Tyvärr så får jag någon resonans i köket från min utedel (Mitsubishi HERO 2.0) så att det brummar rejält då den går på låga varv. Är enda lösningen att ställa ned den på altanen eller kanske kapa en bit altan och gjuta fundament?
Ska testa med stora fjädrande vibrationsdämpande fötter istället för gummiplupparna som följer med, men tar gärna tips från andra med erfarenhet.
 
Hej,
Hade samma problem i min attefallare.
Jag löste det genom at ställa ner utedelen på ben på en gjuten platta på marken. Då vet man säkert att alla vibrationer försvinner.
Mvh Erik
 
  • Gilla
erito
  • Laddar…
E eeekarlsson skrev:
Hej,
Hade samma problem i min attefallare.
Jag löste det genom at ställa ner utedelen på ben på en gjuten platta på marken. Då vet man säkert att alla vibrationer försvinner.
Mvh Erik
Får bli så till sommaren i värsta fall. Har ganska långt till marken så jag gissar att det blir att dra om kanalerna och dessutom ha ett högt stativ/platta så den kommer ovanför altanen. Borde vara dumt att ställa utedelen under altanen eller?
 
Testa med att montera stålfjäderdämpare, är det dåliga gummidämpare så gör det väldigt stor skillnad.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Har men en byggnad med lätt trästomme så är rådet att ställa utedelen på ett stativ .
Av egen erfarenhet så blev det bättre men inte 100 med stålfjädrar .
Utedelen står idag på plattor + ett trästativ , kan iofs fortfarande ibland höra utedelen .
Står utanför mitt vardagsrum så den kan störa ibland .
Min yttervägg är träpanel - vindduk - 240 mm isolering - diffplast - 13 mm gips :thinking::rolleyes:
 
  • Gilla
erito
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har men en byggnad med lätt trästomme så är rådet att ställa utedelen på ett stativ .
Av egen erfarenhet så blev det bättre men inte 100 med stålfjädrar .
Utedelen står idag på plattor + ett trästativ , kan iofs fortfarande ibland höra utedelen .
Står utanför mitt vardagsrum så den kan störa ibland .
Min yttervägg är träpanel - vindduk - 240 mm isolering - diffplast - 13 mm gips :thinking::rolleyes:
Lite förvånande hur själva ljudet kan störa med så pass bra isolering !
 
Tomture61
C Comfort Thomas skrev:
Lite förvånande hur själva ljudet kan störa med så pass bra isolering !
För att isolera bort ljud är det massa / tyngd som gäller .
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
För att isolera bort ljud är det massa / tyngd som gäller .
Ja det handlar om ljud/tryck från en luft/luft värmepump antar jag och därmed lite förvånad hur det kan störa.
Är det fritt luftflöde framåt så är det nog ganska ovanligt att det stör inomhus med den ytterväggens förutsättningar.
Vad har du för modell ?
 
Det är vibrationerna mot väggen som ger resonans. Själva luftflödet hörs ej.

Har nya Mitsubishi Hero 2 LN25
 
E erito skrev:
Det är vibrationerna mot väggen som ger resonans. Själva luftflödet hörs ej.

Har nya Mitsubishi Hero 2 LN25
Det är tomture som har sin på markstativ jag kommenterade (y)
 
  • Gilla
erito
  • Laddar…
Tomture61
C Comfort Thomas skrev:
Ja det handlar om ljud/tryck från en luft/luft värmepump antar jag och därmed lite förvånad hur det kan störa.
Är det fritt luftflöde framåt så är det nog ganska ovanligt att det stör inomhus med den ytterväggens förutsättningar.
Vad har du för modell ?
Daikin med R32 köldmedium, ska tydligen låta mer enligt installatören, inte att Daikin låter mer .
 
Har inte upplevt att utedelarna låter mer/högre med R32, mer att det gurglar/väser mer vid avfrostning från innerdelen.
 
  • Gilla
erito
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Har inte upplevt att utedelarna låter mer/högre med R32, mer att det gurglar/väser mer vid avfrostning från innerdelen.
Ja den väser till när avfrostning börjar. Skrämmer katten :D
 
A
E erito skrev:
Ja den väser till när avfrostning börjar. Skrämmer katten :D
man sätter alltid dämpare och inte gummiflärpar till utedelar i synnerhet på träväggar

men ta fjädrar direkt som comfort thomas skrivit
dessa tar nästan allt
nästa steg blir markstativ
 
A
E erito skrev:
Får bli så till sommaren i värsta fall. Har ganska långt till marken så jag gissar att det blir att dra om kanalerna och dessutom ha ett högt stativ/platta så den kommer ovanför altanen. Borde vara dumt att ställa utedelen under altanen eller?
har du plats (uppåt)och fritt luftflöde är det egentligen bara montören som hindrar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.