospuckar idag?

Har haft Tellstick zNet v2 tidigare.

Har gjort teknikvalet och tror Zigbee är vad jag skall satsa på, men finns det någon bra gateway som dessutom är kompatibel med andra tillverkares Zigbee och gamla grejer?
Ska man börja med Ikeas DIRIGERA för att komma igång?

Fick syn på Telldus Bridge X idag och det var nära att skulle blivit ett impulsköp då den var Ikea Trådfri och Hue kompatibel, men den jobbar bara ihop med Ikeas DIRIGERA.

Har sett Zigbee GWs för några 100-lappar men man behöver ju någon App och jag gillar även lösa fjärrkontroller.
Har ju redan en pluggar, några dosdimmers och fjärrkontroller kontroller typ Nexa som frun och jag tycker fungerat bra.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D
Mitt förslag är Home Assistant, minst inlåsning och nog mest kompetent idag.
 
  • Gilla
christeralfredsson och 2 till
  • Laddar…
Planer för att läsa elmätare och ha koll strömförbrukning till (FT)VP finns också.

Fast just nu vill jag/vi mest styrts och dimra lampor.
 
Instämmer med att du ska köra HA
 
Lämpliga GWs för Zigbee? och Nexa 433MHz för HA?
 
Kör själv både en Tellstick v2 samt Homeassistant.
Till HA har jag beställt en SkyConnect sticka men just nu slut men möjliggör då laborationer.
Telldus ska komma med en ny gateway enligt de själva under Q2.
Sen kommer det med säkerhet nya gateways som är Matter-kompatibla under våren.
Så jag ligger lågt och kollar vad som kommer.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Om man klarar av "nivån av tekniskt mumbo-jumbo" så kan även jag klart rekommendera HA. Men den är ju kanske inte för alla...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Lämpliga GWs för Zigbee? och Nexa 433MHz för HA?
Om du bestämmer dig för HA så använder du den som Zigbee-GW. Jag kör "envägs-nexa" med en gammal Tellstick som också stöds direkt i HA.
 
Hej, har ungefär samma behov som TS.
Om man nu går på Home Assistant, finns det någon "out of the box" eller måste man köpa en rasberry pi och mecka själv? Jag kör mest Shelly om det nu betyder något. Är rätt trött på att deras moln ligger nere rätt ofta!
 
F
D djac skrev:
Mitt förslag är Home Assistant, minst inlåsning och nog mest kompetent idag.

Håller med. HA är mest kompetent och framtidssäker men det kräver också en del engagemang.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F
S Stenper skrev:
Hej, har ungefär samma behov som TS.
Om man nu går på Home Assistant, finns det någon "out of the box" eller måste man köpa en rasberry pi och mecka själv? Jag kör mest Shelly om det nu betyder något. Är rätt trött på att deras moln ligger nere rätt ofta!

Tror m.nu säljer en färdig sticka typ men det blir ändå lite meck att koppla in prylar, beror lite på vad det är. Kanske du behöver en zigbee gateway eller liknande om du har hue lampor osv.
 
J
S Stenper skrev:
Hej, har ungefär samma behov som TS.
Om man nu går på Home Assistant, finns det någon "out of the box" eller måste man köpa en rasberry pi och mecka själv? Jag kör mest Shelly om det nu betyder något. Är rätt trött på att deras moln ligger nere rätt ofta!
Du kan installera det på vilken PC som helst. Det finns väldigt mycket "mini-pc" att köpa billigt på nätet, men även en crowd-funding HA-box på gång:
https://www.crowdsupply.com/nabu-casa/home-assistant-yellow

Annars finns mycket på tradera med. Enormt prisvärt jämfört med en Raspberry Pi, eftersom dessa är kraftfulla och oftast säljs med SSD. Denna är uppe i 1300 bara och har SSD etc:
https://www.tradera.com/item/1202/5...705-g4-ryzen-5-256-gb-ssd-8-gb-ram-windows-11
Det enda man behöver komplettera med är tex HA:s egen Skyconnect-sticka, eller en Sonoff Zigbee-dongel
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F
J Jocke Best skrev:
Du kan installera det på vilken PC som helst. Det finns väldigt mycket "mini-pc" att köpa billig tpå nätet, men även en crowd-funding HA-box på gång:
[länk]

Annars finns mycket på tradera med. Enormt prisvärt jämfört med en Raspberry Pi, eftersom dessa är kraftfulla och oftast säljs med SSD. Denna är uppe i 1300 bara och har SSD etc:
[länk]
Det enda man behöver komplettera med är tex HA:s egen Skyconnect-sticka, eller en Sonoff Zigbee-dongel

Drar lite mer ström bara? Min pi drar ungefär 1.3w...
 
J
F Fideliox skrev:
Drar lite mer ström bara? Min pi drar ungefär 1.3w...
Yes, drar ca 12 w idle. Inga mängder. Dock finns dom att köpa till skillnad från Rpi :)
En riktig PC kan även användas till annat, tex Adblocker, NAS etc etc :)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F
J Jocke Best skrev:
Yes, drar ca 12 w idle. Inga mängder. Dock finns dom att köpa till skillnad från Rpi :)
En riktig PC kan även användas till annat, tex Adblocker, NAS etc etc :)
Japp, såklart.

Jag kör en RP2 från typ 2015? Docker containers med pi hole, HA och Deconz. Funkar finemang.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.