Hallå alla!

Om man har stopp i ett avloppsrör som gett vattenskada, så täcker försäkringen tydligen inte spolningen som rörfirman gör för att försöka lösa felet (bara kamerainspektion och våtsugning). Har man då rätt till rotavdrag på spolarbetet? Går det som ett helt separat arbete eller ett moment i samma jobb?

All ersättning utgår ju från vattenskadan och den ersätts ju i vissa delar och ska väl principiellt inte kvalificera för rotavdrag. Så då kanske spolningen inte ger rätt till rotavdrag för att det hör ihop med samma skada?

Samtidigt säger väl försäkringsbolagen ungefär att spolning inte ersätts för det är normalt underhåll. Det talar för att det är ett helt separat jobb - även om jag i praktiken låter utföra det samtidigt som jag har den akuta vattenskadan och jag gör det för att försöka lösa ett akut stopp och verkligen inte som förebyggande underhåll.

Jag hatar att behöva gissa när det gäller pengar... Någon som vet?

Stort tack på förhand!
 
Redigerat:
Jag har uppfattat att moment som explicit inte täcks av försäkringen skall man kunna få ROT avdrag för.

Däremot så får man inte ROT avdrag för det som går bort som åldersavdrag eller självrisk. Därför kan det ibland vara bättre att inte ta ersättningen från försäkringen, om det är stora åldersavdrag.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Har totalrenoverat badrummet. Rekommenderades flytta golvbrunnarna pga ändrade krav efter ursprungligt badrumsbygge och detta täcktes inte av försäkringen och fick ROT på detta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.