Hej,

jag tog bort min diskmaskin i köket idag som jag har haft sedan jag flyttade in i min bostadsrätt. Jag har bott här i över 12 år. När jag tog bort diskmaskinen upptäckte jag flera sprickor på väggen bakom. Ser ut som att förra ägaren har försökt laga skadan själv vad jag kan se. Eftersom det har gått 12 år antar jag att det blir svårt att hävda dolt fel. Gränsen går väl vid 10 år? Någon som har koll?

Däremot behöver ju skadan åtgärdas. Räcker det att spackla eller krävas det mera omfattande åtgärder? Om man tar in någon som gör jobbet vad skulle ni tippa på att kostnaden går på?
 
  • En skadad vägg med sprickor och brutna bitar av gips, exponerat material, röra på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Föråldrad vägg med sprickor och skalning av färg, behov av reparation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skadad vägg med sprickor, flagande färg och exponerad underliggande grönt lager. Otydligt fokus, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg och kakel, sprickor, trasigt material, behöver reparation, byggnadsskada, interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg och tak med sprickor och avfallande puts, tyder på fuktskada och förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av raserad vägg och trasigt material som skapar en rörig och förstörd miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, dolt fel kan du släppa direkt av flera anledningar. För att laga så ta bort lösa och utstickande saker sen lagar du med gipsputs.
 
  • Gilla
dam-dam och 1 till
  • Laddar…
Vad i helvete har hänt där? Hur djupt är själva hålet? Ser ju ganska risigt ut och tidigare ägare verkar ju tryckt in diverse i hålet. Jag börjat med att ta loss alla lösa delar för att se hur djupt det är. Är det inte alltför stort kan man ju laga det med ”husfix” sen
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag kan stämma förra ägaren, sätt in 20 lax på mitt konto i Luxemburg. Eller, laga och gå vidare livet. Kostar dig några hundralappar och du får lära dig något…
 
  • Gilla
salkin85
  • Laddar…
Ser ju ut som om någon tagit upp ett hål avsiktligt, sitter det rör eller något annat bakom skadan?
 
Z ZipLock skrev:
Ser ju ut som om någon tagit upp ett hål avsiktligt, sitter det rör eller något annat bakom skadan?
Det är en väldigt bra fråga. Går nog inte att svara på utan att börja riva ut. Jag kan inte se några rör eller liknande med ögat. På andra sidan ligger badrummet så mellan badrummet och köks-väggen går radiatorrören. Det vet jag eftersom jag fixade badrummet i somras.
 
  • Gilla
Carrick
  • Laddar…
BirgitS
Kan någon ha borrat rakt genom hela väggen från badrummet under renoveringen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan någon ha borrat rakt genom hela väggen från badrummet under renoveringen?
Mmm, då måste man ha borrat igenom rejält. Det hade man nog märkt. Jag var hemma under hela renoveringen. Tittar man på bilden ser det ju ut som att någon har försökt att laga hålet genom att trycka in en massa saker. Eftersom det har suttit en diskmaskin där hela tiden hade det varit svårt utan att montera bort hela diskmaskinen först.

Kan ju så klart vara så att förra ägaren renoverade badrummet och att det skedde då. Dock svårt att få klarhet i eftersom den som bodde här tidigare är avliden.
 
namnbyte
Nu är jag nog den med minst erfarenhet här, men sista bilden.. ser det inte lite ut som att en bilningsmaskin har gått på plattan uppifrån och neråt?

En annan tanke iom att det ser ut att ha blivit målat runt något, har där suttit någon form av säkerthetsskåp? Nu tror jag kanske inte man har vapenskåp i köket, men exempelvis dessa kan mig veterligen muras fast och blir sedan ett helvete att få loss på ett snyggt sätt.
 
C
Ser ut att ha gått hett till, det är ju till och med ett stort j-la hål i golvet!? :thinking:
Vad finns på andra sidan väggen? Klinkerblocket i mitten ser ju ut att ha rört på sig flera centimeter.
Tänker att man kanske vill bilda sig en uppfattning om varför det ser ut så där innan man bara fixar det.
Annars enkelt att åtgärda, bara att mura upp det igen och putsa.
 
BirgitS
C cpalm skrev:
Vad finns på andra sidan väggen?
Badrummet enligt inlägg 6 och det renoverades senaste gången i somras.
 
C
BirgitS BirgitS skrev:
Badrummet enligt inlägg 6 och det renoverades senaste gången i somras.
Ja, jag läste det men trodde jag hade missförstått något.
Helt obegripligt att det kan finnas ett nyrenoverat rum på andra sidan den där väggen :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.